خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۰۵۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل هفتگی بورس/ رکوردشکنی شاخص کل در سال جدید

تحلیل هفتگی بورس/ رکوردشکنی شاخص کل در سال جدید

شاخص کل بورس اولین هفته کاری سال جدید را امیدبخش آغاز کرد و توانست قله دو میلیونی را فتح کند. در این هفته معاملات بازار دستخوش چه تغییراتی بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس اولین هفته کاری فروردین ماه را با فتح قله 2 میلیونی پشت سر گذاشت؛ این رشد شاخص کل در اولین روز کاری سال باعث شد شاهد ورود نقدینگی‌ جدید به تالار شیشه‌ای معاملات باشیم.

شاخص کل در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته روی عدد یک میلیون و 960 هزار واحدی بود و در پایان این هفته به عدد دو میلیون و 78 هزار واحدی رسید و بازدهی 6 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در آن سوی بازار نیز شاخص هم‌وزن در محدوده 622 هزار واحدی ایستاد و توانست بازدهی همانند شاخص کل یعنی حدود 6 درصدی را کسب کند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز توانست با رسیدن به سطح 25 هزار و 357 واحدی بازدهی تقریبا 4 درصدی را تجربه کند.

ارزش معاملات بازار سرمایه در اولین هفته کاری سال مطلوب بود و بر همین اساس ارزش معاملات روز شنبه برابر با هفت هزار و 655 میلیارد تومان، روز یکشنبه هفت هزار و 296 میلیارد تومان، روز دوشنبه 9 هزار و 77 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 9 هزار و 769 میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه 11 هزار و 67 میلیارد تومان بود.

بنابراین ارزش معاملات اولین هفته کاری سال 1402 به 44 هزار و 864 میلیارد تومان رسید که این عدد در مقایسه با میانگین بازدهی‌های سال گذشته یک نوع رکورد محسوب می‌شود.

در یک هفته نخست سال همچنین شاهد ورود پول جدید به بازار سهام بودیم و بر اساس آمار روز شنبه 253 میلیارد تومان، روز یکشنبه 58 میلیارد تومان، روز دوشنبه 206 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 718 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 422 میلیارد تومان پول وارد بازار شد. در نهایت طی اولین هفته کاری فروردین ماه یک هزار و 657 پول حقیقی به سهام تزریق شد.

عرضه اولیه جدید برای بورس

تاکنون سال جدید برای بورس خوب بوده و شاهد ورود شاخص به محدود 2 میلیونی و اعلام عرضه اولیه جدید بوده‌ایم. بر اساس اطلاعیه شرکت بورس قرار است در تاریخ 16 فروردین ماه ۳۶۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در بخش رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران و نماد پی‌پاد به شیوه ثبت سفارش عرضه شود.

همچنین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۷۵ هزار تومان است و تمامی دارندگان کد بورسی می‌توانند در این عرضه اولیه شرکت کنند.

با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد که عرضه اولیه جدید می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بازار سرمایه افزایش دهد. حالا باید دید بازار سهام در سال جدید رونق می‌گیرد یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.