خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۰۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟/ خودروسازان در قطر آلیاژ باک دست می‌برند؟

مقصر تصادفات جاده‌ای ایران کیست؟/ خودروسازان در قطر آلیاژ باک دست می‌برند؟

ایمنی خودروهای داخلی مدت‌هاست که مورد نقد پلیس راهور قرار دارد. در همین زمینه اخیرا رئیس پلیس راهور اعلام کرد: خودروهای ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند. اما مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی، مدت‌هاست مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار دارد. در یک سال اخیر نیز پلیس راهور به این ماجرا ورود کرده و مقصر اصلی تعداد بالای تصادفات در کشور را محصولات خودروسازان می‌داند.

در همین زمینه سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی، در گفتگویی که با سالنامه همشهری، با فاجعه‌بار خواندن تعداد تصادفات در ایران گفت: خودروهای ایرانی در تصادفات به جای محافظت از سرنشینان خودرو، آسیب و جراحات بیشتری به آنها وارد می‌کنند.

او به‌ویژه به طراحی ایربگ، ترمز و باک خودروهای داخلی نقد داشت و خودروسازان را به تغییر پلتفرم و دست‌بردن در قطر آلیاژ متهم کرد.

نگاهی به آمار نیز فاجعه‌بار بودن تصادفات در ایران را تائید می‌کند. چنانکه از اسفند تا امروز ۵۵۲ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. به‌ویژه تصادف پژو ۴۰۵ و پرشیا در نورآباد لرستان طی روز جاری که باعث آتش‌سوزی دو خودرو و جان‌باختن هشت نفر شد، واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

اما مقصر اصلی این تصادفات کیست؟ شاید آتش‌سوزی خودروها بر اثر یک تصادف را بتوان پای خودروسازان نوشت، اما آیا این موضوع، سایر نهادها را تبرئه می‌سازد؟

پنهان‌شدن پشت خودروسازی فشل

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودروسازی به تجارت‌نیوز گفت: از لحاظ کارشناسی خودروسازان داخلی فشل عمل می‌کنند و محصولاتشان ایمنی کافی ندارند. اما این مسائل سایر نهادهای مسئول را تبرئه نمی‌کتد. در واقع سایر بخش‌ها نیز دست‌کمی از خودروسازان ندارند و احتمالا با نقد خودروسازان می‌خواهند پشت آن‌ها پنهان می‌شوند.

فربد زاوه اظهار کرد: باید در ابتدای امر باید به این پرسش پاسخ داد که اصلا چرا در جاده‌ها و خیابان‌های ایران تا این اندازه برخورد و تصادف صورت می‌گیرد؟ ضعف ایربگ‌ها و ترمز خودروهای داخلی بر کسی پوشیده نیست، اما موتورسیکلت‌ها که تلفات زیادی در تصادفات دارند هم با بستن ایربگ ایمن می‌شوند؟

به اعتقاد او، ما امروز پیش از آنکه از کیفیت پایین خودروها رنج ببریم، این فرهنگ رانندگی است که به دلیل ضعف قوانین جان شهروندان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اتفاقا پلیس راهور تصور می‌کرد با نصب ایربگ و ترمز ABS روی خودروها از تعداد سوانح رانندگی کاسته می‌شود.

قبل از طراحی ایربگ هم تلفات تصادفات دنیا اندازه ایران نبود

زاوه تشریح کرد: اکنون بیش از ۱۲۰ سال از صنعتی‌شدن خودروسازی می‌گذرد، ولی عمر ساخت ایربگ به ۴۰ سال هم نمی‌رسد. واقعیت این است که قبل از استفاده از ایربگ هم تعداد تلفات تصادفات در دنیا به اندازه کنونی ایران نبود.

ایمن‌سازی بازار با واردات خودروهای کارکرده

این کارشناس بازار درباره نحوه ایمن‌سازی خودروها توضیح داد: این امر نیاز به پیش‌نیازهایی دارد که اجرای آن در پلتفرم‌های خودروسازان داخلی امکان‌پذیر نیست. شاید واردات خودروهای کارکرده و دست دوم که متناسب با قدرت خرید مردم هستند تا حدودی محصولات بازار را ایمن کند.

وی تصریح کرد: منتقدان ایربگ برای بهبود آموزش رانندگی چه کرده‌اند؟ مشخصا زمانی که معیار اخذ گواهی‌نامه، صرفا یک پارک دوبل ساده باشد، افزایش میزان تصادفات دیگر جای تعجب ندارد.

او اضافه کرد: در ایران بار کامیون را سوار وانت می‌کنند و از شهری به شهر دیگر می‌برند. تصویر پایین ملاحظه شخصی بنده طی همین ایام عید در ورودی یک از شهرهاست. راهنمایی و رانندگی با این نوع تخلفات چه برخورد پیشگیرانه‌ای داشته است؟ هر چقدر هم که خودروسازان فشل عمل کنند، دیگر چنین صحنه‌هایی ارتباطی به آن‌ها ندارد.

