کد مطلب: ۳۱۹۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین تغییرات در تحویل خودروهای پیش‌فروش/آغاز فصل بدعهدی خودروسازان

آخرین تغییرات در تحویل خودروهای پیش‌فروش/آغاز فصل بدعهدی خودروسازان

گرانی خودرو خبرساز شد و حالا معمایی که در ذهن متقاضیانی که خودروهای داخلی را پیش ثبت‌نام کرده‌اند این است که کدام خودروها گران خواهند شد؟ آیا خودروهای پیش‌فروش شده قطعی هم افزایش قیمت خواهند داشت یا خیر؟

به‌گزارش تجارت‌نیوز، براساس برآوردهای انجام شده از ابتدای امسال تاکنون حدود 350هزار خودرو از سوی خودروسازان پیش‌فروش شده و هرچند گفته می‌شود این خودروها طی بازه زمانی مشخصی به دست متقاضیان می‌رسد اما برخی مدیران نمایندگی‌های دو شرکت خودروساز معتقدند که در زمان تحویل خودروها وقفه‌ای ایجاد خواهد شد.

عده‌ای از کارشناسان خودرویی معتقدند چنانچه قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد این خطر شرکت‌های خودروساز را تهدید می‌کند که با سونامی انصراف روبه‌رو شده و مجبور شوند مبالغ را به همراه سود برگردانند که به‌نظر می‌رسد حل این مساله از توان خودروسازان خارج است.

حال چندی پیش رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران گفته بود: «در آینده پیش‌بینی می‌شود خودروسازان قیمت محصولات خود را بین 60 تا 80 درصد افزایش دهند. او می‌گوید با افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای در نظر داریم محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد به خریداران عرضه کنیم.»

با گرانی مجدد خودروهای داخل که برخی فعالان بازار نسبت به کیفیت آن نقد دارند این پرسش مطرح می‌شود که آیا گرانی‌های مجدد منجر به این نخواهد شد که مشتریان از خرید خود منصرف شوند و صف دریافت پول و سودهای پول خود از خودروسازان تشکیل دهند؟ اگر این چنین شود صاحبان 350 هزار خودرو که حداقل سرمایه آنها با متوسط رقمی معادل 30 میلیون تومان به 10.5 هزار میلیارد تومان می‌رسد چه واکنشی نشان خواهند داد؟ برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که «دومینوی خودروسازی از دومینوی موسسات مالی و اعتباری بزرگ تر و پرصداتر خواهد بود

نمایندگی‌ها از زمان تحویل چه می‌گویند؟

گرانی خودرو خبر ساز شد و حالا معمایی که در ذهن متقاضیانی که خودروهای داخلی را پیش خرید کرده‌اند این است که کدام خودروها گران خواهد شد؟ آیا خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی هم افزایش قیمت خواهند داشت یا نه؟ در این باره مدیران فروش نمایندگی‌ها نظرهای متفاوتی را ارائه می‌دهند.

یک نمایندگی سایپا واقع در خیابان پاسداران درباره زمان تاخیر خودروهای پیش خرید شده به تجارت‌نیوز می‌گوید: خودروهای پراید، تیبا همانند دیگر خودروها با تاخیر زمان تحویل مواجه خواهند شد. هنوز شرکت‌های خودروسازی زمان دقیقی را برای تحویل خودروها اعلام نکرده‌اند. اما معمولا خودروها با دو یا سه ماه تاخیر به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

او همچنین نسبت به جایگزینی خودروهای ساندرو خبر می‌دهد و می‌افزاید: قرار است برای پیش ثبت‌نام‌کنندگان خودروی ساندرو خودروی دیگری در نظر و جایگزین شود.
این مدیر فروش نمایندگی سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودروها شامل حال فروش‌های قطعی خودرو خواهد شد؟ می‌گوید: افزایش قیمت خودرو شامل حال فروش‌های با قیمت قطعی و قیمت غیرقطعی خودروسازان خواهد شد.

همچنین یکی از مدیران نمایندگی‌های رسمی ایران خودرو نیز درباره افزایش قیمت خودروها به تجارت‌نیوز می‌گوید: افزایش قیمت خودرو شامل حال فروش‌های با قیمت قطعی این شرکت نخواهد شد. در زمینه خودروهای پیش فروش شده قرار است خودرو مورد نظر متقاضیان براساس نرخ روز محاسبه شود.

