خبر فوری:

کد مطلب: ۷۷۵۹۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی فولاد / تیغ قیمت گذاری دستوری بر گلوی فولادسازان

تحلیل بنیادی فولاد / تیغ قیمت گذاری دستوری بر گلوی فولادسازان

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد که شرکت در بهمن‌ماه امسال توانسته 614 هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند. مقایسه این عدد با مقدار کل تولید مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد که تولیدات فولاد حدود 17 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اسفندماه سال 1369 تاسیس شد و دو سال پس از آن به بهره‌برداری رسید. در ادامه، سهام این شرکت در اسفندماه سال ۸۵ با قیمت 190 تومان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است.

موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله استخراج سنگ‌آهن، دولومیت، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، كنسانتره و گندله است.

ارزش بازاری فولاد مبارکه در شانزدهم اسفند 1401 حدود 447 هزار و 320 میلیارد تومان ثبت شده که نشان‌دهنده اهمیت رفتار این سهم در گروه فلزات اساسی است. به طوری که بازدهی فولاد در مقایسه با میانگین گروه فلزات اساسی تنها دو درصد تفاوت دارد.

فولاد در بهمن 1401 چقدر درآمد داشت؟

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد که شرکت در بهمن‌ماه امسال توانست 614 هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند.

مقایسه این عدد با مقدار کل تولید مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد که تولیدات فولاد حدود 17 درصد افزایش داشته است.

همچنین فولاد در دی‌ماه امسال 712 هزار تن از محصولات خود که شامل محصولات گرم، محصولات پوشش‌دار و محصولات سرد می‌شود، تولید کرده بود. این عدد نشان می‌دهد تولیدات بهمن فولاد در مقایسه با ماه گذشته خود 18 درصد افزایش داشته است.

بررسی بیشتر این صورت مالی حاکی از آن است که فولاد مبارکه در دومین ماه از زمستان سال جاری 614 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده است که در مقایسه با فروش 635 هزار تنی دی‌ماه حدود سه درصد کاهش داشته است.

گفتنی است مقدار کل فروش شرکت در بهمن 1400 معادل 607 هزار تن ثبت شده بود.

همچنین این صورت مالی نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بهمن‌ماه امسال توانسته 12 هزار و 233 میلیارد تومان درآمد کسب کند. این عدد در مقایسه با درآمد 11 هزار و 438 میلیارد تومانی دی‌ماه حدود هفت درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است درآمد شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است. گفتنی است فولاد مبارکه اصفهان در بهمن‌ماه سال گذشته از فروش محصولات خود 12 هزار و 747 میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود.

فولاد تولید و فروش ماهانه

جبران کسری بودجه با فروش فولاد

با اعلام سازمان خصوصی سازی قرار بود امروز 22 اسفند معادل 5.2 درصد از سهام فولاد که متعلق به دولت است و شامل ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم می‌شود در بورس به صورت بلوکی واگذار شود.

گفتنی است هر سهم فولاد در این معامله هزار و 407 تومان ارزش گذاری شده است. بنابراین دولت رئیسی با فروش این تعداد سهم تا حدودی می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند.

جلوگیری از افزایش قیمت فولاد در بورس کالا

بر اساس ابلاغیه بورس کالای ایران از امروز 22 اسفند 1401 قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی با در نظر گرفتن بازه مثبت یک و منفی پنج درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه خواهد شد.

در صورت عدم عرضه فولاد در دو هفته قبل نیز، قیمت پایه بر اساس کمترین قیمت محاسبه شده، لحاظ می‌شود.

بدین صورت فولاد برای افزایش قیمت تنها تا یک درصد مجاز بوده، اما تا پنج درصد افت قیمتی برای این فلز گران‌بها امکان پذیر است.

نوسانات نرخ ارز نیز دیگر مشکلی است که گریبان فولاد را گرفته، به نحوی که با وجود افزایش فاصله نرخ دلار مرکز مبادله با 28 هزار و 500 تومان نیما و تاثیر مثبتی که روی فروش صادراتی شرکت‌ها داشته، اما با افزایش قیمت دلار آزاد باز هم گپ قیمتی بین دلار مبادله‌ای و دلار آزاد شکل خواهد گرفت.

همین امر سبب افزایش بیشتر هزینه‌های شرکت به دنبال تورم نسبت به درآمد دلاری شرکت می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.