کد مطلب: ۷۲۰۰۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی سهام بانک ملت/ «وبملت» در نیمه نخست ۱۴۰۱ چقدر سود ساخت؟

تحلیل بنیادی سهام بانک ملت/ «وبملت» در نیمه نخست 1401 چقدر سود ساخت؟

بررسی صورت‌های مالی بانک ملت حاکی از آن است که این بانک حاضر در بورس تهران سعی در حفظ روند صعودی سودسازی خود دارد. به طوری که سود خالص بانک ملت در پایان سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال قبل خود به ۱۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی صورت‌های مالی بانک ملت حاکی از آن است که این بانک حاضر در بورس تهران سعی در حفظ روند صعودی سودسازی خود دارد. به طوری که سود خالص بانک ملت در پایان سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال قبل خود به ۱۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان رسید.

با بانک ملت بیشتر آشنا شویم

بانک ملت از ادغام ۱۱ بانک دیگر در تیر ماه سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه سهام این بانک در بهمن ۸۷ در بازار اول بورس تهران عرضه شد. در حال حاضر این بانک با ارزش بازاری ۶۸ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان دومین مجموعه بزرگ گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به حساب می‌آید.

در پایان سال ۱۴۰۰ بانک ملت دارای هزار و ۳۹۳ شعبه بوده و ۲۲ هزار و ۵۵۶ کارمند در این بانک مشغول به کار بودند. سرمایه بانک ملت در ابتدای کار سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده که طی ۱۰ مرحله افزایش سرمایه به ۲۶ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان رسید. آخرین افزایش سرمایه بانک ملت مربوط به شهریور ۱۴۰۱ و از محل اندوخته‌ها بوده است.

ترکیب سهامداران وبملت

۱۱٫۶ درصد از سهام بانک ملت در اختیار دولت است. از این رو دولت بزرگترین سهامدار این بانک تلقی می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و واسطه‌گری مالی یکم، هر یک به ترتیب با تصاحب ۷٫۵ و ۵٫۶۷ از دیگر سهامداران عمده «وبملت» محسوب می‌شوند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز ۶٫۹۴ درصد از سهام بانک ملت را در اختیار گرفتند. حدود ۵۰ درصد سهام این بانک نیز در اختیار سهامداران خرد است. نمودار زیر ترکیب سهامداران بانک ملت را با درصد مالکیت آن‌ها نشان می‌دهد.

ترکیب سهامداران

بازدهی بانک ملت در مقایسه با شاخص کل چطور بود؟

سهام بانک ملت در یک هفته اخیر افزایش چهار درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که شاخص کل و گروه بانکی بازدهی کمتری از این ثبت کردند. همچنین سهام بانک ملت در بازه‌های ماهانه تا سالانه نیز عملکرد بهتری از این دو شاخص داشته است. نکته قابل توجه بازه زمانی سه ساله است که در این دوره بانک ملت بازدهی مناسبی از خود نشان نداده است. بازدهی وبملت در این دوره ۱۴۶ درصد ثبت شده است.

مقایسه بازدهی بانک ملت

سود بانک ملت در ۶ ماهه ۱۴۰۱ چقدر شد؟

بانک ملت توانست در سال ۱۴۰۰ نیز روند صعودی سودسازی خود را حفظ کند. به‌طوری که سود خالص این بانک با رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ به ۱۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان رسید. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، سود خالص بانک ملت به بیشترین میزان خود در پنج سال اخیر رسیده است. پیش از این تنها در سال ۹۷ بود که بانک ملت بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان سود ساخت.

همچنین این بانک در نیمه نخست ۱۴۰۱ نیز جهش ۲۷۴ درصدی در سودسازی خود ایجاد کرد. به نحوی که سود خالص این بانک از سه هزار و ۹۰ میلیارد تومان در مدت مشابه سال گذشته به ۱۱ هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان در نیمسال ۱۴۰۱ رسید. EPS بانک ملت نیز در نیمه نخست سال جاری خود را از ۱۱ تومان به ۴۴ تومان رساند.

این روند صعودی سودسازی بانک ملت نوید افزایش سود انباشته این بانک را در پایان سال ۱۴۰۱ را می‌دهد. گفتنی است سود انباشته بانک ملت در پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲۱ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان بوده است.

نرخ کفایت سرمایه بانک ملت چقدر بود؟

نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها معیاری برای برای سنجش مقاومت بانک‌ها در برابر ورشکستگی و ناتوانی در انجام تعهدات است. از این رو بانک مرکزی ایران حداقل این شاخص را برای شبکه بانکی ایران ۸ درصد اعلام کرده است. طبق گزارشات منتشر شده، نرخ کفایت سرمایه بانک ملت در پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۸٫۲ درصد اعلام شده است. در نتیجه این بانک استاندارد های بانک مرکزی را رعایت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانیم من

    درود بربانک ملت. ولی ارزش ۱۰سهم آن مساوی با یک نان سنگک میباشد انشاءالله باصعود بدرس قیمت سهم بانک ملت مثل سودسازیش ۲۷۴درصد رشد پیداکند اکنون سهم بانک ملت ۲۵۶۰ریال مفت میباشد چقدرافت کرده سال ۹۹هرسهم ۲۷۶۰۰ریال بود ارزش پول مردم ایران راپودر و(عنبرنساء تعالی) کردندبا بی دانشی مسعولینمان