کد مطلب: ۲۷۳۶۹۱

گزارش تجارت‌نیوز از ابعاد تازه تصادف مرگبار در سنندج

تانکر حادثه‌ساز و شائبه قاچاق سوخت

تانکر حادثه‌ساز و شائبه قاچاق سوخت

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: نمی‌توان قاچاق بودن سوخت در تانکر نفتکش را رد کرد، چرا که طبق قانون تانکرهای حامل سوخت نباید در شب تردد داشته باشند.

شامگاه گذشته بر اثر برخورد یک تانکر سوخت با اتوبوس مسافربری در سنندج حدود 20 نفر از هموطنان جان باختند. یک تانکر حامل سوخت که در سنندج در حال تردد بوده در جلو ترمینال با یک دستگاه اتوبوس برخورد کرد و بعد از انفجار موجب آتش‌سوزی اتوبوس و کشته شدن چند تن از سرنشین اتوبوس شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حال برخی گمانه‌زنی‌ها از تردد تانکر عراقی در سنندج کردستان حکایت دارد، درحالی که برخی منابع خبری داخلی معتقدند تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر نفتکش ایرانی در شهر سنندج برخورد داشته است. در این باره دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد که به نظر می‌رسد این تانکر نفت‌کش درصدد حمل کالای نفتی برای بازار داخل در سنندج در حال تردد بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به حادثه اخیر برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در سنندج به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر مرز خسروی و آبدانان که از سوی کردستان گذر می‌کند برای انجام صادرات متوقف است و بنابراین اینکه برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در راستای تردد تانکر نفتی عراقی دارند قابل تکذیب است. چراکه طی چند ماه گذشته تنها 22 کامیون، ترانزیت و تانکر عراقی در مسیر ایران به عراق تردد داشته که به دلیل برخی مسائل نیز این صادرات منتفی شد.

سید حمید حسینی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد حادثه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در سنندج حامل کالای نفتی برای تامین بازار داخل باشد که در حال تردد بوده و در نهایت چنین حادثه تلخی را به همراه داشته است. باید اشاره کرد که تردد 22 کامیون حامل نفت خام نیز هیچ‌گاه از سمت کردستان رخ نداده و اکثر مسیرهای آنها نیز از سمت بندر امام بارگیری شده است.

او همچنین تصریح کرد: اخیرا نیز ایران ترانزیتی حامل نفت خام از سوی ترکمنستان پالایش و فرآورده آن از سمت بندر نکا وارد کشور شده که این کالا نیز به راحتی قابل اشتعال نیست.

حسینی افزود: زیرساخت‌های جاده‌های منتهی به سمت عراق چندان مناسب نیست و از این رو باید گامی جهت تامین زیرساخت‌های کشور برداریم تا از این پس شاهد رقم خوردن چنین اتفاقی نباشیم.

تانکر نفتکش حامل نفت کرکوک بود

این سخنان حسینی در حالیست که سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران به فارس گفته است: تانکر نفتکش، حامل نفت کرکوک عراق بود که به سمت پالایشگاه کرمانشاه در حرکت بود که با اتوبوس مسافربری در سنندج برخورد کرد.

در عین حال، خبرگزاری ایسنا نیز پیش از این سوخت این تانکر را قیر گزارش داده بود.

شائبه قاچاق سوخت

حامد رنجبر، نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز درباره این حادثه به تجارت‌نیوز گفت: پس از این حادثه در فضای مجازی مباحثی مبنی بر قاچاق بودن این محموله مطرح شد که بنا به دلایلی نمی‌توان این مساله را رد کرد. چرا که اساسا در قانون اشاره شده تانکرهای حامل سوخت نباید در شب تردد داشته باشند.

وی تصریح کرد: این محموله سوخت عراق بود که قرار بوده به کشوری دیگر از طریق ایران ترانزیت شود.

به گفته این فعال اقتصادی استان کردستان، ناامنی جاده‌های کردستان مساله‌ای است که در سال‌های اخیر بارها مورد انتقاد فعالان اقتصادی این استان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، معمولا رانندگان عراقی با جاده‌های کردستان ناآشنا هستند اما به این مسائل کمتر توجه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.