خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۴۶۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال تعطیلی اصناف در شب عید / امیکرون کدام مشاغل را تعطیل می‌کند؟

احتمال تعطیلی اصناف در شب عید / امیکرون کدام مشاغل را تعطیل می‌کند؟

به‌رغم انتشار اخباری مثبت از مذاکرات وین، هفته جاری با ادامه افزایش قیمت مواد غذایی شروع شد. سرعت انتشار امیکرون نیز باعث شد تا زمزمه تعطیلی اصناف در شب عید نوروز به گوش برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ایران تحت تأثیر فاز جدید مذاکرات وین هفته خود را آغاز کرد. مخابره خبری مثبت از اتریش کافی بود تا بازارهای مالی بدون توجه به اینکه لغو تحریم‌ها مربوط به بخش هسته‌ای است شروع به ریزش کنند. اما در سوی دیگر بازار همچنان امیکرون و گرانی می‌تازد.

کاهش رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد

گرچه در مصوبات کرونایی امروز تهران خبری از تعطیلی اصناف نبود، اما اتاق اصناف ایران در این باره اطلاعیه‌ای منتشر کرد. اتاق اصناف در این اطلاعیه‌ از کاهش سطح میزان رعایت پروتکل‌ها در کسب‌وکارها به زیر ۵۰ درصد خبر داد.

نانوایی‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و پاساژهای مسقف در وضعیت نامساعدتری قرار دارند. بر اساس این هشدار در صورت ادامه شرایط کنونی، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید برای فعالان اقتصادی در این ایام مهم خواهد شد.

سیب‌زمینی گران‌تر می‌شود

نگرانی مردم در روزهای باقی‌مانده تا عید محدود به تعطیلی مشاغل نمی‌شود. طی هفته‌های اخیر سیب‌زمینی در صدر افزایش قیمت‌ها قرار گرفت، ایسنا نسبت ادامه افزایش قیمت این محصول هشدار داد. در همین زمینه رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: عده‌ای دلال سیب‌زمینی‌ها را احتکار کرده و مترصد فرصت هستند تا قیمت‌ها را بالا ببرند.

طی گزارش مذکور قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در خرده‌فروشی‌ها تهران ۱۴ هزار تومان عنوان شده است. در حالی که دولت از روز گذشته توزیع هوشمند سیب‌زمینی را با قیمت ۹۸۰۰ تومان آغاز کرد.

روغن ارزان می‌شود؟

اما مشکل استفاده از سیب‌زمینی به‌عنوان وعده غذایی به همین جا ختم نمی‌شود. روغن نیز سال گذشته با ثبت رکورد افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت‌ها در صدر تورم ایستاد.

قیمت این محصول در سال جاری نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و قیمت بطری ۹۰۰ گرمی تا ۲۲ هزار تومان هم پیش رفت.

با این حال گزارش اخیر گمرک نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه ابتدایی امسال بالغ بر دو میلیارد دلار روغن خوراکی وارد و دپو شده است.

با توجه به اینکه این روغن‌ها با ارز ترجیحی وارد شده‌اند، می‌توان امید داشت که تا عید نوروز قیمت این کالای اساسی کاهش یابد.

گرانی به سیگار رسید

لحاظ‌کردن افزایش مالیات دخانیات در لایحه بودجه سال آینده باعث شد تا عده‌ای در کنار غم نان، حالا غم دود هم داشته باشند.

با توجه به بند ف تبصره ۶ این لایحه، در سال ۱۴۰۱ عوارض دخانیات داخلی ۸۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در واکنش به این اتفاق انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی نامه‌ای به رئیس مجلس ارسال کرد. در این نامه، اعضای انجمن شوک و تحیر خود را نسبت به مالیات غیرمتعارف بر محصولات دخانی اعلام کرده‌اند.

به عقیده آن‌ها تصویب این تبصره منجر به افزایش قیمت سیگار، کاهش اشتغال‌زایی و رشد قاچاق می‌شود.

انکار افزایش قیمت لوازم خانگی

هفته گذشته دستگاه غذایی بر برخورد با گران‌فروشان لوازم خانگی تأکید کرد. این امر باعث شد تا جمعی از صنوف لوازم خانگی در نامه‌ای به وزیر صمت منکر افزایش قیمت‌ها شوند.

این در حالی است که کماکان لوازم خانگی گران‌تر از ماه قبل عرضه می‌شود. در واقع زودتر از آنچه انتظار می‌رفت فضای حمایت از مصرف‌کننده از بین رفت. چنانکه فعلا نه از فروش با تخفیف جهیزیه خبری شده و نه وعده تولیدکنندگان مبنی بر کاهش قیمت تحقق یافته است.

برای مطالعه بیشتر خبر فروش با تخفیف جهیزیه واقعی است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه چه نظری وقتی خودشون هربلای میخوان دارن سرمردم درمیارن این همه نظر مردم دارن میدن کدوماش گوش کردین،،،،

  • ناشناس

    آخه چه نظری وقتی خودشون هربلای میخوان دارن سرمردم درمیارن این همه نظر مردم دارن میدن کدوماش گوش کردین،،،، کی من حرفی زدم