کد مطلب: ۳۱۳۹۱۹

تراز تجاری کشور مثبت شد

تراز تجاری کشور مثبت شد

لاهوتی از مثبت شدن تراز تجاری ایران در نیمه اول سال با 940 میلیون دلار خبر داد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: درحال حاضر شرایط سختی برای صادرات وجود دارد. در نیمه نخست امسال بدلیل نوسانات نرخ ارز صادرات با موانع جدی روبه رو شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران در نیمه اول امسال با 940 میلیون دلار مثبت شده است اظهار کرد: کشور عراق شریک دوم تجاری ایران است.

لاهوتی در ادامه گفت: از 21 فروردین سال جاری تا به امروز 4 الی 5 نامه به معاون رئیس جمهور زده شده است.این درحالی است که کمیته ارزی اتاق ایران، اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران با یک روش مشخص و واحد نسبت به اصلاح دستورالعمل ها درخواست های خود را ارسال کرده‌اند و تاکنون بخشی از دستورالعمل ها اصلاح شده است اما هم‌اکنون یکی از سخت‌ترین شرایط را در بخش صادرات تجربه می کنیم و این موضوعاتی که در شش ماه گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز اتفاق افتاده و سیاست هایی که اتخاذ شده است، به نوعی صادرات را با موانع جدی روبرو کرده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه در شش ماهه اول امسال، بعد از 14 سال مجددا صادرات مورد تهدید قرار گرفته است یادآورشد: شعار حمایت از صادرات که بعد از رفع تعهد ارزی در دولت اصلاحات و برداشته شدن تعهد ارزی همه به سمت حمایت از صادرات بوده اند که صادرات از 7 میلیارد دلار را به 50 میلیارد دلار رساند.

وی با اشاره به اینکه در دولت نهم پیمان سپاری ارزی اجرایی شد گفت: ۸۰ درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور برگشته است.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران کاهش صادرات به کشورهای اروپایی را شاهد هستیم که البته بیشتر تحت تاثیر تحریم‌هایی بوده است که اعمال خواهد شد.

لاهوتی گفت:عدم تصویب fatf مشکلات بانکی را دوچندان می کرد، گرچه منتظر هستیم نظر شورای نگهبان نیز اعلام شود؛ اما اتفاق مناسبی که شب گذشته رخ داد آن بود که fatf در مورد آخرین زمان اعلامی را که برای ایران تا چند روز پیش اعلام کرده بود، تصمیم گیری کرد و اجازه داد تا ۴ ماه دیگر ایران فرصت داشته باشد تا مطابق با استانداردهای fatf خود را تطبیق دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.