کد مطلب: ۴۴۹۴۷۵

اولین اظهار نظر سرپرست وزارت صنعت درباره بورس / رد تامین کسری بودجه دولت با بورس

اولین اظهار نظر سرپرست وزارت صنعت درباره بورس / رد تامین کسری بودجه دولت با بورس

سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین اظهار نظر خود را درباره بازار سهام بیان و خاطرنشان کرد: همواره این موضوع از سوی مقامات مسئول تکذیب شده است که از محل فروش‌های عرضه سهام شرکت­‌ها، دولت بخواهد کسری بودجه خود را تأمین کند و همه این منابع در اختیار خود شرکت‌ها برای توسعه قرار می­‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین مدرس خیابانی با اشاره به علل تحولات بازار سرمایه و تأثیرات آن در بخش واقعی و تولیدی کشور افزود: در بازار سرمایه اولاً در تأمین مالی واحدهای تولیدی موضوعی که همواره اقتصاددانان مطرح می­‌کردند، این بود که اقتصاد ما خیلی بانک محور است و لازم است سهم تأمین مالی بخش‌های تولیدی ما در بازار سرمایه بیشتر شود. به نظر می‌رسد خیلی از آن تحولاتی که الان در بازار سرمایه در حال رقم خوردن است، محصول دو عامل است؛ اول اینکه بخشی از این تحولاتی که در حوزه ارزی و تغییر در نرخ‌های ارزی در صنایع و کالاهای ما وجود دارد این استنباط را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده است که قیمت کالاهای تولیدی در بنگاه‌های اقتصادی ما بالا می‌رود؛ یعنی صورت‌های مالی‌شان مثبت می‌شود و به دارایی‌هایشان افزوده می‌شود و لذا مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند و در واقع یک پیش‌بینی و دوراندیشی می‌کنند که در اینجا یک سرمایه‌گذاری کنند و حتماً قیمت کالاها بالا می‌رود. عامل دوم همین عرضه اولیه شرکت­‌هایی است که دولت در حال انجام آن است.

وی که در آیین رونمایی از ششمین شماره نشریه «تأملات رشد» مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه ­السلام سخن می‌گفت، با اشاره به ملاحظات توسعه بازار سرمایه ادامه داد: اما در این میان دو ملاحظه قابل‌توجه است؛ یکی اینکه این دست‌به‌دست شدن سهام بین کارخانه‌ها و بین دستگاه‌های شبهه دولتی و دولت، هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. این‌که امروز اگر بتوانند حتی دستگاه‌های شبهه دولتی و نهادهای عمومی بیایند و سرمایه‌گذاری بکنند و سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: دومین ملاحظه هم این است که ما باید زودتر وضعیت بودجه عمومی دولت را مشخص و وضعیت ساختاری درآمدی دولت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی را مشخص کنیم. البته همواره این موضوع از سوی مقامات مسئول تکذیب شده است که از محل این فروش‌های عرضه سهام شرکت‌ها، دولت بخواهد کسری بودجه خود را تأمین کند و همه این منابع در اختیار خود شرکت‌ها برای توسعه قرار می­‌گیرد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جناب جانشین محترم وزیر و جناب وزیر اقتصاد
    با سلام. فقط یک پرسش را پاسخ دهید. چگونه خودروسازی که افزایش سرمایه داده آن هم از محل تجدید ارزیابی ها و سهامش چند برابر شده در بازگشایی بجای صف فروش با صف خرید ۵میلیارد حجمی مواجه میشود آن هم نسبت p/e همچنان منفی. واقعا کاسه ای زیر نیم کاسه نیست؟؟؟ آیا هنر شما در عرصه اقتصاد نیز همانند غافلگیر شدن از دست دشمن فرضی نیست؟ آیا همه سهام های ارزشمند بازار باید ریزش کند تا خساپا و خودرو سود بسازند. آنها در ۱۰۰روز آینده به اندازه دو برابر خودروهایی که در طول سال به بازار عرضه خواهند کرد از قبل بازار سهام سود و پول نقد درو کنند و به ریش همه بخندند؟؟؟!!! نکند که بازار بورس ما هم دست دلالان باشد؟؟

    • اردشیر

      متاسفانه هیچ اطلاعی از اصول اولیه اقتصاد ندارید و اظهار نظر می کنین . پی بر ای شرکت زمانی قابل توجه هست که تورم افسارگسیخته نبوده و شرایط پول ملی نیز به مانند اکنون در حال کاستن ارزش و قدرت آن نشود . وقتی قدرت و ارزش پول هر روز در حال کاهش هست ، شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهیم بود . مثلا قیمت یک بخاری ممکنه از یک میلیون برسه به پنج میلیون تومن و …… یعنی بخاری که در سال قبل با یک میلیون میتونستید بخرید اکنون باید به پنج میلیون بخرید . آیا این بخاری دارای تنوع سوختی و …. شده که افزایش بها خورده ؟ خیر ارزش پول کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه تولید افزایش پیدا کرده . ولی درباره خساپا و شرکتهای خودرویی : طبق مثال بالا ، شما اگر در سه سال گذشته میتونستید کارخانه ای مشابه سایپا را با هزار میلیارد تومن بسازید اکنون ممکن است با ده هزار میلیارد تومن نیز نتوانید . ارزش سهام شرکتها تابع شرایط هست . در هنگام کاهش ارزش پولی و افزایش تورم به گونه ای و در شرایط عادی به گونه دیگر . لذا اون بخش از پی برای شرکت که در حال افزایش هست دقیقا به معنی یکنواخت یا سازگاری شرکت طبق تورم و کاهش ارزندگی پول هست .

  • ناشناس

    سلام
    هر کاری میکنید بکنید ولی با اموال مردم بازی نکنید
    خیلی ها تو این چند روز حال روز خوشی ندارن
    مردم رو به سکته نندازین
    چون همین مردم یجا ببرن از زندگی بد براتون تموم میشه
    بورس کلود

  • ناشناس

    چه طور میشه بعد اینکه بازار بسته میشه حقوقی داره خرید میکنه
    مگه داریم مگه میشه

  • ناشناس

    تو هم راست میگی

  • ناشناس

    سیمان زنجان چه خبر بود؟

  • ناشناس

    از کی دولت محترم به فکر مردم افتاده؟؟!!!فقط جیبشون پر بشه همه رو به خاک سیاه مینشونن.اگه تامین کسری بودجه دولت از بورس نیست تا حالا کجا تشریف داشتن!!!

  • ناشناس

    فعلا که دارید ملت رو از بورس فراری میدید سرمایه من که به باد رفت

  • ناشناس

    اره جون عمت،تو اگه تونستی یه نفر پیدا کنی که نرفاتو باور کنه جایزه داری

  • ناشناس

    تو این صحبتهای سرپرست وزارت پر از تناقض است . یا اشتباه نقل کردید یا خودش هم متوجه قضیه نیست .

  • ناشناس

    معاون محترم وزیر صنعت شما این حرفتون که دولت کسری بودجه شو از این منابع برنمیداره خوب بفرمایید که از کجا میخواهد تامین کند.از پول صاردات منابع کشور. از درآمد های معاملات بین کشوری یا از مالیات کمر شکن. خوب فکر کنم جوابی ندارید.