کد مطلب: ۴۷۳۷۷۹

کارشناسان در گفتگو با تجارت‌نیوز بررسی کردند:

تغییر رئیس بورس چه تاثیری بر بازار دارد؟ / آیا اعتماد مردم برمی‌گردد؟

تغییر رئیس بورس چه تاثیری بر بازار دارد؟ / آیا اعتماد مردم برمی‌گردد؟

بورس امروز هم سر ناسازگاری گذاشت و با ریزش به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد، اصلاحات جزیی روزهای قبل را به عقب راند. این موضوع نگرانی و حتی خشم سهامداران خرد را به دنبال داشت و آنها در بحث‌های فضای مجازی موضوع استعفای حسن قالیباف اصل را بارها و بارها به زبان آوردند.

این دسته از سهامداران بورس معتقدند که بازار به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست سیاستگذاران از جمله سازمان بورس دچار تزلزل شده است. در مقابل، برخی کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که تغییراتی مانند برکناری رییس سازمان بورس نمی‌تواند تحولی چندانی در بازار ایجاد کند و ریزش‌های شاخص به دلیل اتفاقات دیگری است که خارج از اراده و کنترل رییس سازمان بورس است.

قالیباف اصل که پیش از این هم سابقه سکانداری در بازار سرمایه را داشته است، از اواخر فروردین امسال جایگزین شاپور محمدی شده است. برخی سهامداران خرد در واکنش به تداوم ریزش شاخص، در بازار سرمایه او را مقصر می‌دانند. در ادامه بخشی از نظرات این دسته از مخاطبان تجارت‌نیوز منعکس شده است:

- «آقای قالیباف اگر نمی‌تواند این وضعیت بازار رو جمع کنه بهتره استعفا بده»

- «رییس سازمان بورس نشسته و بازار رو تماشا می‌کنه؟ اینه پاسخ اعتماد مردم؟»

- « همه زندگیم تو بورس به باد رفت. آقای قالیباف از اتاقت خارج شو و جوابگوی مردم باش»

- «قالیباف را برکنار کنید از وقتی اومده بازار متزلزل شده»

- «الان چه وقت عوض کردن رییس سازمان بورس بود؟ می‌خواستین بازارو زمین بزنید بفرما…»

چه کسی مقصر ریزش بازار است؟

در مقابل این عده از سهامداران خرد، کارشناسان اقتصاد و بازار سرمایه معتقدند که رییس سازمان بورس نقش خاصی در ریزش بازار ندارد. پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان در واکنش به سهم قالیباف اصل در ریزش‌های اخیر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید که اگر قرار است سهامداران به کسی خرده بگیرند، آن فرد رییس سازمان بورس نیست و دولت است. آنها باید از دولت بپرسند چرا از یکسو سیگنال‌دهی قوی می‌کند که مردم به بورس وارد شوند و از آن سمت دانسته یا نداسته، رفتارهایی مرتکب می‌شود که بازار واکنش منفی نشان دهد.

به عقیده مولوی، کش و قوس‌هایی که برای عرضه دارا دوم و فروش سلف نفتی رخ داد و همچنین عرضه آبشاری 30 درصد دوم سهام عدالت همه و همه روی وضعیت فعلی بازار تاثیرگذار بود. این اقتصاددان سوی دیگر ماجرا را سهامدارانی می‌داند که با نگاه غیرعلمی از بورس انتظار معجزه داشته‌اند.

او توضیح می‌دهد که اقتصاد ایران به شدت روایی است و شایعات و اخبار شفاهی روی بازارها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال شایعه رایج درباره بورس این بود که بازار در شهریور ماه نزولی است و همین مساله باعث خروج برخی سهامداران خرد شده که دانشی برای فعالیت در این بازار ندارند.

مولوی به این دسته از سهامداران توصیه می‌کند که دست به عصا حرکت کنند و سرمایه‌شان را به دست صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند تا متضرر نشوند.

آیا حقوقی‌های بازار مقصرند؟

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در مواجهه با پیشنهاد استعفای قالیباف از سوی سهامداران بورس به تجارت‌نیوز می‌گوید که سازمان بورس نهاد نظارتی است و فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند.

او تاکید می‌کند که حمایت از بازار سرمایه برای صعود شاخص، از اساس وظیفه رییس سازمان بورس نیست و فقط می‌توان درباره مشکلات هسته معاملات، دامنه نوسان و درصد شناوری و … سیاست‌های این چنینی او را مورد پرسش قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد که رفتار حقوقی‌های بازار هم چندان در اختیار رییس سازمان بورس نیست و حقوقی‌های بازار که زیر نظر بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و … فعالیت می‌کنند همگی زیر نظر دولت و وزرا هستند.

به جز این حقوقی‌های بازار هم بر اساس منافع سهامداران خود رفتار می‌کنند و نمی‌توان آنها را مجبور به دستکاری در بازار کرد. در غیر این صورت «خیانت و دخالت نابجا» در بازار سرمایه اتفاق افتاده است.

رییس سازمان بورس در چه مواردی کوتاهی کرده است؟

وحید هلالات دیگر کارشناس بازار سرمایه گرچه نقش چندانی برای رییس سازمان بورس در ریزش شاخص قائل نیست اما به تجارت‌نیوز می‌گوید که یکی از عوامل ریزش شاخص بورس، نبود ثبات در قوانین بازار سرمایه است که این اتفاق اخیرا رخ داد و به سرعت اصلاح شد.

