خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۹۷۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در ایران چند نفر بیکارند؟

در ایران چند نفر بیکارند؟

 در حالی که پیش از این مرکز آمار ایران، در پایان بهار ۱۴۰۱، جمعیت افراد بیکار کشور را دو میلیون و چهارصد هزار نفر اعلام کرده بود، وزارت کار از ایجاد سیصد و چهل هزار فرصت شغلی در پنج ماهه نخست سال جاری خبر می‌بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که پیش از این مرکز آمار ایران، در پایان بهار ۱۴۰۱، جمعیت افراد بیکار کشور را دو میلیون و چهارصد هزار نفر اعلام کرده بود، وزارت کار از ایجاد سیصد و چهل هزار فرصت شغلی در پنج ماهه نخست سال جاری خبر می‌بود.

در روایت ایسنا از اظهارات محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارنامه یک سال گذشته اشتغالزایی دولت سیزدهم آمده است: از شهریورماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال،جمعا نهصد و هفتاد و پنج هزار و ششصد و سی و سه شغل در کشور ایجاد شده است.

بنابر اظهارات این مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجموع اشتغال ایجاد شده در یک سال اخیر، ششصد و سی و چهار هزار شغل در فاصله شهریور تا اسفند سال ۱۴۰۰ و سیصد و چهل هزار فرصت شغلی دیگر در پنج ماه ابتدایی سال جاری ایجاد شده است.

کریمی بیرانوند در عین حال از راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال کشور با هدف به روز نگهداشتن عملکرد دستگاه‌های اجرایی مختلف در حوزه اشتغالزایی ثبت و به روز رسانی دائم شود.

انتشار این گزارش در حالی است که پیش از این مرکز آمار ایران تعداد بیکاران کشور را بالغ بر دو میلیون و چهارصد هزار نفر اعلام کرده بود.

در گزارشی که در خاتمه فصل بهار از سوی این مرکز درباره آخرین وضعیت بازار کشور منتشر شده بود، آمده است: از جمعیت فعال شصت و سه میلیون پانصد و نوزده هزار نفری کشور، بیست و پنج میلیون و نهصد و هفتاد و هفت هزار نفر مشارکت اقتصادی فعال دارند که از این تعداد مهادل نُه درصد (دو میلیون و چهارصد هزار نفر) بیکارند.

از طرف دیگر آمارهایی که در اردیبهشت ماه امسال از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یکصد و شصت و هشت هزار و هفتصد و شصت و چهار نفر از کارگران مشمول قانون کار در صف مقرری بگیران بیمه بیکاری قرار دارند.

این وضعیت درحالی است که سال گذشته حجت الله عبدالملکی وزیر وقت تعاون کار و رفاه اجتماعی، حرف‌های متناقضی در خصوص وضعیت بیکاری زده بود.

وی در عین حال با ساده خواندن راه حل مبارزه با بیکاری و اینکه می‌توان با یک میلیون تومان هم اشتغالزایی کرد، مدعی شده بود که چهارده میلیون ایرانی فاقد کار شایسته هستند و نُه میلیون ایرانی دیگر نیز تحت پوشش هیچ بیمه اجتماعی قرار ندارند.

هرچند حالا سه ماه از استعفای عبدالملکی و خروجش از کابینه سیزدهم می‌گذرد و قرار است اداره این وزارتخانه ناظر بر بخشی از بازار کار کشور به محمدهادی زاهدی وفا سپرده شود که در ماه‌های گذشته سرپرست این وزارتخانه به حساب آمده است.

این جابجایی و تغییر تحول در کابینه سیزدهم از این جهت حائز اهمیت است که ایجاد اشتغال نیز یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم به مردم بود، وعده‌ای که قرار است به موازات تک رقمی شدن نرخ تورم و بهبود وضعیت معیشت عمومی، با ایجاد اشتغال در قالب اجرای پروژه مسکن ملی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها محقق شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.