کد مطلب: ۳۴۰۹۹۷

مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی:

تا پایان سال نیازی به واردات شکر نداریم

تا پایان سال نیازی به واردات شکر نداریم

یک مقام مسئول واردات شکر در سال ۹۲ را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که با افزایش ضریب خوداتکایی، تا پایان سال نیازی به واردات نداریم.

یک مقام مسئول گفت: با افزایش ضریب خوداتکایی و میزان مناسب تولید شکر ، نیازی به واردات تا پایان سال نداریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندر قند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی؛ درباره آخرین وضعیت واردات شکر اظهار کرد: سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال‌های گذشته به سبب تولید مناسب، واردات کاهش چشمگیری داشته است.

وی میزان واردات شکر در سال ۹۲ را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که با افزایش ضریب خوداتکایی با هدف توسعه کشت پاییزه، تا پایان سال نیازی به واردات نداریم.

یزدانی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی کشت بهاره چغندرقند را طی سال‌های آتی خواهیم داشت، بیان کرد: بر اساس برنامه تا افق ۱۴۰۴ افق کاهش تدریجی سطح زیر کشت چغندر قند بهاره را خواهیم داشت که البته این امر به معنای منتفی شدن کشت چغندرقند بهاره نیست.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد با اشاره به اینکه که افزایش ضریب خوداتکایی تولید شکر در کاهش واردات و خروج ارز تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اگرچه قیمت شکر در سطح جهانی تابع مسائل مختلفی همچون زمان واردات و تقاضای شکر خام توسط کشور بستگی دارد، اما متوسط قیمت در ماه‌های مختلف ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار بوده که احتساب آن بر حسب دلار آزاد رقم بالایی است که خوشبختانه با افزایش ضریب خوداتکایی از واردات و خروج ارز قابل توجهی بی نیاز شدیم.

خبری از تلاطم بازار شکر در دو سال قبل نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر خبری از تلاطم بازار شکر نیست، افزود: بحث تلاطم بازار شکر مربوط به سال ۹۵ بوده که خوشبختانه با اعمال سیاست وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته و امسال شاهد آرامش بازار شکر بودیم.

یزدانی ادامه داد: در تابستان سال ۹۵ دست‌های پشت پرده از واردات شکر در زمان مقرر جلوگیری کردند که همین امر در آشفتگی بازار دامن زد که خوشبختانه با اعمال سیاست وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶، نیازی به واردات نداشتیم.

تولید سالانه ۲ میلیون تن خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تبدیل استفاده از سرشاخه‌های نیشکر به خوراک دام و طیور گفت: در برنامه‌هایی که در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان دیده شد، کارخانه‌های خوراک دام زیر مجموعه این شرکت در استان خوزستان، سالانه ۲ میلیون تن از سرشاخه‌های نیشکر را تبدیل به خوراک دام خواهند کرد.

به گفته وی، در سال ۹۵ با اتحادیه‌های ملی و مرتبط با دامپروری رایزنی‌های صورت گرفت که انتظار می‌رود از سرشاخه‌های نیشکر به عنوان یک محصول جنبی در خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.

بخشی از مطالبات چغندرکاران پرداخت نشده است

یزدانی در بخش پایانی سخنان خود درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چغندرکاران افزود: با توجه به حجم انبوه چغندرقند در زمان تحویل، ممکن است تسویه کارخانه‌های قند با کشاورزان در برخی مناطق طولانی شده باشد که امیدواریم با پرداخت هرچه سریع‌تر مابه‌التفاوت شکر با قیمت تضمینی از سوی دولت به کارخانه ها، هر چه سریع‌تر مطالبات چغندرکاران پرداخت شود.

وی ادامه داد: بخشی از مطالبات چغندرکاران در راستای قانون بودجه با سیستم بانکی و مالیاتی تهاتر می‌شود که امید است با تامین مطالبات کارخانه‌های قند از دولت، بنیه مالی کارخانه‌ها افزایش یابد تا در زمان فروش نسبت به تسویه چغندر قند از کشاورزان اقدام کنند و آرامش در زنجیره تولید برقرار شود.

مجری طرح چغندرقند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه فصل برداشت چغندرقند بهاره از شهریور آغازشده، بخشی از مطالبات با فرآوری و فروش شکر در بازار پرداخت و بخش دیگری از مطالبات چغندرکاران باقی مانده است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر به کشاورزان پرداخت شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.