کد مطلب: ۸۰۴۱۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش کشمکش‌ها بر سر توقیف نفتکش‌ها/ ربات‌های شناور آمریکا به حرکت درمی‌آیند؟

افزایش کشمکش‌ها بر سر توقیف نفتکش‌ها/ ربات‌های شناور آمریکا به حرکت درمی‌آیند؟

اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر توقیف نفتکش‌های یکدیگر به اوج خود رسیده است. چندی پیش ارتش جمهوری اسلامی ایران از توقیف یک نفتکش که احتمالا برای آمریکاست خبر می‌دهد. یک روز پس از این خبر رویترز از توقیف نفتکش ایرانی (سوئز راجان) در 10 روز اخیر، پرده‌برداری می‌کند. حال باید دید انتهای این داستان قرار است به کجا ختم شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشمکش ایران و آمریکا بر سر توقیف نفتکش‌‌های یکدیگر ادامه دارد. چند روز پیش یک نفتکش ایرانی (سوئز راجان) با حرکت به سمت چین به وسیله آمریکایی‌ها توقیف شد. این تقابل تا جایی ادامه پیدا کرده که اخیراً خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک فرمانده ارتش آمریکا مدعی شد که این کشور در تلاش است تا با موافقت هم‌پیمانان خود در منطقه، «ربات‌های شناور» را در خلیج فارس به حرکت درآورد.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز در تائید توقیف نفتکش ایرانی به نقل از سه منبع خود نوشت که ایالات متحده طی روزهای اخیر، یکی از نفتکش‌های ایرانی را توقیف کرده است. گویا این اقدام سوم اردیبهشت اتفاق افتاده است. فایننشال‌تایمز مقصد محموله‌های صادراتی ایران را چین اعلام کرد.

ایران نیز در واکنش به رفتار آمریکا یک کشتی ناشناس با پرچم جزایر مارشال (احتمالاً متعلق به آمریکا) را در دریای عمان توقیف کرد. ارتش جمهوری اسلامی در این باره نوشت که این کشتی با یک شناور ایرانی تصادف می‌کند، اما بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، از محل حادثه فرار می‌کند.

بنابراین ارتش با درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، در جهت رهگیری، شناسایی این کشتی ناشناس در دریای عمان عمل کرده و نهایت آن را توقیف می‌کند.

نزاع میان دو کشور بر سر توقیف نفتکش‌های واکنش‌های زیادی را برانگیخت. به عنوان نمونه سناتورهای آمریکایی با نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شدند.

نمایندگان مجلس نیز از پاسخ متقابل و رفتار تلافی‌جویانه در برابر هرگونه اقدام آمریکا خبر دادند.

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: هر نوع محموله‌ای که با پرچم و متعلق به آمریکا باشد بدون هیچ ملاحظه‌ای با برخورد قاطع روبه‌رو و توقیف می‌شود.

مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران در مجلس، نیز به تجارت‌نیوز گفت: ایران زیر بار زورگویی‌های آمریکا نمی‌رود. حال باید دید نزاع میان این دو کشور به کجا ختم می‌شود؟

عمان میانجی ایران و آمریکا می‌شود؟

مسعود دانشمند، کارشناس امور بین‌الملل، درباره کشمکش اخیر ایران و آمریکا بر سر توقیف نفتکش‌های یکدیگر به تجارت‌نیوز گفت: توقیف نفتکش دیگر کشورها روندی معمول است. در این موضوع مشخص نیز قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد.

او ادامه داد: دو کشور از طریق گفتگو می‌توانند در راستای حل مشکلات خود قدم بردارند. یک نفتکش ایرانی‌ها گرفتند و یک نفتکش آمریکایی‌ها. با این حساب هر دو کشور با آزاد کردن کشتی‌ها می‌توانند به این نزاع پایان دهند.

دانشمند تصریح کرد: از آن جایی که ایران و آمریکا مذاکره مستقیم ندارند ممکن است کشورهای میانجی مانند عمان به این موضوع ورود کنند. بنابراین موضوع حل و فصل می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اظهارات مقامات دو کشور چیست؟ گفت: رجزخوانی سناتورهای مجلس سنای آمریکا و نمایندگان مجلس ایران را نباید جدی گرفت.

دانشمند درباره نحوه آزادسازی نفتکش‌ها نیز گفت: شرکت ملی نفتکش‌ در این باره اعلام نظر نمی‌کند. بنابراین مشخص نیست که آیا برای آزاد کردن نفتکش باید غرامتی پرداخت شود یا خیر؟

دولت سیزدهم در حدود دو سال فعالیت خود تمایل چندانی به مذاکره مستقیم با آمریکا نشان نداده است. اکنون نیز بعید به نظر می‌رسد که این دولت تغییر رویه دهد. بر این اساس شاید عمان یا حتی چین بتوانند آخرین راه مذاکره برای عبور از بحران توقیف نفتکش‌ها باشند.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر ایران در جایگاه یازدهم اقتصادهای منطقه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار