کد مطلب: ۷۵۱۸۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد زاگرس / افزایش نرخ خوراک چالش تکراری پتروشیمی ها

تحلیل بنیادی نماد زاگرس / افزایش نرخ خوراک چالش تکراری پتروشیمی ها

زاگرس در 9 ماهه 1401 توانست 131 هزار و 829 تن از 282 هزار و 750 تن متانول داخل کشور که معادل 46.6 درصد است را تولید کند. همچنین این پتروشیمی در سه ماهه نخست سال جاری توانست یک میلیون و 938 هزار تن متانول به کشورهای دیگر صادر کند که این عدد در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پتروشیمی زاگرس در اسفندماه سال 1377 با نام اولیه شركت كالا آوران پتروشيمی تاسیس شد. در ادامه به موجب صورت جلسه تاریخ 1379/3/7 مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به عنوان کنونی تغییر کرد. گفتنی است سرمایه این شرکت در بدو تاسیس سه میلیون تومان بوده است.

در ادامه سهام این شرکت در تیرماه سال 1390 با قیمت هزار و 250 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه 240 میلیارد تومان بوده و تا کنون افزایش سرمایه‌ای برای این شرکت ثبت نشده است.

سهم زاگرس از تولید متانول

فعالیت اصلی این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی، بهره برداری كارخانجات صنعتی به منظور توليد، بازاريابی، فروش، صدور محصولات پتروشيمی، ذخيره و صادرات و تبديل كليه مواد پتروشيمی و پتروشيميایی و فر آ ورده های فرعی می‌شود.

طبق آمار منتشر شده توسط موسسه بين المللی MMSA ، در سال 2022 ، ظرفيت اسـمی توليـد متـانول جهـان حـدود 165.5 ميليون تن بوده است. بر این اساس شركت پتروشیمی زاگرس با ظرفيت تولید حدود 2.7 درصد توليد جهان و 9 درصد تجارت جهانی متانول رتبه اول شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه را در اختیار گرفته است . همچنین پتروشیمی زاگرس رتبه چهارم تولید متانول در جهان را در اختیار گرفته است.

صورت‌های مالی 9 ماهه زاگرس نشان می‌دهد که زاگرس در این دوره 131 هزار و 829 تن از 282 هزار و 750 تن متانول داخل کشور را تولید کرده است. بر این اساس زاگرس سهم 46.6 درصدی از تولید متانول داخل کشور را داراست.

همچنین این پتروشیمی در سه ماهه نخست سال جاری توانست یک میلیون و 938 هزار تن متانول به کشورهای دیگر صادر کند که این عدد در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است. گفتنی است بخش عمده‌ای از این صادرات به کشور چین بوده است.

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مشكلات مربوط به انتقال وجوه ارزی و نوسانات نرخ ارز، از مهم‌ترین ریسک‌های این شرکت به حساب می‌آیند.

سهامداران زاگرس

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با در اختیار گرفتن حدود 34 درصد از سهام شرکت پتروشیمی زاگرس که ارزش حدودی آن 10 هزار و 797 میلیارد تومان است بزرگترین سهامدارن زاگرس تلقی می‌شود.

شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا و شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه هر کدام با تصاحب به ترتیب 18.83 و 17.78 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده آن به حساب می‌آیند.

همچنین 11.24 درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

سهامداران پتروشیمی زاگرس

مقایسه بازدهی

بررسی جدول بازدهی زاگرس و گروهش نشان می‌دهد که این سهم در بازه‌های زمانی بلندمدت از شاخص گروه محصولات شیمیایی و شاخص کل عقب مانده است.

برای مثال در یک سال اخیر در حالی که شاخص کل و شاخص گروه محصولات شیمیایی به ترتیب 29.56 و 13.87 درصد رشد کردند، زاگرس با افت 22.17 درصدی روبه‌رو شد.

همچنین در بازه زمانی سه‌ساله این سهم تنها 122.94 درصد بازدهی کسب کرد که عملکرد قابل قبولی به حساب نمی‌آید.

البته در میان‌مدت به واسطه رشد رشد شاخص کل، قیمت این سهم توانست افزایش یابد و در سه ماه اخیر حدود 24 درصد رشد کند.

بازدهی پتروشیمی زاگرس

افزایش 11 درصدی سود خالص زاگرس در 9 ماهه 1401

بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه سال 1401 زاگرس نشان می‌دهد که این پتروشیمی در این دوره موفق شد جهش 46 درصدی در سود عملیاتی خود ایجاد کند و این عدد را از هزار و 687 میلیارد تومان در مدت مشابه سال 1400 به دو هزار و 458 میلیارد تومان برساند.

همچنین این صورت مالی نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت در این دوره 9 ماهه حدود 11 درصد افزایش یافت و به عدد دو هزار و 153 میلیارد تومان رسیده است.

البته نگاهی به روند تغییرات سود و زیان 9 ماهه پتروشیمی زاگرس حاکی از آن است این شرکت در 9 ماهه سال 1400 با افت عجیب 63 درصدی در سودسازی خود مواجه شده که برای جبران آن راه سختی در پیش دارد.

روند سودسازی 9 ماهه پتروشیمی زاگرس

البته ممکن است این افزایش سودسازی تا پایان سال ادامه‌دار نباشد. چرا که با افزایش نرخ گاز خوراک و به دنبال آن افزایش هزینه‌های تولید متانول زاگرس، سودسازی این پتروشیمی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. همچنین این افزایش نرخ گاز خوراک در سال‌های گذشته موجب کاهش بهره‌وری این شرکت شده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال آیند به موجب افزایش 40 درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باز هم بهره‌وری زاگرس و سایر پتروشیمی‌ها کاهش یابد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.