کد مطلب: ۲۴۵۴۶۴

تنها روستای منطقه آزاد چابهار از محرومیت در می‌آید

تنها روستای منطقه آزاد چابهار از محرومیت در می‌آید

روستای تیس به‌عنوان تنها روستای محدوده 14 هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار که سال‌ها با محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کرد با نگاهی نو و برنامه‌ریزی جدید محرومیت‌زدایی می‌شود.

روستای کهن تیس با قدمتی بیش از دو هزار سال از تمدن ایران باستان در قلب منطقه آزاد چابهار واقع است و درواقع تنها روستای این منطقه نیز به شمار می‌رود‌.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قلعه پرتقالی‌ها، گورستان‌ جن‌ها، غارهای بان میسیتی و ده‌ها اثر قدیمی دیگر که در این روستا رخ می‌نماید، تیس را به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران مبدل کرده است، اما تیس پرظرفیت و جذاب سال‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته و مردم آن در محرومیت زندگی می‌کردند‌.

مردم روستای تیس هرچند منطقه آزاد نشین بودند از آب‌رسانی،برق‌رسانی،جاده، امکانات بهداشتی و سایر شاخصه‌های زندگی در حد متوسط هم برخوردار نبودند، اما مجموعه مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر با نگاهی نو‌ سعی کرده محرومیت را در این روستا بزداید‌.

تیس به یک نقطه مدرن تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید: روستای 2 هزارساله تیس با جمعیتی بالغ‌بر 6 هزار نفر تنها روستای منطقه آزاد چابهار است که متأسفانه در سال‌های گذشته کمتر اقدامی برای توسعه و ساماندهی آن انجام‌ شده است‌.

عبدالرحیم کردی با بیان این‌که یکی از معیارهای سنجش عملکرد مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار عملکرد آن‌ها در روستای تیس است، می‌افزاید: روند ساماندهی و بهسازی روستای تیس از سه سال قبل سرعت چشمگیری یافته و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است‌.

وی با بیان این ‎‌که تیس در دولت دوازدهم به یک نقطه مدرن تبدیل می‌شود، تصریح می‌کند: برای ساماندهی روستای تیس هیچ‌گونه محدودیتی ازنظر منابع مالی نداریم و تاکنون همه اعتبارات لازم تخصیص داده‌ شده است‌.

روستاییان بعد از سال‌ها آبرسانی می‌شوند

رئیس شورای تیس نیز می‌گوید: روستای تیس در سال‌های گذشته فاقد طرح هادی بوده و مردم فاقد امکانات زیرساختی نظیر برق، آب، فضای بهداشتی و آموزشی بودند و از همه مهم‌تر به‌صورت سقایی و تانکری آبرسانی می‌شدند.

حجاز آزاد می‌افزاید: با حمایت منطقه آزاد چابهار تاکنون 5 هزار مترمربع از معابر عمومی و خیابان‌های تیس آسفالت شده است و توسعه زیرساخت‌های برق، آب بهداشتی‌، فضای آموزشی و آسفالت 20 هزار مترمربع از معابر عمومی نیز در دستور کار است .

وی از نصب 150 تیر برق برای روشنایی روستای تیس خبر می‌دهد و می‌گوید: احداث شبکه آب روستای تیس نیز پایان‌یافته و مردم این روستا بعد از سال‌ها که فاقد شبکه آبرسانی بودند و به‌صورت سقایی و تانکری آب‌رسانی می‌شدند، تا پایان سال از نعمت آب شبانه‌روزی برخوردار می‌شوند .

معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار نیز با تشریح روند آبرسانی به روستای تیس می‌گوید: اجرای خط انتقال شبکه اصلی آب روستای تیس از اسفند 96 آغازشده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

حمید الله بلیده‌ای می‌افزاید: اجرای این پروژه شامل حدفاصل ورودی تا مسجد جامع به طول 1200 متر بوده و همچنین بازگشایی مسیر اجرای پروژه نیز تعریض گردیده است.

به گفته معاون فنی، انجام مطالعات مربوط به خط انتقال، شبکه توزیع، مخزن ذخیره آب شرب روستای تیس صورت گرفته و انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول و دوم شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه در دست اقدام است.

بلیده‌ای از آغاز پروژه لوله‌گذاری شبکه آب‌رسانی روستای تیس بااعتباری بالغ‌بر 7 میلیارد ریال می‌گوید و می‌افزاید: یکی از اولویت‌های اصلی منطقه آزاد آب‌رسانی به روستای تیس جهت بهره‌مندی شهروندان از آب شرب سالم است که بخشی از آن تحقق‌ یافته است.

وی تصریح می‌کند: انتظار می‌رود با لوله‌گذاری خطوط انتقال آب قسمت عمده مشکلات روستا مرتفع گردد و همچنین اهالی روستا و شورای اسلامی در خصوص تعریض و بازگشایی معابر روستایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون فنی و زیربنایی می‌گوید: با بهره‌برداری کامل از این طرح 6 هزار نفر در قالب 2 هزار خانوار روستای تیس از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد تا قبل از این پروژه روستای تیس با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شدند.

وی هم‌چنین از برنامه‌های ساماندهی روستای تیس در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرای بازگشایی معابر ورودی این روستا جهت جدول‌گذاری، آسفالت و پیاده‌روسازی و کمک به توسعه‌ی زیرساخت‌های فرهنگی، گردشگری و آموزشی احداث 12 واحد کلاس درس با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس با تفاهم‌نامه فی‌مابین، احداث پارک محله‌ای، کتابخانه و خانه بهداشت در برنامه قرار دارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.