کد مطلب: ۶۹۵۰۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت‌های خصوصی فولاد بدون برق ماندند/ توزیع برق و گاز به نفع دولتی‌ها

شرکت‌های خصوصی فولاد بدون برق ماندند/ توزیع برق و گاز به نفع دولتی‌ها

آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد نشان از رشد تولید این محصول در چهار ماه ابتدایی سال جاری دارد. آن‌طور که رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، می‌گوید رشد تولید محدود به بخش دولتی است. زیرا دولت برق را به نفع بخش دولتی یا خصولتی توزیع می‌کند.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید فولاد در چهار ماه نخست سال جاری ۱۳ تا ۲۳ درصد رشد داشت. این تازه‌ترین آماری است که انجمن تولیدکنندگان فولاد منتشر کرد.

بر اساس این آمار، رشد تولید در محصولات مختلف مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال با وجود تاثیر منفی ۴۵ روزه قطعی برق بر روند تولید، تولید مقاطع تخت فولادی در چهار ماه اول سال جاری به سه میلیون و ۲۰۶ هزار تن رسید. این مقدار ۱۳ درصد از تولید سال پیش یعنی دو میلیون و ۸۲۵ هزار تن بیشتر است. این انجمن همچنین تولید مقاطع فولادی را چهار میلیون و ۱۹۱ تن یعنی با ۱۴ درصد افزایش اعلام کرد.

رشد تولید این محصولات در حالی اتفاق افتاد که اخیراً وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن فولاد، از افت شش میلیون تنی فولاد در زمستان سال گذشته خبر داد. او به خبرگزاری مهر گفت: ایران به خاطر کاهش تولید در فولاد شش میلیارد دلار عدم‌النفع متحمل شده است. حال پرسش این است که چطور پس از کاهش شش میلیون تنی در یک فصل، برخی از گروه‌های فولاد با رشد تولید مواجه شده‌اند؟

گرچه مسئولان دولت این اتفاق را ناشی از حمایت‌های خود می‌دانند، اما فعالان صنعتی می‌گویند حمایت‌های دولت محدود به شرکت‌های دولتی و خصولتی می‌شود. در این بین شرکت‌های خصوصی حتی با کمبود انرژی، ازجمله برق مواجه شدند. چنانکه تعداد از آن‌ها در روزهای گرم سال چاره‌ای جز توقف تولید نداشتند.

رشد تولید فقط مربوط به دولتی‌هاست!

رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در رابطه با آمار و اظهارات اخیر به تجارت‌نیوز گفت: ما نگفتیم شش میلیارد دلار زیان کرده‌ایم. بلکه صادرات ایران در چهار ماه ابتدای سال حدود ۷۰۰ هزار تن کاهش داشت که معادل ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. اگر کل صنایعی که روی آن تعرفه گذاشته‌اند را درنظر بگیریم، شش میلیارد دلار عدم‌النفع داشته‌ایم. اما به‌طور کلی تولید کشور افزایش پیدا کرد که زیان دلاری را نقض نمی‌کند.

او با تاکید بر اینکه افزایش ۱۳ درصدی تولیدی صرفاً به بخش دولتی مربوط می‌شود توضیح داد: همچنان بخش خصوصی از دریافت برق محروم است. اما تا سال گذشته همه واحدهای خصوصی و دولتی مشمول سیاست قطعی برق می‌شدند. از این رو به نظر می‌رسد که دولت کنونی از زمان شروع فعالیت خود تمایل چندانی به ادامه حیات بخش خصوصی ندارد. نمود این سیاست را می‌توان در قطعی برق صنایع بخش خصوصی و برق‌رسانی به واحدهای دولتی مشاهده کرد. بدین ترتیب در حالی که حجم تولید در بخش دولتی افزایش یافت، در بخش خصوصی شاهد افت تولید فولاد بودیم.

گاز فولاد هم فقط به دولتی‌ها می‌رسد

شهرستانی با اشاره به احتمال قطعی گاز با شروع فصل سرد سال بیان کرد: پس از مشکلات تأمین برق، با مشکل گازرسانی مواجه می‌شویم. در زمستا امسال هم مانند هر سال تولیدکنندگان منتظر قطعی گسترده خواهند بود. اما ماجرا این است که دولت گاز را به نفع بخش دولتی فولاد تقسیم می‌کند. طبق بخشنامه جدید، دیگر به کوره‌های القایی مجوز نمی‌دهند. حتی گفته‌اند، مجوز آن‌هایی که طرح توسعه داشتند، اما درصد تولید پایین دارند را لغو می‌کنند. جالب آنکه کوره‌های القایی بیشتر برای بخش خصوصی هستند.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان خاطرنشان کرد: مصرف برق و آلودگی کوره‌های القایی نسبت به کوره‌های قوسی کمتر است. اما دولت این موضوع را برعکس جلوه داد تا به نفع شرکت‌های دولتی و خصولتی بخشنامه صادر کند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر رسوب ۳ میلیون تن محصول فولادی در انبار را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.