خبر مهم:

کد مطلب: ۲۰۶۱۰۵

تاکید بر افزایش راندمان آبیاری کشاورزی

تاکید بر افزایش راندمان آبیاری کشاورزی

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت افزایش راندمان آبیاری کشاورزی در ایران تاکید کرد.

حمیدرضا جانباز ضمن اشاره به 16.5 میلیون هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی، دیم و آیش در کشور افزود: از این میزان 8.5 میلیون هکتار مربوط به زمین‌های زراعی و باغی آبی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 92 درصد محصولات کشاورزی ایران در اراضی و باغات آبی تولید می‌شود، اظهارداشت: وابستگی کشور برای تولید محصولات کشاورزی به آب بطور کامل مشهود است.

نماینده معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران گفت: برای مصرف بهینه آب در 8.5 میلیون هکتار اراضی آبی موجود کشور طی چهار دهه اخیر اقدامات درخور توجهی انجام شده است.

وی در ادامه افزود: قبل از انقلاب تنها 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران مجهز به آبیاری تحت فشار بوده که هم اکنون این رقم به 1.7 میلیون هکتار رسیده است.

جانباز تصریح کرد: بکارگیری متدهای نوین آبیاری ازجمله سیستم‌های آبیاری تحت فشار از جمله روش‌های استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی است.

وی بیان داشت: شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار ضمن جلوگیری از اتلاف بی رویه آب می‌تواند در افزایش میزان تولید در کشور بسیار نقش آفرین باشد.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هرگونه تولید مواد غذایی و کشاورزی پایدار منوط به استفاده صحیح و منطقی از منابع آب محدود کشور است.

وی با بیان اینکه آب آبیاری مهمترین نهاده تولید کشاورزی است، افزود: کاهش تلفات و افزایش بازده آبیاری یکی از گام‌های اساسی در توسعه کشاورزی و همینطور افزایش بهره وری از منابع آب و خاک به شمار می‌رود و در افزایش تولیدات کشاورزی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

جانبار اظهارداشت: راندمان آبیاری در ابتدای برنامه پنج ساله دوم توسعه 31.5 درصد بوده که با تلاش‌های صورت گرفته در طول چهار برنامه پنج ساله به عدد 44 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی همواره به دنبال اینکه وابستگی به آب برای تولید محصولات کشاورزی روز به روز در مملکت کمتر و کمتر شود.

نماینده معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه 115 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه با رشد میزان تولید حجم آب مصرفی نه تنها افزایش نیافته بلکه کمتر نیز شده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: کشاورزی در ایران قدمت 11 هزار ساله دارد و کشاورزان در مصرف آب نهایت دقت و وسواس را به خرج می‌دهند.

جانباز در ادامه با بیان اینکه آب یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی و پیشرفت ملت‌ها به شمار می‌رود بر ضرورت استفاده بهینه از این ماده حیاتی در جامعه تاکید کرد.

منبع: فصل اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.