کد مطلب: ۲۷۵۳۷۲

تهران از جمله ۵۰ منطقه برتر علمی جهان است

تهران از جمله ۵۰ منطقه برتر علمی جهان است

ستاری گفت: تهران از جمله ۵۰ منطقه برتر علمی جهان است و باید در عوض سفته‌بازی‌ها باید این به عرصه پیشرفت فناوری روی بیاوریم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امروز در جشنواره اقتصاددانان‌ جوان برگزیده ایران که در محل سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، اظهار کرد: ایران در شاخص جهانی نوآوری رتبه خوبی را کسب کرده است .

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی اضافه کرد: نتایج فاکتورهای مهمی ازجمله عملکرد نهادها، خروجی خلاقانه، پیچیدگی‌بازار و کسب و کار نا امیدکننده است چرا که بهره بری کافی از عواملی همچون‌زیرساخت های موجود، سرمایه انسانی و … نمی‌شود.

ستاری تشریح کرد: ابعاد هفتگانه شاخص جهانی نوآوری و عدم توازن‌های موجود در کشور باید مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت تصمیم سازی های دقیقی شکل گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مبنی بر انتظارهایی که از همبستگی بین بخش خصوصی و دولتی می‌رود مطرح کرد: متاسفانه بخش خصوصی در کشورمان درست انتخاب و هدایت نمی‌شوند. در یک سفر کاری، چند نماینده از بخش خصوصی، ضمن ابراز تاسف و بیان شکایات عدیده موضوعی منفعت طلبانه در پوششی از صلاح دید جامعه را بیان کردند. بخش خصوصی همواره به دنبال منابع خود بوده است اما بخش دولتی باید بتواند این آنها را هدایت و از پتانسیل و نیروی بخش خصوصی بهره ببرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکنون نمی‌توان خیلی به بخش خصوصی تکیه کرد، گفت: طبق آخرین نتایج مربوط به سال ۲۰۱۷، گراف‌های موجود نشان می‌دهد که هنوز بستر مناسب استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ایجاد نشده است و بنا بر زمینه‌های رانتی امکان تکیه زنی به بخش خصوصی چندان مهیا نیست.

ستاری تصریح کرد: گراف‌های موجود حاکی از عقب افتادگی در این بخش است. متاسفانه اکنون ایران نه تنها در لیست کشورهای در حال توسعه و تلاش نیست، بلکه در بخش ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی و همچنین بهره وری هر چه بیشتر از منابع از جمله کشورهای عقب افتاده محسوب‌می شود.

معاون توسعه علمی و فناوری رئیس جمهور ابراز کرد: تهران از جمله ۵۰ منطقه برتر فناوری جهان است اما متاسفانه ضمن پرورش نیروهای متخصص زمینه و بستر استفاده مطلوب و متناسب با ظرفیت آنها وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا علاوه بر اینکه پیشرفت چشم گیری در فناوری نداشته باشیم، منابعی که برای پرورش آنها هزینه بسیاری شده است را هم از دست بدهیم.

ستاری در خاتمه سخنان خود با تاکید بر رتبه چشم‌گیر کشور در پرورش نیروی با استعداد و زمینه‌های رشد فناوری، یادآور شد: متاسفانه ضمن اینکه بستر و زیرساخت‌های کافی و وافی در کشور به ویژه تهران وجود دارد اما استفاده کافی از این زمینه‌های موجود نمی‌شود و نیروی جوان در بیشتر مواقع در عوض به کار گیری از استعداد و اندیشه‌های ناب خود به سفته بازی و دلالی روی می‌آورند. حل این مسائل اسفناک نیازمند عزم جدی و مستمر دولت و بخش‌خصوصی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.