کد مطلب: ۷۴۳۶۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

تحلیل بنیادی نماد کچاد/ افت سودآوری به دنبال کاهش فروش

کچاد با ارزش بازاری 141 هزار و 729 میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ گروه استخراج کانه‌های فلزی محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کچاد با ارزش بازاری 141 هزار و 729 میلیارد تومان دومین شرکت بزرگ گروه استخراج کانه های فلزی محسوب می‌شود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را بررسی می‌کند.

کچاد از ابتدا تا کنون

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خرداد ماه سال 71 تاسیس و یک سال پس از آن در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان یزد به ثبت رسید. در ادامه در تاریخ 1377/09/30 مرکز اصلی این شرکت به تهران انتقال یافت.

فعالیت اصلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اکتشاف، استخراج، طراحی ، احداث و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن است.

گفتنی است سهام این شرکت در مهر ماه سال 1382 در بورس اوراق بهادار تهران با قیمت 291 تومان برای اولین بار عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه این شرکت در زمان عرضه 50 میلیارد تومان بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به 11 هزار و 900 میلیارد تومان رسید.

ترکیب سهامداران کچاد

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با تصاحب حدود 40 درصد از سهام شرکت چادرملو بزرگترین سهامدار عمده این شرکت کامودیتی محسوب می‌شود. گفتنی ارزش حدودی این مقدار سهم 59 هزار و 837 میلیارد تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه هریک با در اختیار گرفتن به ترتیب 17.45 و 8.82 درصد از سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند.

لازم به ذکر است حدود 26 درصد از سهام کچاد نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است. نمودار زیر ترکیب سهامداران کچاد به همراه درصد مالکیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

ترکیب سهامداران کچاد

بازدهی کچاد در مقایسه با شاخص کل

بررسی جدول بازدهی سهام شرکت چادرملو نشان می‌دهد که این سهم در بازه‌های زمانی سه ماهه، 6 ماهه و سالانه از رشد شاخص جا مانده است.

به طوری که سهام این شرکت در بازه‌های زمانی 6 ماهه و سالانه به ترتیب 16.61 و 8.95 درصد افت قیمتی داشته است.

البته در بازه زمانی سه ساله عملکرد بهتری از میانگین گروه خود و شاخص کل به ثبت رسانده به طوری که سود 514 درصدی نصیب خریداران سهام این شرکت شده است.

مقایسه بازدهی کچاد با شاخص کل

ثبات تولید در آذر ماه 1401

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه آذر ماه 1401 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانست در مجموع حدود یک میلیون و 825 هزار تن از محصولات خود را تولید کند.

البته مقایسه مجموع تولیدات این شرکت در آذر سال جاری با آبان ماه همین نشان می‌دهد که که مجموع این تولیدات تنها دو درصد رشد داشته است.

گفتنی است عمده محصولات تولیدی این شرکت کنسانتره آهن است که تولیدات آن در آذر 1401 نسبت به آبان همین ماه حدود هشت درصد رشد داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که چادرملو موفق شد در این ماه 934 هزار تن کنسانتره آهن تولید کند.

نمودار تولیدات ماهانه کچاد

در مقابل، مقدار فروش این شرکت در آذر ماه سال جاری نسبت به ماه قبل خود افت عجیب 30 درصدی را تجربه کرده است. به طوری که مبلغ فروش چادرملو در گزارش عملکرد ماهانه این شرکت تنها دو هزار و 990 میلیارد تومان ثبت شده است.

مبلغ فروش ماهانه کچاد

کاهش سود کچاد در 6 ماهه 1401

صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت چادرملو نشان می‌دهد که که مقدار فروش این شرکت در مقابل افزایش 14 درصدی تولید، حدود 32 کاهش داشته است.

این کاهش فروش سبب کاهش سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری شده که در ادامه گزارش این موضوع بررسی شده است.

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه چادرملو نشان می‌دهد که این شرکت در نیم‌سال جاری با افت 26 درصدی سودسازی خود مواجه شده است.

به طوری که سود خالص این شرکت در نیمه نخست سال جاری 9 هزار و 604 میلیارد تومان ثبت شده است. گفتنی است این رقم در نیم‌سال 1400 حدود 12 هزار و 894 میلیارد تومان ثبت شده بود.

نمودار سودسازی 6 ماهه کچاد

افزایش بهای محصولات تولیدی چادرملو دیگر دلیل این کاهش سود است که حدود 48 درصد در این نیمه نسبت به نیمه پارسال افزایش داشت.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.