خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۶۰۲۵

رئیسی:

ثبات اقتصادی با عدم کسری بودجه اولویت ماست / رشد اقتصادی ۸ درصدی در بودجه ۱۴۰۱

ثبات اقتصادی با عدم کسری بودجه اولویت ماست / رشد اقتصادی ۸ درصدی در بودجه ۱۴۰۱

رئیس جمهور در مجلس گفت: یک رشد اقتصادی ۸ درصدی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده و تلاش شده تا به این هدف برسیم، لازمه ثبات اقتصادی این است که بودجه‌ای ارائه شود که کسری بودجه نداشته باشد، ثبات اقتصادی با عدم کسری بودجه اولویت ماست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز به منظور ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد و کلیات بودجه ۱۴۰۱، را تشریح کرد.

این نخستین سند مالی دولت سیزدهم است که با رویکرد عدالت محوری، ثبات اقتصادی و اصلاح ساختاری روانه مجلس می‌شود.

رئیس جمهور در صحن علنی گفت: برای اجرای اصل ۵۲ قانون اساسی و تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و بیان برخی از ویژگی های این لایحه و تفاوت آن با بودجه سنوات قبل توضیحاتی را می دهم.

وی ادامه داد: بودجه باید در شان و گره‌گشای مشکلات کشور و به ویژه مسائل مالی و اقتصادی باشد.

به گفته رئیس جمهور، در این سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بسیاری انجام شد و در جهت توسعه‌یافتگی و خل مشکلات آب برق و گاز و کارهای آموزشی، مسائل کشاورزی و صنعت و معدن کارهای زیادی شده است. اما با همه اقداماتی که تاکنون برای توسعه یافتگی انجام شده با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و نیازمند یک حرکت جهادی هستیم و باید برنامه‌ای داشته باشیم که پیش روی دولتمردان و مسئولان باشد و با برنامه دقیق کارهایی انجام شود که مشکلات مردم را حل کند.

کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور است

رئیسی گفت: با تاکیدات رهبری حل مشکلات اشتغال زایی از جمله محوری ترین مسائل ما است. اصلاح نظام بانکی، بهبود فضای کسب و کار از جمله کارهایی است که باید انجام شود. بی‌ثباتی اقتصادی و تورم فزاینده و رشد اقتصادی کاهنده از جمله مشکلات ما است، نامتوازن بودن توسعه سرزمینی و کیفیت نامناسب بودجه ریزی اقتضا می‌کند که باز نگاهی به مسائل بودجه ریزی داشته باشیم.

رئیس دولت معتقد است، مسائلی که در دولت قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به بیگانگان گره زده بودند و کاری که می‌شد با استفاده از ظرفیت کشور مثل نیروی انسانی و ذخایر ارزشمند حل شود، انجام نشد و با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شدیم.

رئیس جمهور گفت: جذب سرمایه‌گذاری به میزان استهلاک نمی‌رسد و رشد اقتصادی در حد ۴ دهم درصد و افزایش هزینه‌های بیش از ۱۰ برابری مردم و … را رنج می‌دهد. در تقدیم لایحه بودجه نکاتی مورد توجه ما است از جمله ثبات اقتصادی که به این وسیله تولیدکننده، مصرف‌کننده و بازار اطمینان خاطر داشته باشند.

رئیس جمهور لازمه ثبات اقتصادی را بودجه بدون کسری می‌داند و معتقد است کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد. ثبات اقتصادی، انضباط بانکی در نظام پولی و مالی، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی نکات مهم مد نظر ما در این بودجه خواهد بود.

تورم یک رقمی الزام دولت است

رئیس دولت سیزدهم می‌گوید که استقراض از بانک مرکزی مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و در این چند ماه از شروع دولت هم تلاش شده که بدون استقراض کشور را اداره کنیم. وضعیت تورمی به همین دلیل دارد شکل کاهشی به خود می‌گیرد و باید روی تورم یک رقمی کار شود زیرا تورم دو رقمی همه را نگران کرده است.

