کد مطلب: ۶۹۴۷۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت مسکن در شهریور ماه/ مسکن باز هم گران می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت مسکن در شهریور ماه/ مسکن باز هم گران می‌شود؟

قیمت مسکن در ماه‌های گذشته با نوسان هر چند کند همراه بود. پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در ماه جاری با افزایش مواجه شود.

الهام صمدزاده/ به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مسکن بر فرض ثابت بودن نرخ ارز تا حدودی در این ماه افزایش خواهد داشت. قیمت مسکن این روزها در سایه گرانی افسار گریخته مصالح ساختمانی تولید داخل وارد فاز گرانی خواهد شد، هر چند این افزایش قیمت از نرخ تورم سرعت کمتری خواهد داشت.

بازار مسکن در فصل طلایی خود با رکود معاملات همراه بود که این مهم در سایه همزمانی فصل تابستان با ماه محرم و اخبار جدید از وین بود. متاسفانه در تابستان امسال بازار مسکن نتوانست از رکود معاملانی کمی فاصله بگیرد که این خود در تعمیق رکود تورمی بی‌تاثیر نیست.

امیدواری به نتیجه مذاکرات باعث شد تا بسیاری از خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاری برای خرید صبر کنند تا با مشخص شدن نتیجه برجام معامله بهتر با قیمت مناسب‌تری داشته باشند. این مهم در کاهش حجم معاملات مسکن در ماه گذشته نقش بسزایی داشت.

فروش فوری ترفند افزایش معاملات مسکن

با نگاهی گذرا به آگهی‌های اینترنتی و یا محلی فروش مسکن به راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که بسیاری از فروشندگان و به خصوص دلالان ملکی برای رهایی از این وضعیت باز ترفند جدیدی رو کرده‌اند و قصد دارند تا متقاضیان مصرفی را با ترفند فروش فوری به انجام معامله ترغیب کنند، چرا برخی از فعالان بازار مسکن معتقد هستند که فروش در این شرایط فعلی با برد همراه خواهد بود.

قیمت‌های پرت در بازار مسکن

در شرایط فعلی برخی از دلالان ملکی با دادن قیمت‌های پرت سعی در بالا نگه‌داشتن قیمت مسکن دارند، تا در صورت تحقق برجام بازار با افت شدید قیمتی همراه نباشند. این روش یک روش سنتی و تا حدودی تاثیرگذار در بازار مسکن به حساب می‌آید، اما در شرایط فعلی شاید چندان موثر نباشد، چرا که این روزها دیگر توان مالی متقاضیان مصرفی با این قیمت‌ها همخوانی ندارد.

مسکوت ماندن وام‌های مسکن

بنا به تحقیقات میدانی صورت گرفته این روزها دریافت وام مسکن چندان زیاد نیست، چرا که از یک طرف بانک‌ها اعتبار چندانی برای پرداخت وام ندارند و از طرفی متقاضیان به خصوص خانه اولی‌ها دست نگه‌داشته‌اند تا بازار مسکن به سروسامانی برسد. به طور کلی هرگاه دریافت وام تا حدودی کاهش و یا با شیب آرامی همراه شود. ایجاد تغییرات قیمتی در بازار مسکن دور از ذهن نخواهد بود.

بنا به گزارش رسمی مرکز آمار، قیمت املاک مسکونی در مردادماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۱) ۲٫۸ درصد افزایش داشت. همچنین قیمت مسکن نسبت به مردادماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۲٫۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین در دوازده ماه منتهی به مرداد امسال قیمت املاک مسکونی نسبت به دوره مشابه پیش از آن ۲۸٫۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخش اجاره نیز میزان تورم ماهانه در مرداد نسبت به ماه قبل از آن ۲٫۸ درصد، در مقایسه با مرداد سال گذشته ۳۲٫۳ و در ۱۲ ماه منتهی به مرداد امسال ۲۸٫۶ درصد افزایش یافته است.

قیمت املاک مسکونی در مرداد ماه

قیمت مسکن در یک الی دو هفته پایانی مرداد ماه با کاهش همراه بود که این مهم مدیون کوچ متقاضیان مصرفی و سرمایه‌گذاری از این بازار پرطرفدار است.

نرخ‌ها در بازار ملک در چند روز پایانی ماه گذشته به دلیل چشم انتظاری برجام مسکوت ماند و حباب قیمت مسکن تا حدی کاهش یافت. هر چند کارشناسان این بازار معتقد هستند که این روند کاهش می‌تواند تا چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

قیمت نوسازها بالا کشید

با نگاهی گذرا به قیمت مسکن در اپلیکیشن‌های ملکی می‌توان به این مهم دست یافت که قیمت نوسازها یا حداکثر ۱۰ ساله‌های بازار تا حدودی در ابتدای ماه گذشته با افزایش همراه بود. چرا که این نوع ساختمان‌ها با تقاضای به نسبت زیادی مواجه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ترا به خدا رحم کنید لااقل یک خبر امید وار کننده بنویسید به جوانان رحم کنید اکثر جوانان سر خورده ونامیدهستندخرید مسکن به شرط ثابت بودن قیمت ها ۳۰ واندی سال زمان لازم داره ای رسانه ها و اقتصادی نویس ها به خاطر آینده کودکان وجوانان ایران یک اعتراض همگانی یک خواست ملی بعنوان یک مطالبه عمومی از دولت راه بیندازید چونکه شما صداتون بگوش مسئولین میرسد راه بیندازید آخه میلیارد شوخیه یکی رو پیدا کنید که تا میلیارد شمرده باشد بخدا خیلی پوله رحم کنید

    • رضا

      موضوع رحم کردن و رحم نکردن نیست بالا رفتن قیمت مصالح و کمیاب شدن کلنگی برای ساخت و بالا رفتن دستمزدها همگی دخیل هستند بازار ملک کمترین ارتباط را با برجام دارد برخلاف دلار و سکه و خودرو. خود دولت مسکن ملی را توش مونده

  • ناشناس

    اگه هم گرون نشه باتبلیغات شما گران میشه بس کنید تورو خدا رحم کنید

    • ناشناس

      احسنت.با این تیترهایی که میزنن،رو ذهن افراد تاثیر می ذارن

  • علی‌/کرمانشاه

    قیمت‌سرسام‌آورمصالح‌ساختمانی ومجوزهای ساخت‌ونظام‌مهندسی‌وپایانکار وافزایش دستمزد استادکاران‌وکارگران‌ساختمانی باعث شده ساخت مسکن زیانده‌باشدوازتوجیع اقتصادی برای پیمانکاران‌وتولیدکنندگان خارج شوداکثرپروژه‌هانیمه‌کاره تعطیل شده‌اندبعلت گرانی مصالح‌واجرتها ومجوزهای ساختمانی ادامه کار زیان‌های سنگین رابدنبال دارد وخواب وبرگشت سرمایه طولانی‌مدت واکثرا بصورت چندین مرحله‌ای واگذار میشود کمترکسی نقدینگی کامل برای پرداخت نقدی دارد چاره‌ای برایفروشنده نمانده وراضی به تهاتر با خودرو و زمین با خانه وچندین مرحله‌ای بالای یکساله پرداخت میشود.