کد مطلب: ۱۸۸۴۰۴

تحلیل اکونومیست از تاثیر تورم بر بازار سهام

تحلیل اکونومیست از تاثیر تورم بر بازار سهام

با ادامه ثبات در وضعیت اقتصادی کشورها در سال جاری، بانک‌های مرکزی ناچار خواهند شد با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه و با هدف مقابله با رکود به نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده برسند. این امر در نهایت منجر به ناامیدی بازار سهام می‌شود.

الهام میرمحمدی: رشد اقتصادی جهان یکی از عوامل مهمی است که موجب شد بازار سهام با خوش‌بینی سال 2018 را آغاز کند. به گونه‌ای که با آغاز سال جاری میلادی، شاخص داو از 25 هزار عبور کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، با ادامه ثبات در روند رشد اقتصادی کشورها، بانک‌های مرکزی به زودی ناچار خواهند شد تا سیاست‌های پولی اجراشده در جهت مقابله با رکود مالی را متوقف کنند.

تشدید سیاست‌های بانک‌ها اما مستلزم رسیدن به نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده است. این امر به طور کلی بر اقتصاد کشورها تاثیر مثبتی دارد، اما برای بازارهای سهام خبر خوبی نیست.

افزایش تورم -افزایش سطح دستمزدها و قیمت‌ها- دشوار شدن روند استخدام نیرو و خریداری مواد اولیه مورد نیاز را به دنبال دارد. بانک‌های مرکزی ناچارند در چنین موقعیتی به سیاست‌های سخت‌گیرانه روی بیاورند؛ روندی که در نهایت به ناامیدی بازار و اقتصاد کشورها منجر می‌شود.

به عنوان مثال، در آمریکا پس از سال‌ها ثابت ماندن نرخ بهره، فدرال‌رزرو بالاخره تصمیم گرفت با تشدید سیاست‌های پولی در سال 2017، نرخ بهره را در 3 نوبت افزایش دهد. انتظار می‌رود این روند در سال جاری نیز رخ بدهد.

این نهاد در نظر دارد به تدریج نرخ بهره را افزایش دهد تا نرخ تورم ناگهان بالا نرود و فوریت اتخاذ سیاست‌های سفت‌وسخت را ایجاب نکند.

اما مشکل اینجاست که پیش‌بینی تورم امری بسیار دشوار است. به عنوان مثال، هسته تورم در آمریکا در حال حاضر 1.7 درصد و کمتر از نرخ هدف‌گذاری‌شده یعنی 2 درصد است.

نرخ تورم در منطقه یورو و ژاپن در حال حاضر، به ترتیب 1.5 درصد و 0.5 درصد است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده برای آخرین لیست دستمزد حداقلی در آمریکا -بدون احتساب دستمزدها در بخش کشاورزی- علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری در این کشور 4.1 درصد است، حداقل دستمزدها تنها 2.5 درصد رشد کرده‌اند.

یک اقتصاددان در گروه بانکی آی‌ان‌جی (ING) می‎گوید، نرخ تورم به چند دلیل خاص افزایش می‌یابد. نخست اینکه قیمت پوشاک به شکل شگفت‌آوری پایین است و پایین بودن هزینه خدمات تلفن همراه سطح تورم را به طور موقت پایین آورده است. این عوامل در سال جاری تکرار نخواهند شد.

کارشناسان این گروه همچنین اشاره می‌کنند که فدرال‌رزرو در الگوی تورم خود در نیویورک، افزایش هسته تورم در سال جاری را پیش‌بینی کرده است.

در اروپا نیز بریتانیا با مشکلِ تورمِ بیش از حد هدف‌گذاری‌شده مواجه شده است. این مسئله اما بیشتر به دلیل کاهش ارزش استرلینگ پس از برگزرای همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) است. کاهش ارزش استرلینگ (در برابر دلار و نه در برابر یورو) تا حدی خنثی شده، بنابراین به زودی شاهد کاهش نرخ تورم در بریتانیا خواهیم بود.

نرخ تورم در منطقه یورو و ژاپن در حال حاضر، به ترتیب 1.5 درصد و 0.5 درصد است.

در منطقه یورو، نرخ تورم در ماه دسامبر بسیار پایین‌تر از هدف بانک مرکزی اروپا بود که منجر به افزایش قیمت‌ها و متوقف کردن برنامه تسهیل کمی (خرید اوراق قرضه) خواهد شد.

در بازارهای نوظهور اما این امر کمی متفاوت است و تورم روندی افزایشی در پیش گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود، به دلیل افزایش بهای نفت خام، نرخ تورم در سراسر جهان افزایش یابد.

موسسه مالی کپیتال اکونومیکس (Capital Economics) بر این باور است که تورم در بازارهای نوظهور در جولای گذشته به 3.3 درصد رسید که این پایین‌ترین رقم در چند سال اخیر است. اما در حال حاضر، تورم در بازارهای نوظهور 3.7 درصد گزارش شده است و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به 4 درصد هم برسد.

بر اساس گزارش‌های این موسسه، نرخ تورم در هند نیز در ماه نوامبر 4.9 درصد بود اما پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2018 افزایش یابد.

در چین نیز در ابتدای سال جاری نرخ تورم افزایش یافت و انتظار می‌رود به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی شاهد افزایش بیشتر تورم باشیم.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود، به دلیل افزایش بهای نفت خام، نرخ تورم در سراسر جهان افزایش یابد.

با این حال این افزایش تورم هنوز هیچ پیامد نگران‌کننده‌ای نداشته که بانک‌های مرکزی را مجبور به اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه کند.

چنین اتفاقی نیازمند تغییر بالانس در بازار کار به نفع کارگران با مهارت است. به طوری که کمبود نیرو سبب شود کارفرمایان بر سر نیروهای کار با یکدیگر وارد رقابت شوند. چنین پیشرفتی در نهایت کاهش سود را به دنبال خواهد داشت.

به عبارت دیگر باید گفت، خبر بد برای سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام، احتمالا خبر خوبی برای همه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.