او درباره زمان تحویل خودروهای آبان ماه می‌افزاید: زمان تحویل خودروهایی که قرار بود در آبان ماه به دست مشتریان تحویل داده شود با کمی تاخیر انجام خواهد شد، خودروهایی همچون 206 و سمند دوگانه سوز که قرار بود در مهر ماه تحویل داده شود هنوز به مردم ارایه نشده است.

در عین حال یکی دیگر از مدیران نمایندگی ایران خودرو در خیابان ستارخان درباره زمان تحویل خودروهای پیش‌ خرید شده می‌گوید: همیشه زمان تحویل خودروها تاخیر دارد.

او هرچند که قصد دارد نسبت به پرسشی مبنی بر موج افزایش قیمت خودروها طفره ‌رود اما در نهایت معتقد است که فروش‌های با قیمت قطعی خودرو شامل افزایش قیمت نخواهند شد اما خودروها با فروش قیمت غیرقطعی گران می‌شوند.

در مقابل هم یک نماینده شرکت سایپا نیز می‌گوید: زمان در تحویل خودرو همیشه با تاخیر رو به رو بوده و هرچند خودروسازان نیز پاسخ روشنی به نمایندگی‌ها ارایه نمی‌دهند اما ما هم منتظر مکاتبات رسمی آنها هستیم و فعلا رسما خودرویی گران نشده است.

چه کسانی ممکن است، انصراف دهند؟

یک کارشناس خودرو معادله افزایش قیمت خودروسازان و واکنش مردم به گرانی‌های خودرو را این طور توصیف می‌کند: صنعت خودرو نباید به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تلقی شود بلکه خودرو باید یک کالای مصرفی بادوام باشد. با خبرساز شدن افزایش قیمت خودروهای داخلی موج منفی علیه خودروسازان توسط دلالان به راه افتاده است. در حقیقت با گرانی خودرو تنشی برای دلالان این حوزه به وجود آمده و آنها معتقدند با روند صعودی قیمت‌ها صفوف برای بازپس‌گیری سودهای 18 درصدی از خودروسازان فراهم خواهد شد.

امیرحسین کاکایی در ادامه می‌گوید: افزایش قیمت خودرو نه‌تنها منجربه انصراف افراد نمی‌شود بلکه در این میان دلالان و سرمایه‌گذارانی که از حاشیه بازار سود کمتری عایدشان می‌شود، نسبت به انصراف خودروهای پیش فروش شده اقدام می‌کنند، چرا که افزایش قیمت کاهش سودآوری و نه زیان را برای دلالان به همراه دارد.

او اضافه می‌کند: چنانچه دولت نسبت به پیشنهاد خودروسازان نظر مساعدی به خرج دهد پیش خریداران خودرو ضرر نخواهند کرد، ما براین باوریم چنانچه قیمت خودروسازان افزایش یابد قیمت کف بازار روند کاهشی به خود خواهد گرفت. بنابراین مصرف‌کننده نهایی با قیمت واقعی، خودرو مورد نظر را تهیه خواهد کرد.

کاکایی اظهار می‌کند: افزایش قیمت خودرو کاهش هزینه زیان خودروسازان، کاهش هزینه برای مصرف‎کننده نهایی و کاهش سودآوری و نه زیان را برای سرمایه‌گذاران و دلالان این حوزه به همراه دارد.

گلایه از خودروسازان

از سوی دیگر رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: چناچه قرار باشد خودروسازان قیمت خودروهای خود را افزایش دهند، افرادی که پیش خرید کرده‌اند انصراف و سود خود را از خودروسازان دریافت خواهند کرد.

سعید موتمنی می‌افزاید: عده‌ای معتقدند خودروسازان با پیش خرید خودرو و اخذ منابع مالی از مردم بدهی خود را با قطعه‌سازان تسویه حساب کرده‌اند و دیگر منابعی ندارند که بخواهند مبالغ را به همراه سود به انصراف‌دهندگان برگردانند؛ ما معتقدیم چرا خودروسازان بعد از این همه سال و به دست آوردن سودهای متوالی باید چنین ادعاهایی داشته باشند. ما هم مانده‌ایم آنها با این همه انباشت سرمایه و فروش‌های یکجای خودروها چطور می‌گویند منابعی در اختیار نداریم. پس در این سال‌ها سود حاصل از فروش خودرو را چه کرده‌اند؟ به نظر می‌رسد این صحبت‌ها ترفندی بیش نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    چرا به همه کسایی که انصراف خواهند داد مارک دلال می چسبانید شاید خیلی ها بدلیل نا توانی مالی نمی خواهند زیاده خواهیهای خودرو سازان رو بپردازند .