کد مطلب: ۶۳۴۶۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‎‌دهد:

تهاتر کود با دانه‌های روغنی برزیل

تهاتر کود با دانه‌های روغنی برزیل

تشدید تحریم‌ها و بلوکه‌شدن ارزهای ایران، باعث شده مقامات ایرانی به فکر تهاتر کالا با کشورها باشند. از این رو، ایران از چندی پیش رایزنی خود با برزیا را برای تهاتر کود با دانه‌های روغنی آغاز کرد. در صورت نهایی‌شدن توافقات، ایران به ازای صادرات مواد پتروشیمی، اوره و کود از برزیل دانه‌های روغنی دریافت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تهاتر کالا یکی از ابزارهای متداول در تجارت شناخته می‌شود. به‌ویژه در شرایط تحریم که امکان جابه‌جایی ارز وجود ندارد، این شیوه به کمک کشورها می‌آید. ایران نیز در شرایط تحریم از طریق تهاتر اقدام به جابه‌جایی کالاها می‌کند. اخیرا نیز اخباری مبنی بر تهاتر کود، اوره و مواد پتروشیمی با دانه‌های روغنی برزیل به گوش می‌رسد.

چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، نیز اعلام کرد: «در سه‌ ماه گذشته بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر انجام داده‏‏‏‏‏‏‏‏‌ایم. این روش می‌تواند به صورت چندجانبه میان چند کشور انجام پذیرد.».

در همین مورد یک عضو هیئت مدیره انجمن روغن نباتی به تجارت‎‌نیوز گفت: اخیرا در سفری که برزیلی‌ها به ایران داشتند، قرار شد ایران به ازای صادرات کود، اوره و مواد پتروشیمی از آن‌ها دانه‌های روغنی و ذرت دریافت کند.

علی فاضلی توضیح داد: این تفاهم‌نامه دوجانبه بین ایران و برزیل منعقد شد، اما هنوز جنبه اجرایی ندارد. البته چنانچه مذاکرات شکل بگیرد به نظر می‌رسد تهاتر بین کشورها قطعی شود.

تهاتر فرش با چین

همچنین مرتضی میری، عضو کنفدراسیون صادرات ایران، از ۹۰۰ تهاتر انجام‌شده در سه ماه اخیر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

او به تجارت‌نیوز گفت: با روش تجارت کالا به کالا با کشورها مخالفم. برای ما سوال است که چرا دولتمردان باید با تصمیمات خود کار را به جایی برسانند که فعالان بخش خصوصی نتوانند تجارت کنند. به جای آن باید کالا بدهند و در قبال آن کالا بگیرند.

میری توضیح داد: در شرایط بحرانی تحریم باید اقداماتی برای رفع تحریم داشته باشیم. اخیرا صادرات فرش و خشکبار ایرانی به چین به ازای واردات قطعات خودرو نیز صورت گرفت.

او ادامه داد: البته ما صادرات فرش به ازای واردات قطعات خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. یعنی این تجارت میان ایران و چین از طرف اعضای اتحادیه‌ و افراد خوش‌نام با شرکای تجاری چین نبود.

میری افزود: اتحادیه فرش در جریان تهاترها با چین بی‌خبر است. اتفاقا مرکز ملی فرش هم بی‌ارتباط با اتحادیه تولیدکنندگان فرش نیست. بنابراین با هم در ارتباط هستیم. اینکه شخص خاصی تهاتر انجام داده خبر نداریم.

برای مطالعه بیشتر خبر مصوبه تهاتر خشکبار با موبایل اجرا نشد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۳۰ درصد تجارت دنیا بصورت تهاتر است.تهتر بد نیست اگر به شکل درست عمل شود.
    چه مشکلی دارد وقتی ما کالایی را به کشوری صادر می‌کنیم به جای اینکه در قبال آن پولی دریافت کنیم سپس با آن پول کالایی از آن کشور خرید کنیم،همون کالا را تهاتر کنیم بدون مبادله پول،یکی از مزیت‌های این کار این است که از پرداخت کارمزد بانک،(با توجه به رقمهای بالای تجارت)رهاییم