کد مطلب: ۲۸۱۱۷۲

تحریم‌های آمریکا تاثیری بر همکاری‌های راه‌آهن ایران و روسیه ندارد

تحریم‌های آمریکا تاثیری بر همکاری‌های راه‌آهن ایران و روسیه ندارد

یکی از مقام‌های راه آهن ایران به تازگی عنوان کرده است که تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه روسیه و ایران بر همکاری‌های دوجانبه برای توسعه خطوط ریلی و راه‌آهن میان این دو کشور تاثیرگذار نخواهد بود.

حسین عاشوری - قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران - در گفت‌وگویی با خبرنگار اسپوتنیک درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران در زمینه همکاری‌های دوجانبه برای توسعه راه آهن سخن گفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،عاشوری در این گفت‌وگو تاکید کرد که تحریم‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه روسیه و ایران به هیچ عنوان بر روی همکاری‌های دوجانبه این کشور با روسیه در خصوص قرارداد توسعه و ساخت خطوط ریلی و راه‌آهن میان این دوکشور تاثیر نخواهد گذاشت.

دسامبر سال گذشته بود که ایران و روسیه قراردادی را به منظور توسعه راه آهن و تولید واگن‌های ریلی باهم به امضا رساندند. از طرفی دیگر، پیش از این قرارداد همکاری، بسیاری از رسانه‌های محلی خبر از توافق شرکت یونایتد واگن با سه شرکت ایرانی برای تامین واگن‌های ریلی داده بودند.

بر اساس این خبر، قرار بر این بود که شرکت‌های ایرانی اتاق واگن‌ها را تولید و یونایتد واگن نیز چرخ و سیستم‌های ترمز آن را تامین و تولید کند.

وی همچنین تاکید کرده است که همکاری‌های میان ایران و روسیه بر سر توسعه زیرساخت های لازم برای راه آهن و خطوط ریلی علی رغم تحریم های ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت : در سال‌های اخیر با اینکه روسیه از طرف غرب و آمریکا تحریم شده بود، اما در زمینه همکاری‌های ریلی هیچ گونه مشکلی برای ما پیش نیامد و همچنان بر اساس قراردادهای مذکور، همکاری های خود را ادامه دادیم. حالا هم که دوباره موج دیگری از تحریم‌ها ایران و روسیه را تهدید می‌کند، باز هم تاثیری بر روی همکاری‌های دوجانبه ما بر سر توسعه راه‌آهن و خطوط ریلی نخواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: کریدور جهانی شمال به جنوب از اهمیت خاص و بسزایی برای بسیاری از کشورها از جمله ایران برخوردار است چراکه بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته، ظرفیت این کریدور بالغ بر حمل ۷ هزار تن کالا در سال است که هنوز راه زیادی تا تکمیل ظرفیت آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته مذاکرات و گفتگوهای بسیاری مبنی بر توسعه پروژه کریدور شمال به جنوب صورت گرفته است. یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که در این مساله وجود دارد، نبود خطوط ریلی در مسیر قزوین - رشت - آستارا است. در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری برای توسعه راه‌آهن میان قزوین - رشت و همچنین آستارا - آستارا (ایران و آذربایجان) صورت گرفته است. سال گذشته، ما ساخت و توسعه خط آستارا - آستارا را به اتمام رساندیم و حالا قصد داریم آغاز ساخت خط راه آهن قزوین - رشت را کلید بزنیم.

منبع: اسپوتنیک نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.