کد مطلب: ۷۲۴۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معطلی ۴۰ روزه کالا در بندرهای شمالی/ کمبود کشتی مانع صادرات به روسیه

معطلی 40 روزه کالا در بندرهای شمالی/ کمبود کشتی مانع صادرات به روسیه

بیش از 40 روز است کالاهای ایرانی در بندرهای شمالی کشور به دلیل کمبود کشتی و نبود صرفه اقتصادی حمل معطل مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی چندی پیش علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی ، وعده داد که کمبود کشتی در دریای خزر حل خواهد شد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد بیش از 40 روز است که کالاهای صادراتی به روسیه در بندرهای شمالی معطل مانده‌ است.

با این حال صفایی از راه‌اندازی خط لاینر در دریای خزر برای اولین بار خبر داد و تاکید کرد که در حال حاضر تردد کشتی‌ها در دریای خزر، طبق یک برنامه زمان‌بندی‌شده انجام می‌شود و یک تاجر می‌داند که چه زمانی کالاهایش، به‌ویژه کالاهای فاسدشدنی را به بندر بیاورد.

اما فعالان اقتصادی این موضوع را رد می‌کنند و می‌گویند کمبود کشتی تجاری و نبود صرفه اقتصادی برای حمل کالاهای ایرانی منجر به این شد که بیش از یک ماه کالاهای تجار در بندر شمالی معطل بماند.

در حالی مسئولان از برنامه‌ریزی دو کشور ایران و روسیه برای تبادل ۱۰۰ میلیون تنی کالا و استفاده از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران در دریای خزر، تأکید دارند که فرسودگی ناوگان دریایی موجود نیز تجارت را برای فعالان اقتصادی بسیار سخت کرده است. در این میان، در حوزه منابع انسانی موردنیاز بخش دریایی با چالش و کمبود حدود 5000 دریانورد مواجه هستیم.

در کنار کمبود ناوگان دریایی برای تجارت با روسیه، مشکلاتی زیرساختی، لجستیک و حمل‌ونقل سرعت رشد تجارت با این کشور را کُند کرده است.

ابهام در تجارت با روسیه در نبود کشتی

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ، در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن تائید معطلی کالاهای تجار در بندرهای شمالی عنوان کرد: یکی از دلایل این موضوع به هزینه حمل برمی‌گردد. معمولاً هزینه حمل در دریای خزر حدود 75 دلار، اما هزینه حمل کالاهای ایرانی حدود 30 دلار است. به همین جهت برای کشتی‌های ایرانی صرف نمی‌کند که کالاهای ایرانی را حمل کنند.

او ادامه داد: کشتی‌های ایرانی حاضر هستند یک سَر خالی تردد کنند تا کالاهای 75 دلاری را حمل کنند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: از آنجایی که کشتیرانی فعال در دریای خزر یک شرکت دولتی است، در این رابطه دولت باید یک تدبیر خاصی را بیندیشد.

تیزهوش تابان به کمبود کشتی اشاره کرد و بیان داشت: در کنار کمبود کشتی، ناوگان موجود نیز فرسوده است. از همین رو حمل کالا به روسیه با مشکلاتی همراه شد.

وی به فراهم کردن زیرساخت‌ها توسط دولت تأکید کرد و گفت: راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت به آستارا نیز می‌تواند به تجارت فعالان اقتصادی سهولت بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پایان ابراز کرد: با توجه به اینکه شرایط خوبی برای تجارت با روسیه فراهم شده است دولت باید مشکلات موجود را برطرف کند. بی‌توجه به این موضوع می‌‍تواند زمینه‌ساز واگذاری بازار روسیه به کشورهای نظیر ترکیه باشد.

لازم به ذکر است که سال گذشته با وجود کمبود نهاده‌های دامی امکان واردات آن از روسیه به دلیل نبود کشتی تجاری با مشکل همراه شد.

برای مطالعه بیشتر گزارش ارزان‌فروشی گاز توسط روسیه تمام ش د را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.