کد مطلب: ۵۸۲۵۱۱

بررسی وضعیت بازار سهام

اصلاح شاخص به پایان رسید / چرا کارگزاری‌ها بورس را منفی کردند؟

اصلاح شاخص به پایان رسید / چرا کارگزاری‌ها بورس را منفی کردند؟

امروز بازار سرمایه با رشد شاخص کل بورس همراه شد و شاخص با ۲۷ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد قرار گرفت. تحلیل کارشناسان از روند فعلی بازار سهام به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بازار سرمایه با رشد شاخص کل بورس همراه شد و شاخص با ۲۷ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم امروز هم‌سو با رشد شاخص کل با شش هزار واحد رشد همراه شد و در محدوده ۴۲۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌سازان بازار هم امروز روند بهتری را نسبت به هفته گذشته دارند و فولاد، فملی و فارس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل گذاشتند. اما تحلیلی کارشناسان از بازار به چه صورت است؟

جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بازار سهام به تجارت‌نیوز گفت: معمولا در هفته آخر شهریور و اسفند، به دلیل انتشار صورت مالی کارگزاری‌ها بازار سهام با فشار فروش رو به رو می‌شود و یکی از دلایل منفی شدن بازار هفته گذشته همین موضوع بود.

وی همچنین افزود: انتشار گزارشات شش ماهه شرکت‌ها در برخی از صنایع مثل پتروشیمی(اوره، آمونیاک و فلزات) رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد و شرکت‌هایی که در بخش کانی‌ها و معادن فعالیت دارند هم احتمالا گزارشات قابل توجهی را منتشر کنند و بازار را تحت تاثیر خود قرار بدهند. همچنین اصلاح شاخص هم به لحاظ تکنیکالی به پایان رسیده و این موضوع نشان می‌دهد در پاییز وضعیت بازار نسبتا مثبت باشد.

فلاحیان می‌گوید کارگزاری‌ها یکی از دلایلی بودند که در ایجاد جو منفی در بازار نقش مهمی را بازی کردند. او در این باره توضیح داد: کارگزاری‌ها در صورت‌های مالی خود اعتباراتی را که گرفتند را منتشر می‌کنند و به عبارتی به بانک‌ها اعلام می‌کنند وام‌ها و مطالبات دریافتی قابل وصول هستند و به همین دلیل مشتریان خود را وادار می‌کنند سهم‌های خود را بفروشند که به تبع فشار فروش در بازار زیاد می‌شود. البته این اعتبارات به محض پرداخت به حساب مشتریان برمی‌گردد.

فلاحیان درباره تغییرات نرخ دلار و تاثیر آن در بازار سرمایه می‌گوید: چند روزی است که دلار در محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان قرار گرفته و به نظر می‌رسد فعلا در همین کانال نوسان داشته باشد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: هفته گذشته وزیر اقتصاد با افزایش نرخ بهره بانکی مخالفت کرد اما معضل فعلی این است که انتخاب رئیس بانک مرکزی در ابهام قرار گرفته و همین موضوع تصمیم نهایی درباره نرخ ارز را مشخص نکرده است.

فلاحیان می‌گوید: با وجود جو منفی که در روزهای گذشته در بازار شکل گرفته بود اما شاهد شکل‌گیری صف فروش سنگین در بازار نبودیم و معاملات در صف‌های فروش هم از سمت حقوقی‌ها صورت می‌گرفت و این موضوع نشان می‌دهد هیجان در بازار کم و عقلانیت در بازار بالا رفته است.

وی در بخش دیگری افزود: البته هفته گذشته فروش اوراق از سمت بانک‌ها مقداری در منفی شدن بازار موثر واقع شد. البته عوامل مثبت در پاییز نسبت به منفی بیشتر است و انتظار یک بازار مثبت را داریم.