بنابراین حداکثر نقشی که می‌توان برای قالیباف در وضعیت فعلی بازار قائل شد، مواردی مانند اختلال در هسته معاملات و نبود زیر ساخت‌های کافی و بی‌ثباتی قوانین است.

به گفته این کارشناس، رییس سازمان بورس نقشی مشابه رییس بانک مرکزی را ایفا می‌کند که در قیمت دلار تاثیر چندانی ندارد. هلالات اینگونه ادامه می‌دهد که عوامل کلان اقتصادی و حتی سیاسی در قیمت دلار موثرند و رییس بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند معادلات قیمت دلار را رقم بزند. بنابراین در بازار سرمایه هم وضعیت به این شکل است که رییس سازمان بورس به عنوان ناظر بر درستی معاملات عمل می‌کند و نقش چندانی در ریزش یا صعود شاخص بورس ندارد.

آخرین اخبار از بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس سقوط کرده چه فرقی داره با چه روشی سرمایه‌گذاری کنی تبلیغ صندوقا رو میکنن پرتفوی مونو نگاه می کنیم همه منفی آنقدر ضرر دادیم که نمیشه خارج شد وروش عوض کرد مگه این صندوقا جادو میکنن که تومنفی بازار معجزه کنن راستش بورس فرمایشی همینه وما از بورس انتظار معجزه نداریم و انتظار داریم که توپرتفوی مون دهتا منفی باشه شش تا مثبت .بهانه الکی میارید که چی من صندوقم دارم اونم توضرر
    بهتره فکر اساسی بشه نه احساسی

  • مجید

    اگر وظیفه ریس سازمان نظارت هستش چرا سهامی که 50 درصد منفی میشه قفل نمی کنه مثل غشهداب یا نظارت بر بازیگر حقوقی که سرخطی میزنه و روز بازگشایی سهمی که یک ماه منفی بوده و 300 درصد افزایش سرمایه داشته با دقل بازی همون حقوقی 30 درصد منفی باز میشه. چرا حقوقی برای منفی کردن باید بتونه سفارش با حجم یک رقمی بذاره. مگه کف خرید 400هزار تومان نیست!؟

  • ناشناس

    مگه در عملکردی به اینصورت ضعیف که به سرمایه و دسترنج و اعتماد مردم لطمه میزنی جای بررسی و تحلیل هست.ایشون باید استعفا بدن و مدیریت جدید با عملکرد درست و شفاف رونق و اعتماد رو به بورس برگردونن.

  • احمد ذوقی

    همه مشکلات زیر سر رییس بورسه

  • ناشناس

    به نظر من دروغ‌ نگن بهتره‌ اونجا میگن ماشین میدن بهمون‌ همش دروغ‌ هست و سر مردم بیچاره کلاه میزارن این پول ها خوردن نداره ‌ اخه کی میاد ماشین200میلون‌تومنی رو بده رایگان به مردم‌ همش دروغ‌میگن‌

  • am1234

    از عوامل محترم تجارت نیوز خاستارم که حداقل این مشکل رو پیش رییس قوه قضاییه و مجلس مطرح کنن کل سرمایمون رفت بخدا ترو خدا یک کاری بکنید برا مردمتون

  • فرید

    باید استعفا بدهد تمام سرمایه زندگیمون به باد رفت با این تورم و گرونی دلار وخودرو و طلا از اعتماد مردم سواستفاده کردند مردم دوباره به سمت دلار و مسکن وطلا رو میاورند و بازار دچار تورم میشه و ذخایر ارزی کشور دوباره بلعیده میشه به جای اینکه نقدینگی به سمت تولید و اشتغال بره

  • مصلح

    تا وقتی سهامداران مفاهیم اولیه بازار سرمایه را درک نکنند وضع بهتر از این نیست. برای خیلی ها ارزش طلا و دلار و خودرو و مسکن و زمین قابل درک است اما سهم ها به چشم یک نماد مجازی بدون پشتوانه(مانند شرکت های هرمی) در نظر گرفته می شود. اینها فکر می کنند سهم های دارای صف فروش دارای ارزش صفر هستند و به هر قیمتی حاضر به فروشند. اگر بحث دامنه نوسان و حجم مبنا نبود خیلی ها با چهل پنجاه درصد منفی خارج می شدند. نمونه بارزش بازگشایی غشهداب…
    اگر این افراد از بورس بیرون رفتند یا فهمیدند که پشتوانه سهام هم زمین و ساختمان و ماشین آلات و تا حدی سود آتی شرکت هاست ؛ همه چیز درست می شود.

  • کاکتوس

    شما که می فرماید عوامل بورس درست قوانین را اجرا کردند تو را به امام حسین سهام غسالم رو نگاه کنید . بیشتر از ۵ ماهه هر روز منفی بوده ، از ۱۶۰۰ تومان رسیده به ۶۰۰ تومان ناظر بازار اصلا دخالتی نکرده
    این بود جواب صداقت مردم به حمایت از تولید داخلی
    وجدان چه شد

  • ناشناس

    حتی اگر سهامداران هم دانش بورس را ندارند و وارد بورس شدند باز تقصیر به گردن بورس و کارگزاری و دولت است چرا مردم را تشویق به ورود به بورس می کنند بدون هیچ پیش زمینه ای و یا محدودیت هایی باز شما مقصرید که فیلتر های مناسب جهت ورود به بورس را طراحی ننموده اید هر جور فکر می کنم مقصر ملت نیستند که از بدبختی از چاله به چاه افتادند