خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۵۱۵۵

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

تحلیل رفتار مشتریان نفتی ایران / کدام کشورها دیگر از ایران نفت نمی‌خرند؟

تحلیل رفتار مشتریان نفتی ایران / کدام کشورها دیگر از ایران نفت نمی‌خرند؟

پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها در پنجم نوامبر 2018، ایران روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. این در حالی است که متوسط صادرات نفت ایران در چهار ماهه ابتدایی سال 2019 به 1.3 میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. اما کدام کشورها دیگر از ایران نفت نمی‌خرند؟

پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها در پنجم نوامبر 2018، ایران روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. اوج فروش نفت ایران در سال گذشته میلادی ماه می (اردیبهشت-خرداد) بود؛ درست زمانی که آمریکا اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. در این ماه ایران موفق شد، دو میلیون و 930 هزار بشکه نفت در روز به فروش برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها، مقامات آمریکایی به هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان معافیت اعطا کردند. به این ترتیب این هشت کشور اجازه یافتند تا دوم ماه می (دوازدهم اردیبهشت) از ایران نفت خریداری کنند.

به جز این هشت کشور اما پیش از تحریم‌‎ها، کشورهای مالزی، اسپانیا، امارات متحده عربی، کرواسی، سوریه، میانمار، هلند، فرانسه، شیلی و لهستان هم از ایران نفت وارد می‌کردند.

در میان هشت کشوری که موفق به دریافت معافیت شدند، سه کشور یونان، ایتالیا و تایوان طی این شش ماه هیچ نفتی از ایران نخریدند.

طی دوره معافیت‌های نفتی، میزان صادرات نفت ایران به 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز رسید.

نمودار زیر مشتریان نفتی ایران و حجم خرید نفت آنها از ابتدای سال 2018 و چهار ماهه نخست سال 2019 را نشان می‌دهد. این آمار از سوی موسسه کپلر (Kpler) جمع‌آوری شده است.

نفت ایران

بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران

بر اساس این آمار و ارقام، در ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت) تنها سه کشور چین، هند و ترکیه نفت ایران را خریداری کرده‌اند.

به‌طور کلی ایران در ماه گذشته میلادی یک میلیون و 381 هزار بشکه نفت صادر کرده که از این میزان 416 هزار بشکه از سوی چین، 279 هزار بشکه از سوی هند و 222 هزار بشکه از سوی ترکیه خریداری شده است. همچنین، 464 میلیون بشکه به سایر کشورها فروخته شده که مقاصد آنها به‌طور دقیق مشخص نیست.

اما کدام کشورها با پایان معافیت‌ از تحریم‌های آمریکا باز هم خریداری نفت از ایران را ادامه می‌دهند؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد، اما انتظار می‌رود طی 12 تا 18 ماه آینده، روزانه تنها 260 هزار بشکه نفت به چین صادر شود که 200 هزار بشکه آن به شرکت ژنرونگ و 60 هزار بشکه دیگر به شرکت ساینوپوک فروخته شود.

مجموعه نیمه‌نظامی ژنرونگ در زمان تحریم‌های پیشین تاسیس شد. این مجموعه از آنجا که فعالیت بین‌المللی ندارد، بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا نفت ایران را خریداری می‌کند. 60 هزار بشکه ارسالی به شرکت ساینوپک و شرکت ملی نفت چین هم در ازای هزینه‌های مربوط به توسعه میدان یادآوران و آزادگان شمالی است که ایران در ازای آن مبلغی دریافت نمی‌کند.

انتظار می‌رود دو کشور ترکیه و هند هم واردات نفت از ایران را ادامه دهند؛ اما از آنجا که هر دو کشور روابط نزدیکی به آمریکا دارند، احتمالا میزان واردات آنها کاهش خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.