این کاشناس بازار گفت: سرعت گرفتن واکسیناسیون و مهار هیجان موج‌های کرونایی می‌تواند ابهام و تهدید کسب و کارها را کم کند و همین مساله به بازار سهام هم کمک می‌کند. شاخص کل بورس هم به لحاظ تکنیکالی مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را در پیش دارد و اگر از این محدوده عبور کند به نظر می‌رسد به سقف قیمت‌های قبلی برگردد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز هنوز متوجه نشدی کسی خبرات رو نگاه هم نمیکنه فقط اگر مخاطبی هم داری بخاطر قسمت نظراته اونم که تازگی تعطیل کردی

  • ناشناس

    بهونه خوبی براتون جور شد که نوسان بگیرید

  • ناشناس

    اسم فجهان میاد تجارت نیوز منتشر نمیکنه??? معلومه که دوست داره ملت بفروشن پایینتر بخره

  • ناشناس

    بعد گروهی از سهامدارها مسبب افت شاخص کل وسهامهارو سهامدارهای تازه وارد می‌دانستند پس چطور شد که امروز صفهای فروش جمع شد

    • ناشناس

      تاره واردها یه روز تو صف فروش یه روز تو صف خرید باعث نوسان میشوند تا نوسانگیر جولان بده تا از سرمایه‌گذار و صعود خبری نباشه خیلی هنرشون اینه که یا حباب درست کنند مثل پارسال بهار و ریزش مرداد
      البته به کارمزد بگیر و سرخطی فروش هم کمک میکنند

  • ناشناس

    احتمالا عرضه اولیه درراه است. عرضه اولیه های قبلی تا به پرتفو اضافه شدند سقوط آزاد کردند. چطور شده که امروز با توجه به مثبت بودن بازار منفی شدند

    • ناشناس

      سغدیر عرضه اولیه بعدیه

  • مهجور

    سلام…انتقاد و گلایه دوستان بیانگر نگرش قمارگونه به تالار شیشه ای حافظ هست که از بخت و شانس ((مثل قرار نگرفتن در سرخط صف خرید بعد روز معامله عرضه اولیه)) خود مینالند در حالیکه بورس هنر بکارگیری لحظه ای مهارتها در شناخت و بهربرداری از فرصت هاست…انتظار سود بدون زحمت و مهارت داشتن بیانگر بی تجربگی معامله گران هست….عرضه اولیه را بیخیال بشین و انرزی خودتون رو هدر ندین…تکنیکهای معامله را یاد بگیرین …بازار بورس فقط پنج تا شرکت نیست…بجای شکوه و گلایه روی سهامهای دیگه تمرکز کنید…

  • ناشناس

    ظاهرا نظراتم قرار نیست منتشر بشه مرسی که زحمت میکشید دلیت میکنید خسته نباشین..میلک شیک انبه لطفا

  • ناشناس

    بازیگر سهام خودرو خونش حلال هست
    چه کسی موجب منفی شدن سهمی میشود که الان قیمت ۱۵۰۰ هست نه ۲۰۰ یا ….
    خگستر در شاخص یک میلیون ۲۵۰ تومن بود الا بالای ۱۴۰۰ خگستر ۶۰۰ به بالا و خودرو سایپا ۴۰۰
    چرا ظلم میکنید
    ترا خدا این متن برسون دست بازیگر خودرو سایپا و خگستر که از همه گروهها کف کف کف هستند
    اولا خدا نابود میکنه
    سهامدار بداند کی هست وای بحالتون

  • ناشناس

    فقط شما را قسم به مرگ عزیزانتان سهامدار خرد را اذیت نکنید
    بزارید این تورم پولش برگرده
    خرید خودرو در ۶۰۰ تومن
    خگستر خرید در ۱۰۰۰ توپن
    بزارید خدا نابودتان نکنه درست کنید
    خود مردم بفهمه کی هستید اونوفت بدونم مبتونید یه لحظه توقف کنید

  • ناشناس

    تجارت نیوز دلال دلار
    و از کاسبان تحریم هستند
    ولی عاقل هبچ چیزی گران نمیخره
    بالاخره سکوت مردم نزدیکه بشکنه!!!!