کد مطلب: ۷۲۶۲۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

تحلیل بنیادی نماد کحافظ؛ جهش سودسازی در ۶ ماهه نخست امسال

تحلیل بنیادی نماد کحافظ؛ جهش سودسازی در 6 ماهه نخست امسال

کحافظ توانسته است در نیمه نخست امسال سود خوبی را عاید سهامداران کند. شرکت کاشی و سرامیک حافظ در 6 ماهه نخست جاری با رشد چشمگیر تولیدات خود نیز روبرو بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی صورت‌های تولید و فروش منتشر شده در سایت کدال ، نشان می‌دهد شرکت کاشی و سرامیک حافظ در 6 ماهه نخست جاری توانسته است بیش از 40 درصد تولیدات خود را افزایش دهد. این شرکت در نیمه نخست سال جاری حدود سه میلیون و 300 هزار متر مربع کاشی و سرامیک تولید کرده است.

سرآغاز فعالیت کارخانه کاشی و سراميک حافظ

شرکت کارخانجات کاشی و سراميک حافظ که در زمينه توليد انواع کاشی و سراميک فعاليت می‌کند در فروردین ماه 1357 تاسیس شد. اين شرکت با سابقه حدود ٤٥ سال يکی از برندهای قديمی و معتبر صنعت کاشی و سراميک است. گفتنی است فعاليت اصلی آن شامل احداث و خريد، نصب و راه اندازی کارخانجات ساخت انواع کاشی و سراميک، وسايل بهداشتی و چينی و صنايع جانبی و وابسته به آن و به طور کلی هر نوع تاسيسات و تجهيزات مربوط به این شرکت، می‌شود.

سهام شرکت کارخانجات کاشی و سراميک حافظ در اردیبهشت 1380 در بورس تهران عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه این شرکت در زمان تاسیس 61 میلیون تومان بود که پس از طی 9 مرحله افزایش سرمایه به 146 میلیارد تومان رسید. کاشی و سرامیک حافظ با ارزش بازاری حدود دو هزار و 586 میلیارد تومان بزرگترین شرکت گروه کاشی و سرامیک محسوب می‌شود.

سهامداران کحافظ چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت سرمایه گستر آریا با در اختیار داشتن حدود 80 درصد از سهام شرکت کاشی و سرامیک حافظ بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. از طرفی شركت سرمايه‌گذاری آداک پرسو نیز با تصاحب 2.86 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامدار عمده آن تلقی می‌شود. به علاوه 15.63 درصد از سهام کحافظ در اختیار سهامداران خرد است.

سهامداران کحافظ

عملکرد سهام کحافظ در یک سال اخیر چطور بود؟

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سهام کحافظ در یک ماه گذشته بیشتر از دو برابر شاخص کل رشد داشته و بازدهی 16.61 درصدی را ثبت کرده است. در 6 ماه اخیر سهام این شرکت نزدیک به دو درصد رشد داشته، این در حالی است که شاخص کل افت بیش از 10 درصدی را تجربه کرده است. گفتنی است در مقابل افزایش 38 درصدی سهام کحافظ در یک سال اخیر، شاخص کل حتی یک درصد هم رشد نداشته است.

بازدهی کحافظ

کحافظ در مسیر صعودی سودسازی

بررسی صورت‌های مالی کحافظ حاکی از آن است که این شرکت گروه کاشی و سرامیک در 6 سال گذشته همواره سعی در کاهش زیان‌دهی و افزایش سودسازی خود داشته است. به طوری که این شرکت در سال 98 توانست پس از جبران زیان 11 میلیارد و 447 میلیون تومانی سال 97 حدود 6 میلیارد و 776 میلیون تومان سود بسازد.

همچنین این شرکت در سال 1400 موفق شد جهش 162 درصدی را در سودسازی خود ایجاد کند و این عدد را به 184 میلیارد تومان برساند. از این رو سود انباشته این شرکت در پایان سال گذشته از هفت میلیارد تومان به 174 میلیارد تومان رسید و کارنامه بسیار خوبی برای کحافظ رقم خورد.

از طرفی با بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه کحافظ مشاهده می‌شود که سود خالص این شرکت در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش 249 درصدی داشته و عدد 207 میلیون تومان را ثبت کرده است. در نتیجه در پایان سال جاری می‌توانیم مجددا انتظار سود انباشته این شرکت را داشته باشیم.

سالانه کحافظ

لازم به ذکر است شرکت کاشی و سرامیک حافظ در 6 ماهه نخست سال جاری به ازای هر سهم 40 تومان سود شناسایی کرده که در مقایسه با نیمه نخست سال 1400 حدود 247 درصد افزایش داشته است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.