کد مطلب: ۷۳۴۴۹۸

تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار چیست؟/ منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار چیست؟/ منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

یکسال است که بازار منتظر تعیین تکلیف واردات خودرو است و حالا گفته می شود که اولین محموله خودروهای وارداتی به ایران رسیده است. محموله‌ای 22 عددی. اما گفته می‌شود که محموله‌های جدید دیگری هم در راه است. اما تاثیر واردات بر قیمت خودرو چیست و آیا خودرو ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو ماه‌هاست که در رکود به سر می‌برد. نه خریدی در بازار انجام می‌شود و نه فروشی. قیمت خودرو برای چند ماه متوالی قفل بود اما چندین هفته است یخ بازار شکسته و مشتریان وارد بازار شده‌اند و قیمت‌ها هم رشد عجیبی داشته است.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در حال افزایش است و برخی از قیمت‌ها روزانه در حال تغییر است. اما مهم‌ترین سوالی که اکنون فعالان بازار دارند این است که خورو بخرند یا دست نگه دارند تا خودروهای خارجی وارد بازار شود؟

خودرو بخریم یا دست نگه داریم؟

برای پاسخ به این سوال باید چند نکته مهم را بررسی کرد، اولین نکته مهم این است که در بهترین حالت تنها 70 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شود. از طرف دیگر علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته تولید ما 500 هزار دستگاه کمتر از نیاز داخلی است. اما میزان واردات خودروهای خارجی یک هفتم این عدد است. از طرف دیگر، این عدد معادل یک ماه تولید خودروی دو خودروساز کشور است.

بنابراین واردات 70 هرار خودروی خارجی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار بگذارد و شکاف تقاضا و عرضه را پر کند. شکافی که ماه‌هاست منجر به رشد عجیب قیمت خودرو شده است.

البته برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو می‌تواند برای مدت محدودی بازار خودروهای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد. چراکه متوسط قیمت خودروهای وارداتی بین 10 تا 20 هزار دلار است. یعنی احتمالا رقمی بین 800 میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان. پس اگر بنا بر تاثیر واردات بر قیمت خودرو باشد، همین بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نه خودروهای ارزانتر ایرانی و داخلی را.

نکته دوم این است که قیمت خودروهای داخلی با نوسان ارز، تغییر می‌کند چه برسد به خودروهای خارجی. پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که قیمت دلار در حال افزایش است و آخرین آمارها از رسیدن قیمت دلار به 36 هزار تومان خبر می‌دهد. پس هر نوسانی در قیمت دلار، بر قیمت خودروهای خارجی اثر می‌گذارد. با توجه به پیش‌بینی افزایشی قیمت دلار، قیمت خودروهای خارجی هم افزایشی خواهد بود و بعید است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

تاثیر واردات خودرو بر خرید مردم

کارشناسان در این باره چه می‌گویند؟ مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو : ارزانی و کاهش قیمت خودرو بعید است. نمایندگان مجلس از ابتدا به دنبال پاسخ‌دهی به مطالبات حوزه‌های انتخابیه خود بودند که یکی از مهم‌ترین آن، واردات خودرو بوده است. بنابراین تلاش‌هایی که انجام شد تنها در راستای عملی کردن واردات خودرو برای پاسخ به مطالبات مردم بوده است. باید دید آیا این اقدام در عمل نتیجه‌ای در زندگی، افزایش سطح رفاه خانوار، کاهش قیمت خودرو و افزایش پاسخ‌گویی به تقاضای بازار خواهد گذاشت یا خیر، البته این موضوع بعید است.

تاثیر واردات خودرو بر خودروهای لوکس

کریمی سنجری کارشناس خودرو: واردات خودروی خارجی تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت! چراکه به این صورت رقابتی میان تولیدکنندگان خودروی داخلی ایجاد نمی‌شود. درواقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند اما با‌وجوداین عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمت‌های گران هستند. در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و به‌دنبال آن تورم ایجادشده قیمت خودروی داخلی با افزایش غیرقابل‌باوری مواجه شده و همین مساله در قیمت خودروی خارجی نیز تاثیرگذار است. علاوه‌برآن به محض ورود خودروی خارجی به ایران قیمت آن دچار شوک قیمتی شده و گاهی در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد؛ بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و باوجوداین نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت داشت.