رئیس جمهور گفت: کاهش تورم را با بودجه‌ای که ارائه شده دور از نظر نمی‌دانیم. اگر نگاه بخشی به بودجه بشود و دستگاه و نمایندگان این نگاه را داشته باشند موفق نمی‌شویم. رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده و هدف دوم تضمین رشد اقتصادی است.

به گفته رئیسی، عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور نکته حائز اهمیت در بودجه است، باید تلاش کنیم تا عدالت هدف قرار بگیرد. بنای بودجه واگذاری اختیارات به مسئولان استانی است. هدف گذاری بودجه در این راستا است که مسئولین در استان‌ها و وزارتخانه‌ها مسئولیت پذیر شوند، سهم مسئولین در رشد اقتصادی باید مشخص شود.

افزایش نسبت مالیات از ۵/۴ درصد تا ۶/۹ درصد را در نظر داریم

رئیس جمهور عادلانه تر کردن نظام پرداخت برای پرسنل ها موضوعی است که طبقات مختلف جامعه از آن رنج میبرند و در بودجه ‌پیش بینی شده که چگونه به این نقطه برسیم. در این بودجه اصلاح ساختار بودجه در نظر گرفته شده و کاهش استقراض دولت از بازار سرمایه را در نظر داریم، افزایش نسبت مالیات از ۵/۴ درصد تا ۶/۹ درصد را نیز در نظر داریم. تولید و اشتغال با توجه به نام گذاری امسال از فرازهای بودجه امسال است، تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق عدالت و پیشرفت از برنامه های ما است، فروش اموال مازاد دولتی و بهره مالکانه از معادن می تواند در جهت رشد اشتغال در کشور نقش آفرینی کند. نمایندگان مجلس همواره نسبت به اشتغال در کشور نگرانی دارند.

رئیس جمهور می گوید: همواره تولید باید مورد حمایت قرار بگیرد و کاهش مالیات ها از دستورات کار است. اگر صندوق تثبیت فعال شود به بازار بورس کمک خواهد شد، تلاش برای مدیریت نقدینگی از مسائل و مشکلاتی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد و دست در جیب مردم کردن باید به پایان برسد و پول های مردم دست دلالان نباشد. باید سازو کار خودمان را محکم بگیریم تا دیگران را مقصر نکنیم و زمینه سواستفاده سوداگران فراهم نباشد. تمامی بخش های کشور باید در رشد اقتصادی نقش داشته باشند و برنامه آنها خواسته شده تا درصد نقش آنها مشخص شود به عنوان مثال کشاورزی ۹ درصد، انرژی ۵ درصد و.. در رشد اقتصادی نقش دارند.

باید نظام پرداختی‌ها عادلانه شود

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه امسال نسبت به قانون بودجه سال جاری ۷ درصد رشد داشته است، درآمد های عمومی در این بودجه ۴۶ درصد افزایش داشته این جمله را رئیسی می‌گوید و ادامه می‌دهد: بعد از تقدیم لایحه بودجه باید موضوع صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه قرار بگیرد و اگر به آن بی‌توجهی شود و منابع آن مشخص نشود دچار مشکل می‌شویم و باید فکر جدی برای آن داشته باشیم، در مورد یارانه های پنهان و آشکار هم باید توجه شود تا یارانه ها عادلانه پرداخت شود. نظام جذب، نگه داری و پرداخت کارکنان دولت هم باید اصلاح شود.

باید نظام پرداختی‌ها عادلانه شود این مسئله مورد تاکید دیگر رئیسی بود و می گوید: موضوع رتبه بندی معلمان هم در بودجه ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است و به آن رسیدگی می شود، چندماه پایانی دولت گذشته برای دولت جدید هزینه تراشیدند و تعهداتی را به دولت ما تحمیل کردند که کارشناسانه نبود و مجلس را هم به زحمت انداخت.

رئیس دولت سیزدهم می‌گوید: در اجرای عدالت برکاتی وجود دارد که به آرامش مردم و افزایش سرمایه اجتماعی منتهی می‌شود، امیدواریم شاهد این باشیم که بنیاد و پایه درستی با بودجه ۱۴۰۱ در کشور تشکیل شود تا سال‌های آینده هم شاهد رشد اقتصادی باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصادکلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.