کد مطلب: ۱۳۲۲۵۷

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی:

تراز تجاری مثبت کشور، گذرا نیست

تراز تجاری مثبت کشور، گذرا نیست

رضوی گفت: تراز تجاری مثبت کشور، امری گذرا نیست و پایدار خواهد ماند چرا که این رقم از منفی 38 میلیارد دلار سال 87 به تدریج رو به بهبود رفته و ناگهانی ایجاد نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا رضوی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در برنامه اقتصاد ایران شبکه تهران در خصوص دستیابی به تراز تجاری مثبت کشور اظهار داشت: تراز تجاری مثبت که در سال گذشته محقق شد امری گذرا نیست و پایدار خواهد ماند چرا که این رقم از منفی 38 میلیارد دلار سال 87 به تدریج رو به بهبود رفته و به صفر و عدد مثبت رسیده و ناگهانی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: در صحنه مدیریت واردات موفق عمل شده و توانسته‌ایم واردات اقلام غیر ضروری را کاهش دهیم و اقلام صادراتی مهمی را به بازارهای جهانی عرضه کنیم به طوری که اکنون در صنعت پتروشیمی 10 تا 15 میلیارد دلار صادرات داریم.

رضوی در خصوص اینکه به اعتقاد کارشناسان فرآورده‌های پتروشیمی نیز محصول خام محسوب می‌شود و برای صادرات آن می‌بایست ارزش افزوده بیشتری برای آن ایجاد کرد گفت: این موضوع درست است و ما از 8 سال گذشته به دنبال آن هستیم تا توانمندی‌های صنعت پتروشیمی را در صنایع پایین دستی ارتقا دهیم.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تصریح کرد: به همین منظور اوایل امسال ستادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان توسعه صنایع پایین‌دستی ایجاد شد و معتقدیم اگر در این حوزه به درستی عمل شود، طی 10 سال صادرات 25 میلیارد دلاری و اشتغال میلیونی را شاهد خواهیم بود.

رضوی در خصوص وضعیت کالاهای اساسی در کشور اظهار داشت: میزان واردات این نوع کالاها طی سال‌های گذشته کاهش داشته و در برخی حوزه‌ها به خودکفایی و صادرات نیز رسیده‌ایم.

این مقام مسئول افزود: از بین 9 قلم کالای اساسی در 6 قلم از جمله شیرخشک، کره، گندم، جو، برنج و روغن کاهش واردات و در اقلام کنجاله، ذرت دامی و گوشت افزایش واردات داشته‌ایم.

وی در خصوص راهکارهای رفع وابستگی کامل به واردات کالاهای اساسی گفت: قدم‌های مثبتی تاکنون در این زمینه برداشته شده است اما در برخی محصولات، شرایط تولید از جمله میزان آببری و نوع خاک در کشور مهیا نیست و باید در این حوزه‌ها کار بیشتری صورت گیرد.

رضوی با تاکید بر مدیریت منابع آبی افزود: در کل دنیا 70 درصد منابع آبی کشورها صرف بخش کشاورزی می‌شود که این رقم در کشور ما 92 درصد است.

وی ادامه داد: در حوزه تنظیم محصولات آب‌بر و مدیریت منابع آبی اقداماتی انجام گرفته اما نتیجه آن زمان‌بر است و نیاز به منابع مالی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.