کد مطلب: ۳۱۳۴۶۹

تجهیز یک میلیون مشترک پرمصرف خانگی به کنتورهای هوشمند

تجهیز یک میلیون مشترک پرمصرف خانگی به کنتورهای هوشمند

مجری طرح فهام از اجرای فاز دوم این طرح برای یک میلیون مشترک پرمصرف خانگی و تجاری در تهران خبر داد و گفت: قرار شده که با سرمایه‌گذاری فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این کار از سال 1398 آغاز شود.

هادی مدقق با بیان اینکه فاز اول اجرای طرح فهام مربوط به زیرساخت‌ها و تجهیز ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی و کشاورزی بود، اظهار کرد: تامین اعتبار اجرای این طرح با منابع دولتی و شرکت توانیر اجرا شد، لذا قرار شده در فاز دوم دیگر از منابع دولت در این باره استفاده نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وی طبق برآوردهای صورت گرفته بین وزارت نیرو و وزارت ارتباطات، اجرای فاز دوم طرح فهام یعنی تجهیز یک میلیون مشترک پرمصرف خانگی و تجاری نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که پیش‌بینی می‌شود تامین این سرمایه نیز با مشکل مواجه نشود؛ اکنون نیز در حال جذب سرمایه برای اجرای این طرح هستیم.

مجری طرح فهام افزود: در شرایط فعلی موضوع بازگشت سرمایه در سه سازمان مربوطه در حال بررسی است که پیش‌بینی می‌شود در ابتدای سال 1398 بتوانیم استارت اجرای فاز دوم این طرح را بزنیم.

مدقق درباره آخرین وضعیت اجرای فاز اول نیز گفت: در حال حاضر ۲۸۰ هزار مشترک بزرگ که بالای ۳۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند، به کنتورهای هوشمند تجهیز شده‌اند؛ علاوه بر این ۶۵ هزار چاه کشاورزی با مصرف بالا نیز تحت مدیریت قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید به این مساله که پیش‌بینی می‌شود فاز اول اجرای طرح فهام نهایتا تا شش ماه آینده به‌طور کامل و برای تمام مشترکان اجرایی شود، گفت: علت اصلی تاخیر پیش آمده در اجرای این طرح، مشکلات مالی و این اواخر نیز تغییرات نرخ ارز بوده است.

مجری طرح فهام افزود: لگرچه تولید کنتورهای هوشمند در داخل انجام می‌شود اما برای تجهیز این سیستم تولیدکننده، نیازمند قطعات خارج است که این مساله نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

چندی پیش سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات میان رضا اردکانیان و محمدجواد آذری جهرمی امضا شد که اهدف کلان مشترک وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات­ و چشم انداز تعریف شده در این سند، ‌­ براساس مطالعات تطبیقی انجام شده در شش ­ دسته تعریف شده است.

ارتقای حوزه سیاست‌گذاری و رگولاتوری، تحول دیجیتالی در هر دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه فضای کسب و کار دیجیتالی در صنعت آب و برق و استفاده مشترک از زیرساخت‌های وزارت نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور توسعه خدمات مخابراتی و انتقال داده از جمله اهداف این سند همکاری است.

هم‌چنین ارتقای سطح هوشمندی و افزایش بهره‌وری در صنعت آب و برق با استنفاده از فاوا، ارتقای امنیت فاوا در صنعت آب و برق و فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش در هوشمندسازی و تحول دیجیتال در صنعت آب و برق از دیگر اهداف این سند است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.