کد مطلب: ۳۵۳۱۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تهدید جدید بازار ارز چقدر جدی است؟ / اولین واکنش‌ها به سررسید گواهی‌های سپرده

تهدید جدید بازار ارز چقدر جدی است؟ / اولین واکنش‌ها به سررسید گواهی‌های سپرده

بررسی‌ها از روند تمدید شدن یا نشدن گواهی‌های سپرده یک ساله‌ای که سال گذشته با سود 20 درصد از سوی بانک مرکزی فروخته شد، نشان می‌دهد که در اولین روز سررسید، تعدادی از صاحبان سپرده گواهی‌های سپرده‌ خود را تمدید کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی سال گذشته برای جمع کردن پول در دست مردم و کنترل نوسانات ارزی سه سیاست فروش اوراق گواهی سپرده، اوراق گواهی مبتنی بر ارز و طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی را در دستور کار قرار داد که از بین طرح اوراق گواهی سپرده بیش از همه با اقبال مواجه شد. ولی با تمام شدن مدت حدود دو هفته‌ای این طرح بانک مرکزی رقم مشخص و کلی آن را اعلام نکرد. اما برآورد می‌شود مقدار این گواهی‌ها با سود آن حدود 288 هزار میلیارد تومان طی دو هفته آینده سررسید شوند.

این طرح با سود 20 درصد و یک‌ساله به فروش رفت و از دیروز سررسید شده است. سررسید این گواهی‌ها نگرانی‌ها را از افزایش قیمت دلار ، افزایش نرخ تورم و همچنین نوسان در بازار طلا افزایش داده است.

پویا ناظران، اقتصاددان در تحلیلی از تبعات سررسید این گواهی سپرده‌ها، احتمال افزایش قیمت دلار در اسفند ماه سال جاری را بالا دانست و برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از 288 هزار میلیارد تومان گواهی سپرده و احتمال افزایش قیمت دلار در اسفند گفت: امیدوارم بانک ‌مرکزی در اسفند ماه از ذخایر ارزی صیانت کند، حتی اگر به قیمت افزایش نرخ ارز تمام شود.

پیش‌بینی وی از تصمیم بانک مرکزی این است که در نهایت بانک ‌مرکزی سود ۱۸ درصدی را تا جایی افزایش دهد که همه این ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را دوباره در بانک‌ها قفل کند. البته این کار فقط مشکل را یک سال عقب می‌اندازد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شعب بانکی حاکی از آن است که تعدادی از صاحبان گواهی سپرده‌‌ای که دیروز زمان سررسید آن‌ها بوده، تمدید کرده‌اند.

در گفتگو با مسئولان چند شعبه بانک سپه مشخص شد، قرار است طرح جدیدی از روز دوشنبه 29 بهمن ماه سال جاری برای سررسید گواهی سپرده‌ها اجرایی شود.

رئیس بانک ملی یکی از شعب تهران ضمن این که روند سررسید گواهی سپرده‌ها در روز اول آن به شکل تمدید یا افزایش سرمایه برای دریافت سود بیشتر بوده، گفت: گواهی سپرده‌ای که سال پیش با سود 20 درصد فروخته شده بود، امسال با 18 درصد سررسید می‌شود. ما یک پیشنهاد بهتر داریم این که مثلا کسی که 800 میلیون تومان گواهی سپرده دارد، مقدار آن را به یک میلیارد برساند تا بانک در قالب سپرده سود آن را به 20 درصد برساند.

رئیس بانک ملی یکی دیگر از شعب مناطق مرکری تهران در این خصوص گفت: ما موظف هستیم طبق دستور بانک مرکزی گواهی سپرده‌ها را برای یک سال دیگر با سود 18 درصد تمدید کنیم که دیروز هم اکثر سپرده‌گذاران تمدید کرده‌اند.

وی درباره سپرده‌هایی که مبالغشان بالا است، گفت: ممکن است این امکان وجود داشته باشد که این سپرده‌گذاران سرمایه خود را به‌طور ویژه در قالب سپرده تا 20 درصد سود هم سپرده‌گذاری کنند.

اپراتور یکی دیگر از شعب بانک ملی در مناطق مرکزی تهران گفت: ما برای مقدار بالای 500 میلیون تومان سود 20 درصدی داریم. در این شعبه و شعبه دیگری از بانک ملی افراد گواهی سپرده خود را دیروز تمدید کرده‌اند.

مسئول صندوق یکی از شعب مناطق شمالی تهران بانک سپه هم گفت: دیروز سررسید این گواهی سپرده‌ها شروع شده اما از امروز برنامه مدون و جدید اجرایی می‌شود.

این مسئول بانکی این موضوع را مطرح کرد که امکان دارد نرخ سود را از 18 درصد مصوب بیشتر کنند.

مسئول صندوق یکی دیگر از شعب بانک سپه در تهران اظهار کرد: برای تمدید گواهی سپرده باید کمی تامل کرد. اکثر کسانی که دیروز سررسید گواهی سپرده‌شان بوده، با نرخ 18 درصد تمدید کرده‌اند.

متصدی این بانک در خصوص امکان انتقال گواهی سپرده بین بانک‌ها گفت که باید بعد از تسویه در بانک مبدا، وجه را به بانک مقصد برده و با سود 18 درسد گواهی سپرده یک‌ساله خریداری شود.

مسئول صندوق یکی دیگر از شعب بانک سپه در تهران نیز از تمدید گواهی سپرده‌ها در اولین روز خبر داد و توصیه کرد که بهتر است سرمایه‌داران، سرمایه‌های خود را در بانک‌های دولتی که پشتوانه دولتی دارد نگه دارند و اگر به سود آن نیاز جدی ندارند و می‌توانند در بازارهای بزرگ سرمایه‌گذاری کنند، بهتر است که این کار را انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.