کد مطلب: ۶۳۶۹۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ونزوئلایی کالاهای وارداتی/ محصولات داخلی هم گران می‌شوند؟

تورم ونزوئلایی کالاهای وارداتی/ محصولات داخلی هم گران می‌شوند؟

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از ثبت تورم ۴۷۸٫۳ درصدی در قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به پایان پاییز امسال حکایت دارد. با توجه به سهم بالای ماشین‌آلات صنعتی و معدنی در ثبت این نرخ تورم، تحلیلگران معتقدند که اگر این ماشین‌آلات صرف تولید برای بازار داخلی شوند، باید منتظر تخلیه تورم ونزوئلایی کالاهای وارداتی روی محصولات داخلی باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تغییر میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به پاییز امسال، از ۴۷۸ درصد هم عبور کرد. گرچه این شاخص نسبت به تابستان امسال ۳۵٫۵ درصد کاهش یافت، اما ثبت این تورم ونزوئلایی بدین معناست که قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) در طول چهار فصل به‌طور میانگین بیش از ۵٫۵ برابر رشد داشته‌اند.

رشد نرخ ارز، محدودیت‌های تجاری، تحریم خارجی و … ازجمله دلایل رشد ۵٫۷ برابری قیمت کالاهای وارداتی محسوب می‌شوند. با این حال آنچه نگرانی کارشناسان و افکار عمومی را در پی دارد، به تخلیه این تورم در قیمت محصولات داخلی بازمی‌گردد.

در همین زمینه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: چنانچه ماشین‌آلات وارداتی را برای تولید یا استخراج کالاهای صادراتی به کار گیرند، ارزآوری خواهد داشت و حتی تاثیر مثبت روی تورم داخلی می‌گذارد. چراکه در ایران نیروی کار و انرژی ارزان‌تری در اختیار صاحبان تولید و سرمایه قرار می‌گیرد.

محمد امیرزاده در گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: با این حال واردات ماشین‌آلات برای انجام صادرات توجیه اقتصادی چندانی ندارد. چراکه با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه، عوارض، مالیات و … انجام این کار اگر زیان‌ده نشود، سوددهی هم نخواهد بود.

او اما این هشدار را داد که اگر ماشین‌آلات وارداتی برای تامین نیاز داخل باشند و در راستای تولید به کار گرفته شوند، قطعا تورم کالاهای تولیدی داخل را افزایش می‌دهند.

چرا قیمت کالاهای وارداتی ۵٫۷ برابر شد؟

امیرزاده درباره علت رشد ۵٫۷ برابری قیمت کالاهای وارداتی توضیح داد: به هر مقدار که نرخ ارز رشد پیدا کند، باید انتظار تورم کالاهای وارداتی هم داشت. از سوی دیگر، هر چقدر که هزینه‌های حمل‌ونقل یا عوارض ورود کالا به کشور هم افزایش یابد، تورم کالاهای وارداتی هم بالا می‌رود.

به اعتقاد وی طی چند سال اخیر به دنبال تشدید تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌های تجاری از داخل نیز تورم قیمت کالاهای وارداتی به محدوده ۵۰۰ درصد رسید. طبیعی است که هر چه هزینه واردات افزایش یابد، کالای واردشده با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

کدام کالاها بیشترین تورم را داشتند

بررسی تورم نقطه به نقطه کالاها نشان می‌دهد در بین تمام کالاهای وارداتی، دستگاه‌های اپتیک و عکاسی بیشترین نرخ تورم را نسبت به پاییز سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. ماشین‌آلات و ادوات صنعتی نیز در رتبه دوم تورم کالاهای وارداتی قرار گرفته‌اند. فلزات معمولی نیز با رشد ۴۱۴ درصدی، تورم قابل‌توجهی داشته‌اند.

همان‌طور که نمودار زیر هم نشان می‌دهد در ثبت تورم ونزوئلایی قیمت کالاهای وارداتی، محصولات صنعتی و معدنی سهم بسزایی دارند.

قیمت کالاهای وارداتی

بر اساس داده‌های دلاری اما تورم نقطه به نقطه محصولات وارداتی به ۵۴٫۹ درصد محدود می‌شود. نکته جالب توجه آنکه بر اساس داده‌های دلاری نرخ تورم نسبت به تابستان روند صعودی دارد، اما در بخش ریالی این روند نزولی است.

قیمت کالاهای وارداتی

برای مطالعه بیشتر خبر تورم ۴۷۵ درصدی کالاهای وارداتی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.