کد مطلب: ۳۱۹۱۹۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو فعال بازار خودرو:

دلهره صاحبان خودروهای پیش‌فروش بابت گرانی مجدد/گرانی خودرو چقدر منطقی است؟

دلهره صاحبان خودروهای پیش‌فروش بابت گرانی مجدد/گرانی خودرو چقدر منطقی است؟

برخلاف اینکه نمایشگاه‌داران خودرو نسبت به گرانی مجدد قیمت خودروهای داخلی نقد دارند اما برخی فعالان خودرویی می‌گویند به دلیل گران شدن ارز، افزایش قیمت خودرو تا 100 درصد هم منطقی است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، چندی پیش رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران از پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت 60 تا 80 درصدی خودروهای داخلی خبر داد. انتشار این خبر دلهره‌هایی را برای کسانی که محصولات دوگروه خودروسازی را طی ماه‌های گذشته پیش خرید کرده بودند، به همراه داشت. برخی کارشناسان خودرویی می‌گویند به دلیل اینکه حجم عمده پیش فروش خودروسازان با قیمت غیرقطعی بوده به نظر می‌رسد که اعمال افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت خودروها بر نحوه فروش خودروها تاثیر بگذارد.

یک کارشناس خودرو درباره پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت 60 تا 80 درصدی خودروها به تجارت‌نیوز می‌گوید: در ایران قیمت خودرو به قیمت ارز گره خورده است. به‌طوری‌که در گذشته قیمت ارز در سامانه نیما از چهار هزار و 200 تا هفت هزار تومان مورد داد و ستد قرار می‌گرفت و این درحالی است که امروز قیمت ارز در این سامانه بین 10 تا 11 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. البته این نرخ ارز یعنی( هر دلار به قیمت 11 هزار تومان) نیز در این سامانه یافت نمی‌شود و بنابراین خودروسازان ترجیح می‌دهند ارز خود را به نرخ 13 و 14 هزار تومان و به شکل آزاد تهیه کنند.

بابک صدرایی می‌افزاید: بنابراین با وجود افزایش هزینه‌های سربار برای خودروسازان داخلی هیچ گزینه‌ای جز افزایش قیمت نهایی خودرو نیست. اینکه دو خودروساز بزرگ کشور معتقدند که در برخی خودروها ما به عمق داخلی‌سازی 80 تا 90 درصد رسیده‌ایم در بازه زمانی مشخص شد که خیلی از این خودروها به طور تمام و کمال داخلی نیستند بلکه قطعات آنها از چین وارد کشور شده و نام ایرانی را یدک می کشد. بنابراین افزایش قیمت 80 تا 100 درصد خودروها دور از انتظار نیست.

او در پاسخ به مخالفان افزایش قیمت خودروهای داخلی اظهار می‌کند: از این پس و با شروع تشدید تحریم‌ها وابستگی ما نسبت به ارز نیز بیشتر از گذشته خواهد شد. باید به منتقدان افزایش قیمت خودروهای داخلی یادآور شد سال 91 که تحریم‌های اولیه در کشور کلید خورد قیمت هر دستگاه پراید هفت میلیون تومان بود و به محض اینکه قیمت دلار به سه هزار تومان رسید قیمت همین خودرو به یک باره 19 میلیون تومان شد. بنابراین در این بازه زمانی که فنر ارز رها شده افزایش 100 درصدی قیمت خوردهای داخلی دور از انتظار نخواهد بود.

صدرایی درباره این پرسش که آیا افزایش قیمت‌ها بر خودروهای پیش ثبت‌نام شده نیز اثر خواهد گذاشت؟ پاسخ می‌دهد: حجم عمده پیش فروش خودروسازان با قیمت غیرقطعی بوده و به نظر می‌رسد اعمال افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت خودروها بر نحوه فروش خودروهای غیرقطعی تاثیر بگذارد.