WhatsApp Image 2022 03 29 at 23.11.30

ورق‌های نازک‌ گران‌ترند!

زاوه درباره ذست‌بردن خودروسازان در قطر آلیاژ باک‌ها نیز توضیح داد: ورق آلیاژ اگر نازک‌تر شود برای خودروساز گران‌تر رقم می‌خورد. چراکه نازک‌کردن همین ورق‌ها به فرآیند و هزینه بیشتری نیاز دارد. پس بعید است اقدام به چنین کاری کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش جان‌باختگان در تصادفات نوروزی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از نظر بنده وزارت راه شهرسازی در حوادث جاده ای مقصر است چراکه خیلی از جاده های پرتردد امنیت کافی ندارند. مثلا برخی از پروژه های آزادراهی کشور مانند پروژه ملی آزادراه تبریز مرند بازرگان نیمه کاره رها شده و متاسفانه خیلی ها در این جاده جان باختن

  • ناشناس

    با سلام
    باک را نمیدانم اما قبلا میشد روی سقف ماشین رفت الان بچه هم روی سقف ماشین برود پایین می آید خوب این ماشین چطوری محافظ جان سرنشین است ؟ جدیدا که کلا شیشه ای شده است .
    ایربگ ها خیلی هم خوب است که عمل نمی‌کنند چون پیش نیاز ایر یک کمربند سالم است کمربند ماشین صفر الان نازک شده و قفل نمیکند چطور باید در تصادف مانع ضربه ایربگ شود تا گردن نشکند

  • ناشناس

    ورق های نازک مورد استفاده در خودرو سازی داخلی
    ارزانتر و بیکیفیت تر هستن به راحتی زنگ میزنن و استحکام ندارن
    اما در دنیا برای سبک سازی سوپر خودروها یا دوچرخه های حرفه ایی وموتور سیکلت ها و از این دست از ورق های آلیاژی استفاده میکنن یعنی شاید تا ۱۰نوع فلز رو با هم ترکیب میکنن تا به مقاومت بسیار بالا و وزن کم دست پیدا کنن که بسیار هم گران است
    اونهایی که میدونن جاده ها و خودرو ها ایمن نیستن با این حال قانون رانندگی رو رعایت نمیکنن و باعث مرگ و مصدومیت و حادثه میشن اینها هم بیشتر از خودرو سازها مقصر هستن
    یک نکته خیلی جالب بگم سوار پورشه پانوراما که بشید با اون قدرت و عظمت و ایمنی وقتی سرعت شما بیشتر از ۸۰کیلومتر بشه اتوماتیک ارتفاع خودش رو کم میکنه حالت رانندگی رو تغییر میده باله های عقبش رو باز میکنه یعنی ماشین عملا داره میگه شما خط استاندارد و ایمن رانندگی رو رد کردین
    حالا در کشور ما با پراید ۵نفر سرنشین با ۱۲۰تا سرعت از کنارت رد میشه پارس و سمند و کوییک و ساینا هم همینطور

  • ناشناس

    سقف پارس که راحت می‌ره پائین
    مثل اینکه به صرفه هم بوده
    وزن ۲۰۶ هم بعد از سال نود اومده پایین که اون هم به صرفه بوده است ?

  • ناشناس

    من بچه بودم جاده بین المللی تبریز – بازرگان همینطوری بود . الان پنجاه سالم هست ،این جاده همینطوریه . فکر نکنم عمرم کفاف بده و بزرگراه شدن این جاده را ببینم . سال گذشته یک ماشین باسرنشینانش در این جاده آتش گرفت و سوخت !خوب گرفت که گرفت ،اصلا مهم نیست !

  • ناشناس

    جاده های کشور مخصوصا اتوبانها به قدری بی کیفیت هست که بیشتر از اینکه آدم باید تمرکزش روی رانندگی باشه باید هواسش به جاده باشه که چرخ ماشین تو چاله نیوفته و جلوبندی و … آسیب نبینه، واقعا چه کسی پاسخگو هست؟؟
    شما که از تک تک ماشین ها عوارض میگیرید چرا به وضع جاده ها رسیدگی نمی کنید؟؟
    کیفیت پایین خودروها که دیگه حرفی برای گفتن باقی نذاشته ولی چرا جاده ها نباید استاندارد و ایمن باشن؟؟

  • ناشناس

    مسئولین تمام بخش ها رو باید بسپرن به بخش خصوصی تا تحولی در اونها ایجاد بشه.
    شرکت های دولتی هیچ وقت محصول مناسبی نتونستن بسازن و در عوض بهترین محصول ها در بخش های خصوصی ساخته شده، خودروسازی هم اگر خصوصی بشه بهترین محصولات رو میسازن ولی تا زمانیکه دولتی باشه خروجی مناسبی نخواهد داشت.