تاثیر واردات خودرو بر خودروهای داخلی

فربد زاوه، کارشناس خودرو: بازار خودروهای وارادتی قدیمی از این مصوبه تاثیری نمی‌گیرد و خودروهایی مانند سانتافه، انواع بنز و بی‌ام‌و عمده محصولات هیوندای کیا و تویوتا از این واردات تاثیری نمی‌گیرد. بازار خودروهای چینی مونتاژی هم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و همچنان با سودآوری خوبی بی‌تهدید خواهند ماند. تنها خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع خودروهای هاچ‌بک و مونتاژی‌های کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متاثر می‌شوند و قیمت آنها کاهشی می‌شود.در این بین خصوصا مونتاژی‌های کره‌ای پسابرجامی و وارداتی‌های هاچ‌بک کره‌ای ژاپنی بیشترین تاثیر کاهش قیمت را تحربه می‌کنند.این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای داخلی هم تاثیر کمی از این مصوبه خواهند داشت. در بازه قیمتی ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، بیشترین تاثیر بر محصولات بازار خواهد بود و محصولات پایین‌تر، تاثیرپذیری کمتری خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    جالب اینجاست تو من ما وهمه هرچی بگیمو بنویسیم ایناتازه خوششون اومده که عــــــــــــه تونستیم مردمو بدبخت کنیم وخوشحالترمیشن که غیرازین بود هرروز شرایطروبرا خودشون بهترنمیشد
    اخه اینا تازمانیکه ماشین عالی سواربشن کمه کم سه وعده بهترین تغذیه روداشته باشن سرماه نشده بیشترین حقوق رو میگیرن فک میکنی بفهمن حرفاییکه مینویسیم اصلا نمیان تواین موارد مباداچروک روپیشونیشون بیاد
    ماهاهمه غمسازوغمناکوغمدیده وابدیده شدیم وتامرزمرگ میبینیمو بازامیدواریم زهی خیال باطل

  • ط

    طرح های قرعه کشی یکساله کلاهبرداریه مردم گول نخورید تا ضرر نکنید

  • حسین

    ضرربه مردم بخوره اشکالی نداره واردات خودرو ضرربه دولت میزنه

    • ناشناس

      خودرو ارزان میشود نخرید

    • ناشناس

      خودرو ارزان میشود نخرید

    • ناشناس

      چی ارزان شده؟ میشه بگید؟

    • رضا

      خیالتون راحت کنم ماشین ارزون شد و میشود ماشینای ایرونی تو کوچها خاک میخورند ،من فهمیدم دستم تو وارداته ،هر کی خرید بدبخت شد ورفت

    • ناشناس

      چی چرت میگی؟؟ ضربه به مردم بخوره اشکالی نداره؟؟؟؟

    • ناشناس

      اره خودرو نخریم ارزان می شود چونکه مردم توان خرید ندارن

  • امیرحسین

    من یک کاگر هستم سنم22ساله حقوقم 250است چند ساله با بدبختی پول جمع کردم یک پراید بخرم یک هفته ماشین ها 100میلیون گرون شود الان پراید مدل99شوده250میلیون تاکی این جوری زندگیم کنیم واقعاپراید 250میلیون ارزش داره

  • ناشناس

    خدایا به دادمان برسه وگرنه …….
    دولت خوابه
    تاجر پولدارترمیشه
    بدبختم بدبختر

  • ناشناس

    مسولین یه کاری کنن که خداروخوش بیاد ماباسه تابچه کوچیک نمیتونیم یه خودروداخلی روبخریم اخه چقدر گرونی تاکی همش صبرکنیم بخدادیگه خسته شدیم مردم روگزاشتن لای منگنه بعدهی میگن امیدوارباشین تاکی!!!؟؟؟؟

  • ناشناس

    خودرو ارزان میشود نخرید

    • ناشناس

      ایشاالاه

  • ناشناس

    از گرونی خسته شدیم تاکی باید پول جمع کنیم برای خرید یه ماشینی مث پراید واقعا کی جواب گوی ماست آیا این حقه شهروندیه ماست؟

  • روح الدین

    حتمآ ارزون میشه نخرید رو دستتون میمونه

  • ارتشی

    خودرو وارداتی،باید کمتراز قیمت بازار باشد مردم قدرت حرید داشته باشن ومعاوضه کن نه که چه فایده گران