کد مطلب: ۸۰۶۲۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شپدیس/ تهدید سودسازی پتروشیمی پردیس با کاهش قیمت جهانی اوره

تحلیل بنیادی شپدیس/ تهدید سودسازی پتروشیمی پردیس با کاهش قیمت جهانی اوره

بررسی معاملات اوره در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که این محصول در ماه‌های گذشته با عرضه شدید روبه‌رو شده بود و همین امر سبب شد تا قیمت این محصول به کف دو ساله خود برسد. اما در ادامه با کاهش تب عرضه، قیمت این محصول تا حدودی بالا رفت. اثر این نوسانات بر سودسازی پتروشیمی پردیس چه بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارها پس از پایان داستان‌های طولانی زمستان سخت اروپا و خطر کمبود گاز نشان می‌دهند، آن‌طور که کارشناسان ایرانی معتقد بودند کمبود گاز اروپا معضل آنچنان جدی هم نبوده است. چرا که افزایش دسترسی اروپایی‌ها به گاز طبیعی و رشد واردات گاز مایع (LNG) سبب افزایش تولید اوره در این قاره شد و همین امر ذخیره اوره را برای کشاورزان آسان‌تر کرد.

افزایش ذخیره این محصول در ماه‌های گذشته سبب شد اوره‌سازان با کمبود تقاضای این محصول روبه‌رو شوند و اوره از ژانویه 2021 در بازارهای جهانی روزبه‌روز کف‌های قیمتی پایین‌تری را کشف کند.

همین امر سبب شد تا پتروشیمی‌های اوره‌ساز ایرانی نیز محصول خود را با نرخ پایین تری صادر کنند.

اما رفته رفته با نزدیک شدن به روزهای پایانی اپریل، تب شدید عرضه اوره در بازار کاهش یافت و سبب شد قیمت این محصول کمی در بازار جان بگیرد.

اگر این رشد کم‌فروغ اوره در بازارهای جهانی صرفا اصلاحی برای نزول قدرتمند این محصول به حساب نیاید، می‌توان گفت اوره‌سازان داخلی نیز در ادامه راه می‌توانند محصول خود را با قیمت بالاتری صادر کنند.

فروش کود

افزایش تولید و فروش شپدیس

گزارش عملکرد ماهانه پتروشیمی پردیس نشان می‌دهد که شرکت با وجود افزایش تولید و فروش اوره صنعتی و آمونیاک به دلیل کاهش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی، نتوانست درآمد خود را از محل فروش افزایش دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که شرکت در فروردین امسال توانسته است مقدار تولید خود را نسبت به اسفند 1401 حدود 36 درصد افزایش دهد و از 349 هزار و 541 تن به 477 هزار و 17 تن برساند. البته مقدار تولید این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته است.

تولید اوره شپدیس

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که فروش شرکت در مقایسه با مقدار فروش اسفند 1401 حدود 16 درصد افزایش و در مقایسه با فروردین سال قبل 9 درصد کاهش داشته و عدد 302 هزار 386 تن را ثبت کرده است.

همانطور که پیشتر بررسی شد به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات این شرکت در بازارهای جهانی، پتروشیمی پردیس نتوانست محصولات خود را با قیمت بالا به فروش برساند و همین امر سبب شد تا درآمد شرکت با وجود افزایش مقدار فروش، نسبت به اسفند 1401 کاهش یابد.

به طوری که درآمد حاصل از فروش پتروشیمی پردیس در فروردین امسال دو هزار و 626 میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با درآمد دو هزار و 754 میلیارد تومانی اسفند حدود پنج درصد کاهش داشته است.

درآمد ماهانه شپدیس

نکته دیگری که ممکن است سود این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، بحث الزام فروش یک سوم از اوره تولیدی مجتمع‌های اوره‌سازی با قیمت میانگین کمتر از 10 درصد نرخ فوب خلیج فارس است که این احتمال را مطرح می‌کند اگر تغییری در این سیاست اعمال نشود، اوره‌سازان نیز مانند متانولی‌ها به زیان برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.