کد مطلب: ۴۸۳۸۰۵

توافق با عراق برای آزادسازی منابع ارزی ایران

توافق با عراق برای آزادسازی منابع ارزی ایران

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح جزئیات سفر امروز خود به عراق، خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.

به گزارش تجارت‌‎نیوز ، عبدالناصر همتی در باره نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی گفت: جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالا‌های اساسی برای کشور شده است.

وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رئیس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و افزود: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت.

همتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نخست‌وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است.

وی افزود: در دیداری که متعاقب جلسه سه‌جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشته نخست وزیر عراق، قول داده است که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند.

همتی ابراز امیدواری کرد که با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده اند، نسبت به آینده امیدواریم و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیاز‌های خود، از این منابع مالی برداشت کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است افزود: بانک مرکزی مهمترین تامین کننده نیاز‌های اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است.

همتی بیان کرد: این کالا‌ها به دلیل اینکه جزو نیاز‌های اساسی کشور محسوب می شوند، معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند.

وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت: معذوریت‌هایی که بانک تجارت عراق و بانک مرکزی عراق قبلا داشتند با توافق امروز برطرف شده است.

عبدالناصر همتی امروز دوشنبه در راس هیاتی به بغداد سفر یک روزه‌ای انجام داده و طی آن با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی، مصطفی غالف مخیف، رئیس بانک مرکزی و سالم جواد عبدالهادی چلبی، رئیس بانک تجارت عراق دیدار و رایزنی کرد.

منابع مالی آزادشده صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود

بر اساس این گزارش همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی در خصوص سفر به عراق نوشت: امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۱۳۹۹ در سفر یک‌روزه به همراه یک هیئت بانکی و تجاری به عراق، با نخست وزیر، وزیر دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بانک تجارت عراق دیدار و مذاکرات فشرده‌ای انجام دادم.

وی افزود: در این مذاکرات خصوصا در جلسه مشترک سه‌جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به توافقات خوبی برای آزاد کردن منابع مالی بانک مرکزی واستفاده از آن برای تامین واردات کالا‌های اساسی وضروری کشورمان رسیدیم و درباره تبادلات تجاری گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت.

همتی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد. در دیدار با نخست‌وزیر محترم عراق ایشان از حصول توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده و دستورات لازم به بانک‌های مرکزی و تجارت عراق جهت تسریع در اجرای توافقات صادر کردند جناب آقای «مصطفی الکاظمی» تاکید کردند که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری خواهند کرد. امیدوارم با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی بین دو کشور برداشته شود.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیاز‌های خود، از این منابع مالی برداشت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عراق که هیچی اروپاهم نمیتونه

  • ناشناس

    دروغ میگن مثل همیشه.