افزایش قیمت خودرو منطقی نیست

هرچند که برخی فعالان خودرویی موافق افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند اما در مقابل رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران درباره افزایش قیمت 60 تا 80 درصدی خودروهای تولید داخل واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: خودروسازانی که موافق افزایش قیمت خودرو هستند باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا با کیفیت فعلی خودروهای داخلی افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت‌ها منطقی است؟ معتقدیم هر خودرویی قیمت جهانی خودش را دارد.خودروهایی که ظرف 30 سال گذشته تولید شده‌اند از استاندارد لازم برای تحویل به مشتریان برخوردار نیستند.

وی ادامه می‌دهد: چنانچه خودروها هر سال در بدنه یا موتور از تغییرات چشم‌گیری برخوردار می‌شدند و مدل آنها همپای دیگر خودروسازان جهانی ارتقا می‌یافت افزایش قیمت‌ها هیچ جای شک و شبه‌ای را به جا نمی‌گذاشت. اما در این بازه زمانی ما قصد داریم کدام خودرو را 80 درصد گران کنیم، خودروهایی همچون پراید یا 405؟

سعید موتمنی می‌افزاید: افزایش قیمت خودروهای داخلی آن هم به میزان 60 تا 80 درصد غیرکارشناسی و غیرمنطقی است. چنانچه خودروسازان ما قصد دارند، پیشرفت کنند باید از تجربه 30 سال گذشته خود درس بگیرند. مسئولان باید دیوار تعرفه را برای واردات خودروهایی که لایق مردم است، کوتاه کنند. یعنی تعرفه باید برای خودروهایی که زیر 15 هزار دلار است، وضع نشود، تا خودروسازان بتوانند کالاهای خود را نسبت به خودروهای خارجی تطبیق و فضای رقابتی را فراهم سازند.

او اظهار می‌کند: امروز برخی آقایان با مصاحبه‌های پی در پی درباره خسارت خودروسازان قصد دارند که دوباره فضای بازار را ملتهب کنند. بازار خودرو تازه به یک آرامش نسبی دست یافته است و نباید اجازه دهیم فضای امروز را آشفته کنیم. کسانی که دم از افزایش قیمت خودرو می‌زنند اول قیمت جهانی خودرو را بررسی و بعد اظهارنظرهای گوناگون را ارایه دهند.

ضمانت اجرایی خودروسازان برای مردم چیست؟

موتمنی به بهانه‌های خودروسازان مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال حاضر خودروسازان بهانه‌هایی را مبنی بر اینکه قصد دارند خودرو از محل درب کارخانه را پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد به مردم ارایه دهند، مطرح می‌کنند، ارایه این نوع صحبت‌ها بهانه‌ای بیش نیست. در حال حاضر قیمت پراید 111 حدود 22 میلیون و 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و قیمت همین خودرو در بازار آزاد 35 میلیون و 800 هزار تومان است، خودروسازان برای مردم چه ضمانتی می‌دهند که با آزادسازی قیمت خودروها قیمت پراید در بازار آزاد به 45 میلیون تومان نرسد؟

او در ادامه اضافه می‌کند: آیا خودروسازان به اندازه کافی قطعات لازم را برای ادامه تولید دارند؟ آیا خودروها به موقع در بازار عرضه خواهد شد؟ این افراد از سال گذشته معتقد بودند که باید افزایش قیمت اعمال شود. اردیبهشت امسال نیز هفت درصد قیمت خودروها را گران کردند. از اردیبهشت ماه تاکنون نیز می‌گویند در نظر داریم قیمت خودرروهای تولیدی را پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد به مردم عرضه کنیم.

موتمنی تصریح می‌کند: خودروسازان از سال 1373 تاکنون می‌گویند که نوع فعالیتشان زیان‌ده شده درحالی که ما معتقدیم آنها در تمام فصول سال از نوع فعالیت خود سود عایدشان شده است. ما براین باوریم تا زمانی که در بازار و فروش محصولات خودرو انحصار داریم صنعت خودروسازی راه به جایی نخواهد برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.