کد مطلب: ۷۵۵۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز / بانکی‌ها در کانون توجه فعالان بازار سرمایه

تحلیل بازار امروز / بانکی‌ها در کانون توجه فعالان بازار سرمایه

پس از یازده روز از آغاز بهمن، بالاخره شاخص کل بورس، رنگ سبز به خود گرفت. بخشنامه بانک مرکزی با تعیین نرخ جدید سود سپرده بانکی، سیگنال مثبتی به بازار سرمایه ارسال کرد و نتیجه آن در معاملات امروز بازار مشهود بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 16 هزار و 873 واحدی که معادل 1.1 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. از این رو شاخص کل در پایان معاملات امروز در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌سو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش 1.33 درصدی به سطح 486 هزار و 40 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 12 میلیارد و 730 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد. نکته منفی بازار امروز افت ارزش معاملات به کمتر از سطح 6 هزار میلیارد بود که طی جریان دادوستد‌ها رقم 5 هزار و 714 میلیارد تومان را ثبت کرد.

بانک‌ها در صدر توجه فعالان بازار سرمایه

شب گذشته، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. طبق این بخش‌نامه سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی پنج درصد تعیین شد که نسبت به سقف نرخ قبلی پنج درصد کاهش یافت.

دیدگاه اقتصاد کلان در رابطه با نتیجه این کاهش به این شکل خواهد بود که سپرده‌ها از کوتاه مدت به سمت سپرده‌‎های بلندمدت خواهد رفت که با کاهش سرعت نقدینگی در گردش موجب کاهش فشار کمبود منابع مالی بر بانک‌ها خواهد شد.

به همین واسطه در بازار امروز شاخص گروه بانکی موفق به ثبت رشد 4.42 درصدی برای سهامداران خود شد. نکته جالب اتفاق امروز این بود که طی جریان معاملات روز گذشته، گروه بانک‌ در لیست بیشترین خروج پول وجود داشت.

بنا به گفته‌ کارشناسان سیاست جدید اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی، بانک‌ها را در رفع ناترازی که بیش از یک دهه به آن دچار بودند یاری خواهد کرد.

از جهتی دیگر بخشنامه شب گذشته بانک مرکزی با تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی به میزان 20.5 درصد، بار سنگین تخمین‌ها و انتظاراتی که بعضا تا افزایش نرخ سود سپرده به 30 درصد نیز می‌رسید را از سر بازار برداشت.

بازدهی صنایع بازار امروز

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های پیمان‌کاری صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و صنعت نوشیدنی به واسطه عملکرد مطلوب نماد‌هایی چون غدیس و غبهنوش به ترتیب 4.9 درصد، 4.42 درصد و 4.38 درصد بازدهی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کنند.

در مقابل در روزی که وزن بازدهی منفی صنایع کمتر از سوی مثبت بازار بود، صنایع محصولات فلزی، وسایل خانگی و فعالیت مهندسی به ترتیب با 1.7 درصد، 1.12 درصد و 1.06 درصد بازدهی منفی بیشترین افت را به همراه داشتند.

ورود و خروج پول به صنایع

در میان بازار سرمایه متعادل امروز پس از صندوق‌های با درآمد ثابت با 230 میلیارد تومان، محصولات غذایی بیشترین ورود پول به مقدار 29 میلیارد و 100 میلون تومان به خود اختصاص داد.

پس از آن گروه حمل و نقل، خدمات مهندسی، سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت دارو به ترتیب با 10 میلیارد و 900 میلیون، 8 میلیارد و 400 میلیون، 8 میلیارد و 400 میلیون و 6 میلیارد و 200 میلیون بیشترین ورود پول را در میان صنایع دیگر داشتند.

از سوی دیگر نکته جالب بازار امروز این بود که صندوق‌های سهامی با خروج 24 میلیارد و 900 میلیون تومان بیشترین خروج پول را تجربه کردند.

پس از آن‌ها، محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و صندوق‌های کالایی به ترتیب با مقادیر 24 میلیارد و 200 میلیون، 21 میلیارد و 700 میلیون، 21 میلیارد تومان بیشترین خروج پول را در میان صنایع داشتند.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.