کد مطلب: ۴۶۱۷۵۵

بهانه‌گیری مجلس برای یک طرح بورسی دولت

توقف عرضه دارادوم و داراسوم واقعیت دارد؟

توقف عرضه دارادوم و داراسوم واقعیت دارد؟

از روز گذشته شنیده‌هایی مبنی بر توقف عرضه دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی (ETF) یعنی دارادوم و داراسوم به گوش می‌رسد، آیا این موضوع صحت دارد؟ هرچند رئیس سازمان خصوصی‌سازی آن را رد کرده اما یک نماینده مجلس از شروط مجلس برای این برنامه سخن می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از شنیده شدن احتمال توقف عرضه دارادوم و داراسوم برخی از فعالان بازار سرمایه ابراز نگرانی کردند اما آیا واقعا این موضوع صحت دارد؟

مجلس به‌دنبال تصویب طرحی است که برمبنای آن، موانعی بر سر راه عرضه دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی (ETF) یعنی دارادوم و داراسوم ایجاد خواهد شد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با روزنامه دنیای‌اقتصاد از شرط‌های پارلمان برای موافقت با عرضه این دو ETF دولتی رونمایی کرده است.

به گفته او هدف از این اقدام، واگذاری سهام جامانده‌های سهام عدالت است. او می‌گوید: اگر منابع دارا دوم و سوم منابع سهام عدالت باشد، مجلس جلوی عرضه را می‌گیرد. واکنش اولیه بورس به این طرح منفی بوده است.

مدت زیادی تا عرضه صندوق‌های دارا دوم و سوم (ETF) باقی نمانده که خبر احتمال لغو این عرضه‌ها منتشر می‌شود. این خبر به نقل از مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام شد. او منکر این خبر نمی‌شود و تاکید می‌کند: اگر منابع صندوق‌های دارا دوم و سوم، منابع برگشت داده شده سهام عدالت باشد مجلس جلوی واگذاری آنها را می‌گیرد.

به گفته او وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته تاکید کرد منابع صندوق‌های دارا دوم و سوم مربوط به سهام عدالت نیست.

اما طغیانی می‌گوید دولت باید تا قبل از عرضه این صندوق‌ها به‌صورت رسمی به مجلس نامه دهد و این موضوع را تایید کند.

گفته‌های طغیانی دیروز با واکنش علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی مواجه شد؛ صالح به بورس۲۴ تاکید کرد:‌ صندوق‌های دولتی پالایشی، خودرو و صنایع فلزی به ترتیب به عموم مردم واگذار می‌شوند و با توجه به مصوبه تبصره ۲ قانون بودجه ٩٩ حتما تا پایان سال این ۳ صندوق واگذار خواهند شد.

اگر منابعی که از دارا یکم واگذار کرده مربوط به منابع برگشت داده شده به سهام عدالت باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

طغیانی در پاسخ به این سوال هم گفته است: هنوز تصمیم نگرفته‌ایم و تازه روی طرح ساماندهی سهام عدالت کار می‌کنیم پس می‌توانیم از الان به بعد تعیین‌تکلیف کنیم. البته اگر منابع دارا یکم هم جزو منابع سهام عدالت بوده باشد باید دولت از منابع دیگر آن را برای جاماندگان سهام عدالت جبران کند. سهام عدالت برای محرومان جامعه است، برای شش دهکی است که قانون‌گذار پیش بینی کرده سهام عدالت به آنها واگذار شود و نباید اینها را به غیر واگذار کرد.

درباره ارزش روز صندوق دارا یکم می‌توانید گزارش « ارزش امروز دارا یکم » را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دارا یکم —دارا دوم و دارا سه و دارا چهار … واگذاری سهام دولت در سبد دارا شامل بانک صادرات،تجارت،ملت،بیمه البرز،اتکای در آینده است …دارا یکم بهترین سبد برای سرمایه گذاری….

  • ناشناس

    من و همسرم ۶ خرداد در ایوا بانک ملی ثبت فروش سی درصد سهام عدالت کردیم کد پیگیری هم دریافت کردیم اما تا این لحظه 21 تیر برای هیچ کداممان ریالی واریز نکردند شماره حساب هامون هم فعال است کد شبا هم صحیح است شماره تلفن هم به نام خودمونه. لطفا پیگیری کنید.

  • ناشناس

    حتما عرضه خواهند شد چون زمان عرضه آنها همزمان با دو عید بزرگ اعلام شده

  • ناشناس

    خو اییی که وگفتی اییی ینی چه؟؟

  • ناشناس

    دولت یه روز از بورس حمایتش تمام میشه منتظر ان روز باشید و ان روز رو هیچ کسی نمی تواند پیش بینی کند

  • سید علی

    تجارت نیوز تو رو خدا لطفا پیگیر اگاه باش ،هنوزم هیچی واریز نکردن گفتن از هیجده خرداد به بعد فروشی نداشتن الان چی پس یه ماه از اون زمان میگذره ،سپرده گزاری مرکزی گفت لیست رو فرستادن تو رو خدا ببین دردشون چیه تنها نهادیه که واریزی نداشت تا الان .خواهش میکنم ازت پیگیری کن

  • رضا

    تجارت نیوز پیگیر اگاه باش پول سهام عدالت الان بالای یک ماه که واریز نکرده

  • ناشناس

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت:
    باقی مانده سهام عدالت مردم که به دولت برگشت داده شد، هم‌اکنون به صورت صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF به مردم فروخته می‌شود.
    *منبع روزنامه عصر اقتصاد
    طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:
    شروط مجلس برای دارا 2 و 3 طبق مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس :
    “سازمان خصوصی‌سازی باید به‌صورت مکتوب به ما بنویسد که منابع صندوق‌های دوم و سوم ربطی به منابع برگشت شده سهام عدالت ندارد و آنها جداست. اگر نه ما اصلا کاری به صندوق‌های دارادوم و داراسوم نداریم ولی اگر از منابع آنها استفاده کرده باشند و به ما اطلاع ندهند جلوی واگذاری‌ها را می‌گیریم. از نظر ما این‌ها منابع سهام عدالت است و منابع سهام عدالت باید به‌جاماندگان واگذار شود”.
    *منبع روزنامه دنیای اقتصاد
    مجلس منتظر پاسخ کتبی وزیر درباره محل تأمین سهام دارا دوم و سوم/ ارائه طرح دو فوریتی در صورت تأخیر دژپسند در شفاف سازی:
    در صورتی که وزیر اقتصاد در مهلت مقرر در خصوص محل تأمین سهام دو صندوق باقی مانده (صندوقهای قابل معامله دارا دوم و سوم) پاسخ رسمی ارائه نکند مجلس طرح دو فوریتی جلوگیری از تداوم عرضه های مذکور را در دستور کار قرار می‌دهد.
    *منبع: خبرگزاری تسنیم
    فرهاد دژپسند همچنین درباره نظر دولت نسبت به طرح مجلس برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان آن گفته: من این طرح را ندیده‌ام، اما امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد؛ زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون براساس قانون بودجه سال 99 در حال واگذاری آنها هستیم بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.
    *منبع: خبرگزاری تسنیم
    نتیجه گیری بر عهده خوانندگان است.

  • ناشناس

    جدیدا هر دو ارائه خواهد شد و ترکیب آنها مشخص شد

  • حسین

    دارا دوم لغو شد؟؟؟؟