کد مطلب: ۶۱۳۹۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌تفاوتی بازار سهام به اخبار برجام/ بورس هفته آینده هم منفی است؟

بی‌تفاوتی بازار سهام به اخبار برجام/ بورس هفته آینده هم منفی است؟

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت بسیار کم‌رمق بود. ارزش معاملات در سطوح حداقلی است و در طول هفته نیز روند کاهشی داشت. اما هفته آینده وضعیت بازار چگونه است و چرا بورس به اخبار مثبت مذاکرات واکنش نشان نمی‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در هفته‌ای که گذشت بسیار کم‌رمق بود. شاخص کل نسبت به هفته قبل۲.۴ درصد افت داشت. ارزش معاملات در سطوح حداقلی بود و در طول هفته نیز روند کاهشی داشت. در نهایت ارزش معاملات کل بورس با حدود ۲۱۰۰ واحد در آخرین روز معاملاتی هفته به کار خود پایان داد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: در هفته‌ای که گذشت امیدوار بودیم شاخص کل کانال نزولی را بشکند و به سمت بالا حرکت کند. اما این اتفاق نیفتاد. مشکل عمده بازار در حال حاضر ارزش معاملات است. در هفته معاملاتی گذشته هر روزی که گذشت از ارزش معاملات نیز کاسته شد. در نهایت چهارشنبه ارزش معاملات رکورد زد و تنها ۲۱۰۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: وضعیت ارزش معاملات مثل هوای این روزها سرد و برفی است. بازار در حال حاضر به هیچ خبری واکنش خوب نشان نمی‌دهد. صحبت‌هایی که در مورد ۱۰ بندی که اصطلاحا به نفع بازار سرمایه بود شد و نگرانی‌هایی برای فعالان بازار درست کرده بود. فضای کلی بازار نامطمئن است.

کارشناس بازار سهام بیان کرد: طبیعتا زمانی که مذاکرات نتیجه‌بخش شود صنعت بانکی و خودرویی باید تاثیر خیلی مثبتی بگیرند. اما با وجود خبرهای خوبی که از مذاکرات مخابره شده به دلیل جو نااطمینانی موجود، ارزش بسیار پایین معاملات و نبود سرمایه در بازار حتی دو صنعتی که قرار بود منتفع شوند هم وضعیتی خنثی دارند.

الیاس‌کردی گفت: بازار هفته بعد هم شرایط این هفته را ادامه می‌دهد و مجددا با ارزش معاملات پایین مواجهیم. با توجه به اینکه احتمالا در هفته‌های آتی خبرهای خوبی از مذاکرات می‌رسد، شاید گروه بانکی و خودرویی شرایط بهتری نسبت به کلیت بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: در تئاتری که دو بازیگر خوب داشته باشد، وقتی تماشاگری نباشد کار بی‌فایده است. بنابراین حتی اگر خودرو و بانک هم شرایط خوبی داشته باشد تا خریداری نباشد وضعیت خوبی نخواهیم داشت. بنابراین احتمالا بورس در هفته آینده منفی و با حجم و ارزش معاملات پایین به کار خود ادامه خواهد داد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما خروج پول رو از بازار که ببینی ، متوجه فرار مردم از بورس میشی . دیگه کسی به دولت اعتماد نداره .

  • ناشناس

    همه کارشناسان شما کم سواد یا بی سوادن متاسفانه

  • ناشناس

    اگه حقوقی های خودرویی ها خالی نکنند سهام ها رشد میکنن

  • ناشنوس

    مردم خودشان بیشتر از هر کارشناسی تجربه کسب کردند ، توافق برجامی در کار نیست ، بازی موش و گربه را که یادتان هست ، حالا حالاها تام و جری ادامه داره
    این خط و این نشون +

  • ناشناس

    اقای رئیسی من خواهش میکنم به خاطر همون تک رای که بنده به شما دادم از بورس اوراق بهادار دیدن فرماید تا ورق برگردد

  • س د

    متاسفانه بی اعتمادی توی بازار بیشتر موج میزنه تا زمانی که سود بانکی بالاست انتظاری از بازار بورس نداریم.

  • ناشناس

    مهم نیست دیگه عادت کردیم الان ۱۸ ماههه فقط خدا ازتون نگذره به والله این پولا خوردن نداره

  • ناشناس

    بخشی از صحبت های الیاس کردی درست هست بخشی نادرستبا کاهش نرخ دلار در ایران در اثر توافق در مذاکرات و همچنین کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی با افت قابل توجه سودآوری شرکت ها در آینده مواجه خواهیم شد.پس P/E فعلی شرکت (حتی آینده نگر * فوروارد) در قیاس با سود ۲۰ درصد بدون ریسک بانک‌ها یا اوراق، حباب تمام عیار است چون حتی شرکتی که P/E=۵ واحدی دارد تقسیم سود نقدی آن در مجمع اولا ۱۰۰ درصد EPS نیست و ثانیا با تاخیر چند ماه پرداخت می شود که همه این ها نسبت واقعی P/E را افزایش می دهد. پس ۹۹ درصد سهام حباب و نیمی از آنها فراتر از حباب و به نوعی بالن هستند و ارزش سرمایه گذاری ندارند.در نتیجه کاهش نرخ دلار (درایور اصلی بازار) بر بازار سرمایه حتما اثر منفی دارد و هفته ها و ماه های آینده روند تمام بازارهای مالی از جمله بورس نزولی خواهد بود.در مورد صنعت بانک هم با رفع تحریم های بانکی و بهبود تراز عملیاتی این شرکت ها اتفاقات موثر و مثبتی خواهد افتاد ( به جز بانک های ورشکسته و حبابی )بازار اتفاقا به سهام بانکی اقبال نشان داد و همانطور که دیدیم بانک ها اخیرا یک رشد خیلی خوب هم داشتند و حالا نوبت اصلاح قیمت هست که مساله ای طبیعی است.در مورد صنعت خودرو هم شاهد افزایش قیمت بودیم با توجه به همین اخبار توافق اما یک نکته وجود دارد اقبال مشابه توافق در دولت روحانی نبود چون قبلا تجربه شد که این شرکت های زیان ده حتی با توافق هم به جایی نمی رسند و حتی دیگر خودروساز خارجی علاقه ای به همکاری با غول های ورشکسته داخلی ندارد. در نتیجه رشد سهام صنعت خودروسازی منتفی است مگر اصلاح مدیریتی در شرکت های داخلی و بازتاب آن در صورت های مالی.

  • سهامدار

    دولت برای تامین بودجه قراره سهم های بزرگ رو که در سهام عدالت هستند مثل شستا را بزودی بصورت آبشاری بفروشه ! اول سهامدار بزرگ حقیقی دارن میفروشن بعدا نوبت حقوقی ها هست که بفروشند . اگر سهام بزرگ دارید سریع بفروشید و نقد بشید . اما سهام دارویی برای شنبه به بعد برای خرید و سود مناسبه که سهم کاسپین بهترین سهم دارویی که در کف قیمت و آماده رشد شارپه .

  • ناشناس

    درسته که بازار خریداری نداره،اما فروشنده هم نیست اونم تو این قیمتهای مفت،همین های که به دولت اعتماد کردن و آمدن داخل بورس،پشیمان هستند،افراد جدید حالا حالا وارد بورس نمی شن،اعتماد مردم از دست رفته والسلام