کد مطلب: ۳۸۳۱۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش به ایده عجیب دولت برای واگذاری‌ها / به اسم کارگران می‌خواهند رانت توزیع کنند؟!

واکنش به ایده عجیب دولت برای واگذاری‌ها / به اسم کارگران می‌خواهند رانت توزیع کنند؟!

محمد ماشین‌چیان، تحلیلگر اقتصادی با بیان انتقاداتی نسبت به ایده جدید برای واگذاری‌ها، بیان کرده است: «اداره شورایی آغازی است بر دور جدید توزیع رانت دولتی که با کلیه اهداف خصوصی‌سازی در تناقض است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، 22 خرداد ماه امسال وزیر امور اقتصاد از بررسی طرح فروش سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی به صورت شورایی خبر داد و گفت: این روش در مرحله کنونی فروش بنگاه‌ها اجرا نمی‌شود اما در واگذاری‌های آینده اعمال خواهد شد.

اما این ایده جدید در واگذاری‌ها چه تبعاتی به همراه دارد؟ طرح چنین پیشنهادهایی درحالی است که پیش از این در زمینه واگذاری‌ها اتفاقات ناگواری رخ داده و کار به جایی رسیده که حتی سازمان خصوصی‌سازی نیز در این مورد از سوی نماینده‌های مجلس به شدت مورد نقد و گلایه قرار گرفته است.

تنها در یکی از واکنش‌ها، محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه راه حل انضباط مالی برای شرکت‌های دولتی کم کردن تعداد آنهاست، به تجارت‌نیوز گفته بود: حدود 520 شرکت دولتی داریم که 270 شرکت دولتی مجوز واگذاری دارند، اما این شرکت‌ها یا خریدار ندارند یا فروخته نمی‌شوند و متاسفانه دولت هم از طريق ايجاد تکالیف در بودجه و سایر قوانين آنها را بدهکار می‌کند.

در همین حال اخیرا وزیر اقتصاد از ایده جدیدی خبر داده که به گفته او، از وزارت کار این پیشنهاد رسیده است. «واگذاری بنگاه‌‌های اقتصادی دولتی به کارگران به صورت شورایی»

محمد ماشین‌چیان، تحلیلگر اقتصادی در این باره با بیان انتقاداتی نسبت به این طرح بیان کرده است: «اداره شورایی آغازی است بر دور جدید توزیع رانت دولتی که با کلیه اهداف خصوصی‌سازی در تناقض است. شرکت‌هایی که به این طریق واگذار خواهند شد انگل‌هایی خواهند بود بر پیکر نحیف مردمان ایران. این شرکت‌ها اصولا نمی‌توانند ورشکسته شوند. لذا زیان آن‌ها باید به صورت مستقیم از جیب مردم یا به صورت غیرمستقیم و با وضع تعرفه و ممنوعیت واردات و توزیع مواد خام و دیگر مقررات‌گذاری‌ها از جیب مردم تغذیه کنند. بهره‌وری پایین و نیروی انسانی مازاد و ماشین‌آلات تاریخ‌گذشته و روش‌های منسوخ ویژگی‌های پاینده این بنگاه‌ها خواهد بود.»

وی در ادامه تحلیل خود که متن کامل آن را در یادداشتی با عنوان «توزیع رانت با ادعای حمایت از کارگران؟» می‌توانید بخوانید، نوشته است: «تنها نکته مثبت این است که بالاخره حضرات به آرزوی دیرینه رسیدند. به نظر می‌رسد حامیان کمونیسم رسما پیروز شدند. پس حداقل دور مظلوم‌نمایی و پست کردن عکس گریه در اینستاگرام به پایان رسیده است. از فردا باید منتظر تئوری‌های توطئه باشیم و توجیه برای ناکارآمدی این بنگاه‌ها و فساد و ریخت و پاشی که در آن صورت خواهد گرفت. یک بار دیگر تاریخ به بهای عمر و جوانی من و شما تکرار خواهد شد تا یک عده‌ای پرمدعا به تجربه دریابند کمونیسم کار نمی‌کند. بهای گزافی است که بسیاری از کشورهای دنیا پیش‌تر پرداخته‌اند و گویا ما نیز، دوباره، باید بپردازیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بیچاره بدبخت

    تمام دعواها سر لحاف[…]هاست