خبر فوری:

کد مطلب: ۶۹۸۴۷۷

شهردار تهران گفت:

ادعای جنجالی زاکانی درباره تراکم فروشی

ادعای جنجالی زاکانی درباره تراکم فروشی

شهردار تهران امروز در شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد یک ساله این نهاد ارائه داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی پیش علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران مدعی شد که در یک سال فعالیت خود در شهرداری تهران، تراکم‌فروشی کاهش چشمگیری داشته است.

شهردار تهران در حالی مدعی کاهش تراکم فروشی را دارد که آمار رسمی منتشر شده با ادعای او در تناقص است. باید در نظر داشت این ادعای زاکانی مبنی بر کاهش تراکم فروشی حسن نیت او در عدم انجام شهرفروشی نیست، بلکه به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و پاندمی کرونا آمار ساخت و ساز کاهش یافته بود.

به نقل از ایسنا، شهردار تهران در جلسه امروز شورا گزارشی از عملکرد یک ساله شهرداری در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.

علیرضا زاکانی گفت: تا به امروز نه یک متر خلاف کرده‌ایم و نه چیزی را فروخته‌ایم و تنها دو ملک را به بورس برده‌ایم که برای آن نیز حدود ۷ ماه تلاش انجام شد تا ساز و کار آن مهیا شود.

زاکانی افزود: شهر ما از ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی، کمبود مسکن و فرسودگی کالبدی رنج می‌برد. با کمبود سرانه‌ها نیز مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند. این مشکلات را تحمل می‌کردند و نهایتا شهروندان ما از بی‌توجهی‌ها دلخوری داشتند. آنچه در شهر مهم است شهروند ماست که باید ایمنی و آسایش و امنیت داشته باشند. زمینه رشد روحی و حرکت در مسیر پیشرفت نیز محقق شود، اما بخش عمده‌ای از شهروندان ناراضی بودند. مدیریت شهری به یک روزمرگی افتاده بود و علت آن را تنش مالی اعلام می‌کردند. به شکلی که به زعم خودشان سه ماه سال ۱۳۹۹ را با قرض حقوق داده بودند. بی‌تردید توجه به مردم مهم‌ترین رکنی بوده که در یک سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

خواسته مردم کن برآورده شد

وی افزود: روز گذشته در کمیسیون ماده ۵ موضوع ۱۰۰ هکتار از محدوده کن مورد بررسی قرار گرفت. قاعده‌ای در گذشته وجود داشت که ۷۰ هکتار از اصل محله کن در این محدوده قرار دارد و باید مورد بازبینی قرار بگیرد. قاعده‌ای که برای زمین‌های بالا یک هکتار اجرا می‌شود. ۶۶درصد این زمین‌ها زیر هزار متر بودند و این یعنی ۹۹درصد مردم از این قاعده متزلزل می‌شوند. حدود ۱۵هزار نفر در معرض آسیب قرار می‌گیرند به شکلی که با اندک سانحه‌ای کسی به آنها دسترسی نخواهد داشت. این به دلیل نوع نگاه غلطی است که در این کشور در دوره‌ای حاکم بوده است. لذا با مردم در محل صحبت کردیم و راهکاری ارائه شد و به گفته شهروندان ۳۵ سال بوده که شهروندان به دنبال آن بودند. ظرف یک سال گذشته شورا نیز سیاست‌های توجه به مردم را در دستور کار قرار داده است.

به گفته شهردار تهران، مسیری را طی کرده‌ایم که ۲۸‌ام هر ماه حقوق کارمندان را تصفیه کردیم و صدها میلیون صرفه‌جویی محقق شده است. بی‌تردید شهر نیازمند تحول همه جانبه و رشد موزون است نه رشد کاریکاتوری. برای تحقق این مهم نیازمند تحقق پیشرفت در ابعاد مختلف هستیم. ما مسئولیت‌پذیری را پیشه کردیم و در همه حوزه‌ها این مسئولیت‌پذیری را انجام دادیم. چرا که شوراها و شهرداری‌ها در کشور قابلیت‌های بسیاری دارد. در همین راستا به سراغ موضوعات اجتماعی رفتیم و در این حوزه سرافرازیم. چرا که روزی که شروع کردیم تا به امروز از ۲۱هزار معتاد متجاهر که پاره تن ما هستند با نگاه اعتقادی، کمک به آنها را آغاز کردیم. امروز ۳هزار و ۲۰۰ تخت به صورت فعال دائر شده و هفته آینده هزار و ۸۰۰ تخت به این عدد اضافه خواهد شد و این افتخاری برای شورا و شهرداری است.

شهرداری به دنبال جلب رضایتمندی

علیرضا زاکانی ادامه داد: امروز ۹۶درصد مدیران ما از درون شهرداری تهران انتخاب شدند. توجه ما به رضایت‌مندی شهروندان و پرسنل جدی بود. لذا به حقوق و مسکن آنها توجه کردیم. در این راستا ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ارائه کردیم. همچنین تحول فناورانه را در دستور کار قرار دادیم تا در راستای تحقق شهر هوشمند هویت را برای شهر خلق کنیم. بزرگترین طرح ما برای توسعه کالبدی شهر توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی است. به شکلی که اگر به شعاع ۸۰۰ متر از هر ایستگاه مترو نوسازی مبتنی در الگو خودمان را محقق کنیم در وهله اول شهر ما ایمن می‌شود و دو هزار هکتار از بافت فرسوده ما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مبتنی بر این توسعه هویت شهر را تغییر می‌دهیم و در کنار آن مسکن مردم را تامین می‌کنیم، افزود: این در شرایطی است که امروز یک میلیون مسکن در تهران کمبود داریم. ایجاد ایمنی و آسایش برای مردم و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی از اهمیت ویِژه‌ای برای ما برخوردار است. در سال جاری ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران به ۵۵۰۰ اتوبوس باید برسد که بخشی از آن در ابتدا مهر ماه به ناوگان تزریق می‌شود.

شهردار تهران گفت: به صورت کلی در طرح های مشارکتی در سال گذشته ۸هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری بازگردانده شده و روز نخستی که به شورا آمدیم صحبت از ۷۵هزار میلیارد تومان بدهی شهر بود. اما امروز ۱۸هزار میلیارد تومان طلب شهرداری‌ها از دولت است که بخش عمده آن مربوط به شهرداری تهران است. در سامانه دولت ثبت و مقرر شده این رقم از بدهی‌های شهرداری کاسته شود که این امر بار مالی ما را کاهش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.