کد مطلب: ۲۶۶۲۷۰

تعادل در عرضه و تقاضا راهکار کنترل بازار مسکن است

تعادل در عرضه و تقاضا راهکار کنترل بازار مسکن است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: راهکار تعادل در بازار مسکن این نیست که قیمت‌ها کنترل و در بازار دخالت شود، بلکه راهکار ایجاد توازن در عرضه و تقاضا است.

مصطفی قلی خسروی در توضیح نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن در ماه‌های اخیر بیان کرد: املاکی‌ها هیچ نقشی در رشد قیمت مسکن ندارند، زیرا کاهش قدرت خرید موجب رکود و کسادی بازار می‌شود؛ هر چند که افرادی که نیازمند مسکن هستند، اقدام به خرید می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه افزود: فرهنگ غلطی داریم و هر وقت یک کالایی گران می‌شود، برای خرید آن کالا عجله می‌کنیم، در حالی‌که در بسیاری در کشور‌ها وقتی کالایی گران می‌شود، مردم از خرید آن کالا خودداری می‌کنند، تا قیمت آن کالا ارزان شود، اما در ایران برعکس عمل می‌شود و وقتی قیمت افزایش می‌یابد، تمایل به خرید آن کالا بیش از پیش افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت:اگر مردم نیاز به مسکن دارند، بخرند، اما برای سرمایه‌گذاری بعید است که مسکن بتواند آن‌چنان آن‌ها را راضی کند.

قلی خسروی در خصوص روند معاملات مسکن در اردیبهشت ماه تصریح کرد: طبیعی است که در اردیبهشت‌ماه میزان معاملات علی‌رغم رشد قیمت‌ها ۶ تا ۷ درصد بیشتر شده است و قیمت از شاخص تورم عبور کرده است و در حال حاضر اعلام برخی مباحث کمکی به بازار مسکن نخواهد کرد، به هر حال بازار مسکن بعد از یک تلاطم در حال ثبات است.

وی با اشاره به مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار مسکن توضیح داد: ۴ مؤلفه شامل بورس، حامل‌های انرژی، طلا و ارز بر بازار مسکن تاثیر مستقیم دارد؛ پس زمانی که این ۴ مؤلفه دچار نوسان قیمتی می‌شوند، قیمت مسکن نیز دستخوش تحولات می‌شود، هر چند وقتی قیمت این ۴ مؤلفه کاهش می‌یابد قیمت مسکن چندان افت نمی‌کند، اما متاسفانه همواره واکنش رشد قیمت‌ها بیش‌تر از کاهش قیمت‌ها است که این هم اشکالات نامناسب در بازار است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تاثیر تعیین قیمت مسکن در بازار یادرآور شد: هیچ جای دنیا که پیشرفته‌ترین آن‌ها اروپا و آمریکا هستند، تعیین قیمت را برای مسکن اجرا نکرده‌اند. پس برخی اقدامات بی‌اساس نه‌تن‌ها کار را راحت و تسهیل نمی‌کند، بلکه موجب بروز مشکلات عمده و عدیده‌ای برای دولت می‌شود.

قلی خسروی تاکید کرد: راهکار تعادل در بازار مسکن این نیست که قیمت‌ها کنترل و در بازار دخالت شود، بلکه راهکار ایجاد توازن در عرضه و تقاضا است.

وی در توضیح میزان واحد‌های خالی از سکنه در تهران گفت:در کشور ۲۵ میلیون واحد مسکونی داریم که ۱۰ درصد آن یعنی ۲.۵ میلیون واحد خالی بودن آن یک امر طبیعی برای جابه جایی است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.