خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۵۳۰۲

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۹۷

بازی‌های ارزی دلالان و تصمیم جدید برای بازار خودرو

بازی‌های ارزی دلالان و تصمیم جدید برای بازار خودرو

روزنامه جوان از بازار خبر می‌دهد که دلالان ارزی اجازه کاهش بیش از پیش دلار را نمی‌دهند. روزنامه ایران نیز روایت می‌کند که احتمالا قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. روزنامه جمهوری اسلامی هم به متلاشی شدن باند فساد محصولات پتروشیمی پرداخته و در نهایت دنیای اقتصاد به رده‌بندی بانک‌ها براساس شاخص درآمدی اشاره می‌کند.

هفته‌های گذشته را می‌توان روزهای آرام بازار ارز نام برد. آرامشی که طی یکی دو روز اخیر اندکی به هم ریخته است. در حالی که تداوم کاهش قیمت دلار، نرخ این ارز آمریکایی را به کانال 11 هزار تومان آورد، اتفاقات چند روز اخیر باعث شد تا باز دیگر به کانال 12 هزار تومان برگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه جوان در گزارش امروز اشاره می‌کند که « دلالان نمی‌گذارند نرخ ارز پایین‌تر بیاید. » جوان می‌نویسد: پس از این اتفاق(کاهش قیمت ارز) دلالان ارزی و صرافان خرید و فروش را در بازار متوقف کردند و به هیچ مراجعه‌کننده‌ای ارز نمی‌فروختند، بلکه حتی اگر فردی قصد فروش ارز خود را در بازار نیز داشت، به خاطر ترس از افت بیشتر قیمت ارز و ادامه زیان از خرید ارز آنان خودداری می‌کردند.

جوان در مورد وضعیت روز گذشته بازار ارز نیز می‌نویسد: اما روز گذشته تحت‌تاثیر همین عامل و چند عامل دیگر، بار دیگر رشد نرخ ارز از سر گرفته شد و مشاهدات میدانی از ثبت نرخ ۱۳ هزار تومان برای هر دلار در تابلوی صرافی‌ها حکایت می‌کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز از « متلاشی شدن باند فساد در محصولات پتروشیمی » توسط وزارت اطلاعات خبر می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد: این شبکه غیرقانونی به صورت سراسری به ویژه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، قم، مازندران، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد و قزوین فعالیت داشتند و درصدد ایجاد تقاضای کاذب در بازار بودند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: حجم تخلفات مالی این شبکه حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده است و با تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) علاوه بر کشف 10 هزار تن محصولات پتروشیمی، 14 نفر از عوامل اصلی این شبکه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

جمهوری اسلامی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات می‌افزاید: با اقدامات اخلالگران و دلالان، بازار مواد پتروشیمی در ماه‌های اخیر ملتهب شد و نرخ محصولات صنایع غذایی و نساجی رشد پنج برابری داشت که با اقدامات این وزارتخانه اکنون شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار هستیم و همچنان ادامه دارد.

اما روزنامه ایران نیز روایت می‌کند که اگر خودکار رئیس‌جمهوری بچرخد، قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. ایران در گزارش خود می‌گوید که « تعیین قیمت خودرو در انتظار رأی روحانی » است.

ایران به نقل از یک منبع آگاه در مورد قیمت‌گذاری جدید خودرو می‌نویسد: بسته‌های مختلفی برای خریداران خودرو و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. از طرفی قرار شده خودروسازان با قیمت کمتر از 5 درصد بازار محصولات خود را به فروش برسانند. این امر قیمت بین کارخانه و بازار است.

این منبع آگاه ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است و تاکنون هم به خاطر مخالفت وی گرانی خودرو اتفاق نیفتاده است. بر این اساس بنا شده وزیر جدید صمت، بسته ارائه شده در وزارت صنعت را به رئیس جمهوری ارائه کند. اگر رئیس جمهوری موافقت کند مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی حل خواهد شد.

اما روزنامه دنیای اقتصاد به بررسی وضعیت بانک‌ها براساس شاخص درآمدی ارزیابی شد. این روزنامه با عنوان « جدول رده‌بندی لیگ پولی » در مورد وضعیت بانک‌ها می‌نویسد: بانک‌ها را می‌توان از لحاظ شاخص‌های درآمدی به سه گروه تقسیم‌بندی کرد. بانک‌های نخست که برای صدرنشینی رقابت می‌کنند، بانک‌هایی بودند که توانسته‌اند نسبت به دارایی خود درآمد بالاتری کسب کنند که در این خصوص رتبه‌های نخست مربوط به برخی از بانک‌های خصوصی بوده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: از نگاه دیگر، برخی از بانک‌ها نیز توانسته‌اند کیفیت درآمد خود را تغییر دهند؛ به نوعی که به جای تمرکز بر درآمدهای حاصل از سپرده‌گیری و تسهیلات دهی، به درآمدهای کارمزدی روی آورند. در این گروه بانک‌های خصوصی‌شده، توانسته‌اند عملکرد بهتری را ثبت کنند. همچنین برخی از بانک‌ها، در این رتبه‌بندی در وضعیت قرمز قرار دارند و میزان درآمد کسب‌شده آنها طی یک سال مالی، منفی بوده است.

دنیای اقتصاد می‌افزاید: در این قسمت جدول نیز برخی از بانک‌های خصوصی قرار دارند که نیاز به تغییر روند در رویه‌های درآمدی خود دارند. این رتبه‌بندی جایگاه بانک‌ها را براساس شاخص‌های درآمدی مشخص کرده است و برای ارزیابی کلی وضعیت بانک‌ها، باید سایر شاخص‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    دیگه مونده بود خودرو گران بشه افرین واقعا صد افرین

    • ناشناس

      آره دقیقا، یه خودرو مثل پراید که همیشه میگفتن کاملا ساخت داخل هست، انرژی که هم امسال گرون نشده، دست مزد کارگر که هم بالا نرفته، پس دلیلی بر بالا رفتن قیمت هم نیست، در حالی که کیفیت هم همواره پائین میاد قیمت هم بالا میره!