خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۷۰۶۸

تغییر ناگهانی تسهیلات ودیعه مسکن به نفع مستاجران!

تغییر ناگهانی تسهیلات ودیعه مسکن به نفع مستاجران!

حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد، وام ودیعه مسکن با شرایط جدید در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار بود بانک مرکزی شنبه 11 مرداد جزئیات جدید وام ودیعه مسکن (مربحه خررید کالا و خدمات) را اعلام کند. این اتفاق هنوز رخ نداد اما حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد، وام ودیعه مسکن با شرایط جدید در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم گفته یکی از پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی، پرداخت اصل و سود تسهیلات به مستاجر است.

پیش از این قرار بود اصل وام به صاحب‌خانه داده شود. و مستاجر فقط اقساط آن را به صورت یک‌ساله پرداخت کند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی و معاون وزیر راه و شهرسازی هر دو در گفت‌وگوهای تازه خود گفته‌اند در طرح پیشنهادی جدید، اقساط وام 50 میلیون تومانی ودیعه مسکن از 12 ماه به 30ماه(دوسال ونیم) افزایش پیدا می‌کند.

با این کار ممکن است نرخ سود تغییر پیدا کند و از 13درصد قبل به 18درصد برسد. بسیاری از مستاجران این نگرانی را مطرح می‌کنند که آنها با وجود این وام کمکی، خانه‌ای را اجاره می‌کنند ولی اگر قرار باشد بعد از یک سال، کل مبلغ وام به بانک بازگردانده شود آنها برای اجاره جدید در سال بعد از آن مشکل خواهند داشت.

همچنین با توجه به افزایش هزینه زندگی، قطعا مستاجران نمی‌توانند در طول یک سال، هم اجاره بپردازند، هم قسط سود وام را بدهند و هم بتوانند برای اجاره سال بعد پولی را پس‌انداز کنند.

محمودزاده درباره این موضوع گفته برای رفع نگرانی مستاجران، تلاش این است که طرح پرداخت وام اجاره حداقل به مدت سه‌سال اجرا شود یعنی مستاجر تا سه‌سال بتواند از این وام برای اجاره استفاده کند.

به گفته محمودزاده در حال حاضر وام ودیعه مسکن به آن دسته از مستاجران پرداخت می‌شود که تاریخ امضای اجاره‌نامه‌شان بعد از چهار مرداد باشد. با این حساب بسیاری از مستاجران با وجود دارا بودن شرایطی که پیش‌تر اعلام شده بود، از شمول دریافت این وام خارج خواهند شد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی هم روز گذشته اعلام کرد، مبالغ وام مستاجران که براساس طبقه‌بندی شهرها 15، 30 و 50 میلیون تومان است به دو روش پرداخت می‌شود؛ دو روش اول، گیرندگان وام یعنی مستاجران می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود ان را ماهیانه بپردازند و در پایان سال، اصل پول را به بانک برگردانند.

در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه‌ساله دریافت کنند و در مدت 36 ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. همتی همچنین تاکید کرده در این وام، صاحب‌خانه نقشی نخواهد داشت و کسی که وام را دریافت می‌کند یعنی مستاجر با بانک عامل طرف خواهد بود تا بتواند به تصمیم خود از وام دریافتی استفاده کند.

آمارها می‌گویند 2،2 میلیون درخواست برای دریافت تسهیلات مستاجران ثبت شده و 19 بانک و موسسه اعتباری آمادگی دارند از 20مردادماه به یک میلیون تقاضا پاسخ دهند.

منبع: روزنامه هفت‌صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام من که رفتم ۳۰۰ هزار تومان دادم املاک برام کد رهگیری درست کرد به بانک مراجعه کردم میگه باید سه تا ضامن کارمند بیاری واقعا جای تاسف هست برای این دولت فقط دوست دارن مردم اذیت کنن

  • سجاد نجفی

    من هف ساله ازدواج کردم مستجرم و تو ی خونه ای ک اوتاق نداره ی فرش دوازده متری میخوره زندگی میکنم با دوتا بچه و همونم ماهی پنصد اجاره میدم لطفا کمک کنید اخی چ وامیه چطور ثبت نمیشه مث سام عدالت میشه دوماهه فروختم خبری نشده

    • ناشناس

      ثبت نام کردین؟؟

  • سجاد نجفی

    من ثبت کردم برای وام اما اجاره نامه ام مال سال قبله دوماه دیگ تموم میشه باید بلند بشم پول پیش کم دارم نمیتونم خونه اجاره کنم دوتا بچه دارم کارگرم تو ی خونه ی فرش دوازده متری زندگی میکنم اینم اجارهش پنصد تومنه کاری گریم ی روز هست ی روز نیست واسه خرج زنو بچه ام میمونم لطفا کمک کنید پیگیری کنید سام عدالتم فروختم خبری نشد دوماهه

  • ناشناس

    من تمام مراحل وام انجام دادم ولی لحظه آخر فتن اداره ثبت تاییدنکرد درصورتی که من مستاجر کدرهگیری گرفته آخه چرا؟؟؟؟

    • سلام من وام ۱۵ملیونی گرفتم یه چک مالخودت میخواد ۱۸م سفته وامم به حساب خودت میریزم

      برو کافینت ویرایش بانکتو انتخاب نکردی یا مای یا تجارت

  • مجید اسفندیاری

    درود من الان رفتم بانک ملت فولادشهر رییس میگه فعلا خبری نیست وام بهم نمیدن چکار کنم ب کی شکایت کنم راهنمایی کنید ممنونم.

    • ناشناس

      به بازرسی

    • ناشناس

      سلام‌دوستان‌بازم‌ثبت‌نام‌هستش‌کسی‌میدونه‌خبربده‌منم‌

  • ناشناس

    کسی هستش که وام رو دریافت کرده باشه؟میخوام بدونم وام به حساب صاحبخونه واریز میشه یا مستاجر؟

    • ناشناس

      من دریافت کردم. به حساب مستاجر واریز میشه

    • ناشناس

      مرسی

    • ناشناس

      به حساب خودت واریز میشه

    • ناشناس

      ایا از شما هم ضامن خواستن

  • ناشناس

    سلام من ثبت نام کردم ارجاع دادن بانک ملی رفتم گفتن باید ضامن معتبر بیاری در صورتی که وام برای ما ۱۵ میلیون هست چیکار باید بکنم راهنمایی کنید

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم متاسفم برای این دولت با این طرح های چرتش باهزار جور بدبختی میخواد پول بده بعد دوبرابر پس میگیره کمک نکنی سنگین تری خو لعنتی این وام از نزول بدتر ادم بره نزول کنه ک فرقی نمیکنه حداقل اینقدر اذیت نمیشه

  • حمید

    بانک پاسارگاد شعبه نواب ،بابت ۱۵میلیون وام ودیعه از بنده ۲تا ضامن و فیش حقوقم،سفته یا چک،اجاره نامه با کد رهگیری و…از من میخواست،گفتم ۱۵میلیون رو گفتند سفته فقط بابت ضمانت میخاد.گفت غلط اضافه کرده هر کی گفته.ما اینجوری وام میدیم.برو به سلامت.

  • پرستو

    من مستاجرم موقع ثبت نام مریض بودم نمیدونستم مراحلشو برم الان هر چی کد ملی میزنن میگن ثبت نام نشدین .آیا دوباره مرحله بعدی وجود داره که اقدام کنیم