کد مطلب: ۷۹۸۸۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شپاکسا / سودسازی پاکسان در گرو افزایش قیمت مواد شوینده

تحلیل بنیادی شپاکسا / سودسازی پاکسان در گرو افزایش قیمت مواد شوینده

بالا رفتن قیمت مواد اولیه تولید و افزایش هزینه‌ها اعم از بهای حمل و  نقل و نگهداری از جمله مهمترین موارد تهدیدکننده رونق تولید و فروش شرکت‌هاست. روندی که منجر به کاهش حاشیه سود آنها خواهد شد و صرفه اقتصادی تولید را برای شرکت‌ها از بین می‌برد. در چنین شرایطی این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های تولیدی برای جبران هزینه‌ها از کیفیت محصولات خود بکاهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تداوم سایه تورم بر اقتصاد ایران، روز به روز هزینه تولید شرکت‌ها از جمله شرکت‌های تولید مواد شوینده افزایش می‌یابد. چرا که هزینه حمل، نگهداری و مواد اولیه مورد استفاده در تولید، علی‌‌رغم محصول نهایی از قیمت‌گذاری دستوری پیروی نمی‌کنند و تنها راه جبران کاهش حاشیه سود شرکت‌ها افزایش نرخ فروش مواد شوینده است.

بر اساس همین اصل، پس از کش و قوس‌های فراوان دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات شوینده در روزهای پایانی 1401، سرانجام بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده در گفت و گو با همشهری آنلاین اعلام کرد که خردادماه امسال هم مانند سال‌های گذشته، مواد شوینده در مجوز افزایش نرخ می‌گیرند.

شپاکسا در سال 1402 به مدار سودسازی باز می‌گردد؟

سود و زیان خالص سالانه سود و زیان خالص سالانه

بررسی صورت‌های مالی سالانه پاکسان نشان می‌دهد که شرکت پس از سال‌های 98 و 99 که موفق به افزایش سودسازی شده بود در سال 1400 نتوانست این روند را ادامه دهد و به نوعی به رالی صعودی سودسازی خود پایان داد.

سوددهی شپاکسا در سال 1401 نیز به روند خود بازنگشت و حتی اوضاع صورت‌مالی این شرکت در سال مذکور وخیم‌تر شد. چرا که شرکت پس از 22 سال برای اولین بار در طول سال‌های فعالیت خود زیان ساخت. حال با افزایش هزینه‌های تولید به دلیل تورم موجود این پرسش مطرح می‌شود که آیا شرکت در صورت مالی امسال به سود می‌رسد؟

بررسی گزارش‌های تولید و فروش سه ماه دی، بهمن و اسفند در دو سال 1400 و 1401 شرکت پاکسان نشان می‌دهد جمع درآمد شپاکسا در سه ماه مذکور 1400 حدود 435 میلیارد تومان بوده است.

این در حالیست که پاکسان در بازه مورد نظر سال 1401 این درآمد را با رشد حدود 46 درصدی به 635 میلیارد تومان رساند. در همین حال نرخ فروش محصولات پاکسان در سه ماهه ابتدایی سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال مالی 1401 به طور میانگین حدود 33 درصد رشد داشته است.

درآمد حاصل از فروش ماهانه درآمد حاصل از فروش ماهانه

این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که شرکت در سه ماهه نخست سال مالی 1402 خود عملکرد بهتری در مقایسه با سال مالی 1401 داشته است. این افزایش درآمد شرکت به دنبال افزایش 23 درصدی مقدار فروش شرکت رخ داده است. بهبود عملکردی که به آن اشاره شد، نقطه عطفی است برای کاهش زیان سال گذشته به نحوی که در صورت تداوم افزایش تولید و فروش شرکت و همچنین اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات شوینده، زمینه سودسازی مجدد این شرکت را در سال مالی 1402 فراهم می‌کند.

گفتنی است شرکت تولیدی پاکسان در اوایل دی‌ماه ۱۳۴۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شهر تهران با نام پاک کن با وظایف محدود به ثبت رسید و در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۴۹ به شرکت پاکسان تغییر نام داد.

سرانجام سهام پاکسان در فروردین سال 80 با قیمت 510 تومان برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد. هم‌اکنون سهام شرکت پاکسان با نماد شپاکسا با ارزش بازاری دو هزار و 655 میلیارد تومان در بازار اول بورس معامله می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.