کد مطلب: ۸۱۷۹۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال شاخص کل/ صعود یا سقوط؛ مسیر پیش‌ روی بورس کدام است؟

تحلیل تکنیکال شاخص کل/ صعود یا سقوط؛ مسیر پیش‌ روی بورس کدام است؟

بررسی روند شاخص کل در یک ماه گذشته نشان می‌دهد، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای برای ادامه مسیر خود همچنان در سردرگمی به سر می‌برد. تحلیل تکنیکال چارت شاخص کل برای پاسخ به این سوال که مسیر پیش روی بورس کدام است، دو سناریو را مطرح می‌کند که در این گزارش، مقاومت‌ها و حمایت‌های آن ذکر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی چارت شاخص کل نشان می‌دهد، پس از جهش 550 درصدی این نماگر در سال‌های 98 و 99 که دو سال هیجانی برای بورس بود، بازار دیگر توان رشد بیشتر و جذب حجم زیادی از پول‌های خرد حقیقی‌ را نداشت. همین امر سبب شد بورس با ریزشی سنگین همراه شود و تا مدت‌ها ترس از ریزش بیشتر بازار سهام در دل اهالی بورس زنده بماند.

اما در پاییز سال گذشته، بورس با تاثیر از افزایش قیمت دلار، توانست بار دیگر شارژ شود و گام‌های صعودی خود را از نو بردارد. به طوری که از آبان‌ 1401 تا 17 اردیبهشت امسال، نماگر اصلی بازار سرمایه بیشتر از 100 درصد افزایش ارتفاع داد.

روند شاخص کل در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، شاخص پس از شکست سقف سال 99 توانسته است به مسیر صعودی خود ادامه دهد و حتی به ارتفاع بالاتر از 2.5 میلیون واحد نیز برسد. اما در یک هفته پایانی لگ صعودی این نماگر، بورس با عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌های بازار روبه‌رو شد. همین امر سبب شد تا بازار سهام از نیمه اردیبهشت دیگر به مسیر صعودی خود بازنگردد.

اصلاح نماگرهای بازار سرمایه تا حدی قدرتمند بود که اهالی بورس آن را به ریزش نیز تشبیه می‌کردند.

مسیر پیش‌ روی بورس

تحلیل تکنیکال شاخص کل نشان می‌دهد، با توجه به فاز اصلاحی فعلی بازار سهام و کاهش شدید ارزش معاملات، در حال حاضر سناریوی رشد قدرتمند شاخص هرچند غیرممکن نیست اما دور از انتظار است. باید گفت، هر رشد یا نزول فعلی نیز مقطعی است و بازار در شرایط کنونی قصد در جا زدن دارد تا با ورود خریداران تازه‌نفس، مسیر صعودی خود را پیدا کند.

شاخص کل

در صورت وقوع این سناریوی خوش‌بینانه، شاخص کل می‌تواند با رها کردن فنر خود در حوالی 2.21 میلیون واحد، در گام اول به دو میلیون و 548 هزار واحد و سپس به تارگت اصلی خود یعنی 2.7 میلیون واحد برسد.

اما سناریوی شماره دو یا همان سناریوی بدبینانه بازار چه می‌گوید؟ همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، ترس از ریزش بیشتر و سقوط آسانسوری سال 99 همچنان در دل اهالی بورس زنده است و همین امر سبب شده سهامداران نتوانند به بورس اعتماد کنند.

ارزش معاملات

سناریوی مسیر تاریک پیش روی بورس با استناد به کاهش روزافزون ارزش معاملات خرد می‌گوید که با توجه به رکوردشکنی معکوس این پارامتر، در صورت ادامه یافتن نزول ارزش معاملات خرد، سطح 2.21 میلیون واحدی در خطر شکست قرار می‌گیرد. در این صورت، کاهش ارتفاع شاخص و پولبک به سطح دو میلیون و 100 هزار واحد دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور و قیمت دلار، شکست سطح دو میلیون 100 هزار واحد دور از انتظار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یک روز قبل بازار بورس خوب بود ولی روز ماقبل کاری که منتهی به تعطیلات میشد کمی ملتهب بود که شب ۱۳ام بهتر شد و امید است فردا ۱۶ام بازار از شنبه هم بهتر شود چرا که تعطیلی پیش رو نیست و تا حدودی اعتماد به نفس به بازار برگشته است

  • ناشناس

    نمی دانم جریان منفی بورس از کجا نشات گرفته که کارشناسان تجارت نیوز هم تحلیل منف برای پایین نگه داشتن جلوگیری از رشد بورس خبر می دهند درصورتی که قبلا همیشه در بازار منفی همیشه فاز مثبت تحلیل می شد همگی دست دردست هم قرار داده اند تا از ادامه پیشرفت بورس جلوگیری بعمل آید فعلا که فاز همه روزه همینه