کد مطلب: ۳۸۸۰۶۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

اعلام ۲ خریدار اصلی محصولات پتروشیمی ایران / برای نخستین بار مبادلات تجاری ایران و ترکیه صعودی شد

اعلام 2 خریدار اصلی محصولات پتروشیمی ایران / برای نخستین بار مبادلات تجاری ایران و ترکیه صعودی شد

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: در حال حاضر ترکیه و عراق خریداران اصلی محصولات پتروشیمی ایران هستند. برای نخستین بار سهم ترکیه از خرید کالاهای ایرانی روند رو به رشدی را به خود گرفته است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا روند صادرات پتروشیمی‌ها به کشورهای همسایه کُند شده است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر ترکیه و عراق خریداران اصلی محصولات پتروشیمی ایران هستند. یعنی برای فروش محصولات پتروشیمی ایران، عراق نقشه واسطه را برای فروش کالاهای غیرنفتی و پتروشیمی دارد.

سید حمید حسینی افزود: ترکیه یکی از رقبای اصلی ما در بازار عراق محسوب می‌شود و برای اولین بار سهم ترکیه از خرید کالاهای ایرانی روند صعودی به خود گرفته است. در حقیقت سهم چهار درصدی سال گذشته ایران در بازار ترکیه رشد کرده و براساس آخرین آمارها، صادرات محصولات غیرنفتی به ترکیه از چهار به 18 درصد رسیده است. با این روند به نظر می‌رسد که تحول خوبی در روابط ایران و ترکیه حاصل شده است.

او اظهار کرد: اخیرا هزینه تمام شده تولید در ترکیه از ایران هم بیشتر شده است. از این رو ترکیه یکی از خریداران اصلی کالاهای ایرانی شده و محصولاتی پتروشیمی و صنایع فلزی سرب، روی، مس و ذغال سنگ به این کشور همسایه صادر می‌شود. از سوی دیگر با حضور ترک‌ها در بازار عراق رقابت ما نیز در تولید و صادرات کالا به این بازار بیشتر شده است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا ترک‌ها کالاهای ایرانی را از عراقی‌ها خریداری می‌کنند؟ گفت: به نظر می‌رسد که تعرفه عراقی‌ها برای ترک‌ها صرفه اقتصادی دارد. متاسفانه دیوار تعرفه کالاهای ایرانی بلند است. کشورهای همسایه سعی می‌کنند تا کالاهای ایرانی را از کشور ثانویه خریداری کنند؛ چرا که خرید مستقیم کالا و افزایش میزان تعرفه هزینه تمام شده را برای آنها افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بحث تشدید تحریم‌ها نیز باعث شده این رفتار تجاری آنها نوعی دور زدن تحریم‌ها محسوب شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.