کد مطلب: ۵۱۵۹۱۵

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

بررسی تاثیر تحقیق و تفحص از بورس/ بورس گرفتار مسائل سیاسی شده

بررسی تاثیر تحقیق و تفحص از بورس/ بورس گرفتار مسائل سیاسی شده

دیروز در مجلس قانون تحقیق و تفحص از بازار سهام تصویب شد. این مساله با واکنش بسیاری از فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی همراه بود. اما ماجرا چیست و دلیل مخالفت فعالان بازار سرمایه کدام است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح‎ تحقیق و تفحص ۵۰ نماینده از بورس در هفت محور در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد. در این طرح مسائلی مانند رشد حبابی شاخص، علت تشویق ‎روحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گران‌فروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول‌های مردم و رانت حاصله از محورهای مهم طرح است.

تصویب این طرح در مجلس با واکنش برخی از فعالان بازار سهام همراه شد که این طرح را یکی از مصداق‌های دخالت در بازار سرمایه می‌دانند اما حالا سوال اینجاست که تصویب این طرح چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با این طرح گفت: مجلس قرار است در رابطه با نهادهای قانون‌گذار و متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه تحقیق و تفحص کند که این موضوع جدید نیست و در مقاطع مختلف در بازار سهام دیده شده است.

اما به لحاظ کارشناسی دخالت مجلس در بازار سهام و تحقیق و تفحص مجلس از بازار سهام اشتباه است اما از اول امسال دخالت در بازار سهام زیاد شد و هر شخص و نهادی در رابطه با بازار سهام اظهارنظر کرد و حالا نیز این دخالت در ادامه همان دخالت‌های همیشگی چیز جدیدی نیست.

این کارشناس در رابطه با روند بورس از ابتدای سال گفت: رشد شارپی بازار سهام در ۶ ماه اول ناشی از تصمیم‌گیری‌های غیرمسئولانه بود و یکی از دلایل ریزش بورس نیز همین دخالت‌ها در بازار سهام است. در حالت استاندارد حتی اظهارنظر در مورد بازار سهام اشتباه است اما برای بورس ما که درگیر مسائل سیاسی شده این دخالت‌ها دور از انتظار نیست.

این کارشناس در ادامه گفت: بورس میان بازی سیاسی دولت و مجلس گیر افتاده است و این مسئله مختص امسال نیست اما امسال مارکت بورس بسیار رشد کرد و تاثیر تصمیمات غلط بسیار مخرب‌تر عمل می‌کند. از طرفی فضای مجازی رشد کرده و هر تصمیمی در بازار سهام وایرال و دیده می‌شود.

مجلس کار مهم‌تری ندارد؟

همچنین بسیاری از کارشناس در فضای مجازی نسبت به این تصمیم انتقاد کردند و دخالت‌های قبلی مجلس در مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری و تاثیرات مخرب آن را یادآوری کردند و این طرح را نیز دخالتی دوباره در بورس دانستند.

3 اسفند.jfif

بورس 3 اسفند 1

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برنامه حساب شده بوده که سهام دولتی به ۵ برابر قیمت برسه و در قله به مردم فروخته بشه و الان مردم تو ۸۰ درصد ضرر گیر کنن مثال شما و شتران که ۵۰۰۰ تومان به مردم فروخته شد الان زیر ۱۰۰۰ تومان هم حاضر نیستن از مردم بخرن

  • ناصر

    بورس و تورقوز اباد در هم گره خورده ازاین سیاسی تر مگه داریم!!

  • محمودکریمی

    چراماسهامداران خردبایدبین دعوای سیاسی دولت ومجلس متضرربشیم؟عقلای قوم جلسه بزارید.راه حلی پیداکنید.وراه حل خیلی سادست.پولی که برداشتید به بورس بیاریدواین بزرگترین خدمت به مردم ایرانست

  • ناشناس

    کارشناسهای محترم..حالا چند ماهه مجلس داره وفت میده به دولت…مگه فرقی کرد. در شاخص ۲۱۰۰ سهام به مردم فروختن..الان ۷۰ درصدش نیست..مگه دولت کاری کرده تو این چندماه..الان به داد بورس نرسند مسولین. پولها به سمت بازارهای بیگانگان ..رمز ارزها میرود…باید برخورد قاطع از طرف قوه قضاییه صورت بگیررد ..حقوقیهای متخلف کیا هسن..؟ چکار کردن با سرمایهای مردم.؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسلن

  • پیر بورس

    اینها فقط دعوای سیاسی است برای تضعیف جناح مقابل.
    مردم هم گوشت دم توپ.
    مجلس میشوته به دولت ، دولت به مجلس.
    باید بترسید از روزی که این توپ بترکه.
    راه حل بورس فقط حذف قوانین زائدی چون دامنه نوسان ، زمان پیش گشایش ، حجم مبنا و… و حرکت به سوی قوانین استاندارد و عدم کوچکترین دخالت نهادهای دولتی و حکومتی در کلیه بخشهای بازار است. بهترین کنترل کننده هر بازاری عرضه و تقاضاست.اولین و ساده ترین و البته مهمترین اصلی که متاسفانه مسئولین ما مدت زمان زیادی است فراموشش کرده اند.

  • استاد باز نشسته

    برای نجات بورس این چند کار رو باید انجام بدهند
    ۱- شروع به کار بورس ساعت ۸ صبح و پایان کار آن ۲ بعد از ظهر باشه و یک ساعت اول و آخر حقوقی حق خرید و فروش نداشته باشه.
    ۲- حقوقی حق خرید و فروش توی صف خرید و صف فروش نداشته باشه.
    ۳- کد بورسی حقوقی هائی که با کد حقیقی خرید و فروش می کنند رو باطل کنند.
    ۴- نظارت بر معاملات افرادی که با سرمایه بالای ده میلیارد معامله می کنند.

  • ناشناس

    این سقوط بورس ،همه چیز (همه نوع خبر بد و منفی و دخالت) رو پیشخور کرده. دیگه نظر و تحلیل و تکنیکال و… الکیه. دستور دادن ریزش کنه . وووووووووووووووووو میکنه

  • مهدی

    اعتماد از دست رفته و بی اعتمادی مردم قشنگ واضح است اگر میخواهید کاری کنید راه حل تزریق نقدینگی و برگشت اعتماد دوباره است و بعید میدونم تا دوسال اینده این اعتماد بگرده
    بورس ژاپن در سالها پیش ریزش کرد و 10 سال زمان برد تا دوباره رونق به بازار ژاپن برگرده هرچه سریع تر پول تزریق کنید و الا همین تعداد سهامدار هم رو از دست خواهید داد با تغییر ریس سازمان و بیانیه مجلس و سخنرانی کار درست نمیشه بلکه کار به عمل براید به حرافی نیست

  • حرف حساب

    تقریبا همه کانالها و گروههای فعال در مورد بورس که دستی در شکستن کمر اقتصادی مردم داشتن و ماه ها با جو روانی ایجاد کردن جیب مردم رو خالی کردن از طرف مفسدین اصلی پشتیبانی مالی میشن
    حالا پیدا کنید پرتقال فروش را