کد مطلب: ۳۵۴۴۸۴

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز :

تمدید FATF نوسانات ارزی را بیشتر می‌کند

تمدید FATF نوسانات ارزی را بیشتر می‌کند

محمد حسن‌نژاد تاکید کرد: گروه ویژه اقدام مالی می‌خواهد ایران را در برزخ نگه‌دارد، به همین جهت این مهلت زمانی که FATF به ایران داده باعث خواهد شد که نوسانات و معاملات ارزی در بازار بیشتر شود.

به گزارش تجا‌رت‌نیوز، FATF برای بار چهارم تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرد، اما این بار گروه ویژه اقدام مالی با ایران اتمام حجت کرده است، به طوری که در این بیانیه ذکر شده که اگر ایران تا ژوئن ۲۰۱۹ قوانین باقی‌مانده را در چارچوب استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی اجرایی نکند، این کارگروه ارزیابی نظارتی خود از شعب و نهادهای وابسته به موسسات مالی ایران را لازم‌الاجرا خواهد کرد.

این تعلیق چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران به ویژه بازار ارز و قیمت دلار خواهد داشت؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم تصویب FATF و عدم تصویب FATF تاثیر قابل توجهی بر وضعیت اقتصادی ایران نخواهد گذاشت.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر FATF ایران را در لیست سیاه خود قرار می‌داد یا خروج ایران از لیست سیاه را تایید می‌کرد، دیگر فعالان اقتصادی در عالم برزخ نبودند و با توجه به شرایط جدید انتظارات قیمت‌ها را تعدیل می‌کردند، اما وقتی FATF تا پایان فصل بهار 98 به ایران مهلت می‌دهد یعنی ممکن است ایران که بعد از گذشت چهار ماه از لیست سیاه خارج شود یا کلا در لیست سیاه این کارگروه ویژه اقدام مالی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در این وضعیت گروهی از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که در FATF پذیرفته خواهیم شد به همین جهت یک انتظار در بازار شکل می‌گیرد و این گروه شروع به خرید و فروش ارز می‌کنند و گروه دیگر هم پیش‌بینی می‌کنند که در لیست سیاه قرار خواهیم گرفت و براین اساس تحلیل دیگری کرده و شروع به عرضه و تقاضا در بازار ارز می‌کنند، به همین جهت این موضوع باعث خواهد شد که نوسانات و معاملات ارزی در این مدت زمان چهار ماهه بیشتر شود.

حسن‌نژاد تاکید کرد: به طور کلی این مهلت زمانی که FATF به ایران داده است باعث خواهد شد که نوسانات و التهابات ارزی در بازار آزاد بیشتر شود.

گروه ویژه اقدام مالی می‌خواهد ایران را در برزخ نگه‌دارد به طوری که نه می‌خواهد کامل ایران را از دست بدهد و نه اینکه ایران را بپذیرد، به عبارتی FATF با این مهلت دادن‌ها می‌خواهد در داخل کشور بین صاحب نظران اختلاف ایجاد کند.

چندی پیش گروه ویژه اقدام مالی یک لیست برنامه اقدام برای ایران طراحی کرد تا با انجام آنها، خروج همیشگی ایران از لیست سیاه FATF کلید بخورد. چهار لایحه‌‌ای که برنامه اقدام ایران در FATF را کامل می‌کند شامل «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو)»، «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» است که هنوز دو مورد اول تصویب نشده است به طوری که هم اکنون لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت تظام در حال پیگیری و بررسی است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر تصویب هر چه سریعتر دو لایحه باقیمانده به منظور جلوگیری از نوسانات ارزی محتمل است؟

در این خصوص نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پذیرفتن این دو لایحه حتما دلیل بر این نخواهد بود که FATF ما را بپذیرد. به عبارتی ممکن است که FATF انجام اقدامات دیگری را به منظور خروج ایران از لیست سیاه به این چهار لایحه اضافه کند یا اعلام کند که بانک‌های ایرانی اطلاعات کاملی از فعالیت‌های خود نمی‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که اگر ممکن است FATF بعد از تصویب این لوایح موانع دیگری را بر سر راه ایران قرار دهد، پس چرا برای بار چهارم تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرده است؟ افزود: این گروه ویژه اقدام مالی می‌خواهد ایران را در برزخ نگه‌دارد به طوری که نه می‌خواهد کامل ایران را از دست بدهد و نه اینکه ایران را بپذیرد، به عبارتی FATF با این مهلت دادن‌ها می‌خواهد در داخل کشور بین صاحب نظران اختلاف ایجاد کند.

حسن‌نژاد تاکید کرد: تصویب FATF دردی از اقتصاد ایران دوا نخواهد کرد، زیرا مشکل اصلی کشور ما این است که آمریکا اعلام کرده که هر کشوری از ایران نفت خریداری کند یا هر کشوری با ایران سوئیفت کند یا هر بانکی با ایران نقل و انتقال پولی انجام دهد نخواهد توانست با آمریکا معامله داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌هایی که در حال حاضر اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند هیچ نوع ارتباطی با FATF ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.