کد مطلب: ۷۲۹۲۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چوب حراج به فولاد ایران/ افزایش تولید بدون داشتن مقصد صادراتی!

چوب حراج به فولاد ایران/ افزایش تولید بدون داشتن مقصد صادراتی!

افزایش تولید فولاد در ایران بر خلاف رویه جهانی، تولیدکنندگان را متهم به حراج این محصول در بازارهای داخلی و خارجی کرده است. با این حال برخی فعالان این صنعت رکود جهانی تولید را فرصت مناسب ایران برای افزایش نقش خود در بازار می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جریان افزایشی تولید فولاد در کشور برخلاف دیگر تولیدکننده‌های بزرگ جهان همچنان برقرار است. مواضعی هم که فعالان زنجیره فولاد در برابر این جریان می‌گیرند با یکدیگر تفاوت دارد.

عده‌ای مازاد عرضه و در پی آن حراج فولاد در بازار جهانی را پیامد منفی این جریان می‌دانند و گروه دیگری از کارشناسان بر این باورند که فولاد ایران می‌تواند با وجود مازاد عرضه در بازار رقابتی جهان حضور موثری داشته باشد و با ارائه قیمت پایین‌تر رقبا را کنار بزند.

رشد تولید فولاد ایران برخلاف جهان

انجمن جهانی فولاد آخرین آمار تولید فولاد جهان را منتشر کرد و این آمار نشان می‌دهد ایران همچنان رتبه خود را در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا حفظ کرده است. آمار یادشده همچنین گویای آن است که ایران و هند دو کشوری هستند که برخلاف هشت تولیدکننده بزرگ دیگر دنیا تولید خود را در سال جاری افزایش دادند. این در حالی است که تولید فولاد امسال سایر تولیدکننده‌های بزرگ جهان در مقایسه با سال گذشته کاهشی بوده است.

داده‌های انجمن جهانی فولاد، تولید 10 تولیدکننده برتر سال جاری میلادی را نشان می‌دهد. این ارقام حاکی از این واقعیت است که تولید فولاد همه کشورها به جز هند و ایران کاهش سالانه داشته است و جالب‌تر آنکه ایران گوی سبقت را در تولید از هند هم ربوده است.

تولید فولاد

کاهش جهانی تولید فولاد خام نشانه کاهش تقاضاست و رویه معکوس ایران می‌تواند زنگ خطر جدیدی باشد. این احتمال وجود دارد که با مازاد عرضه چوب حراج به فولاد ایران زده شود و محصولی که منابع معدنی و انرژی فراوانی برای تولید آن مصرف می‌شود با قیمت پایینی در بازار داخلی و البته بازارهای جهانی به فروش برسد.

مازاد عرضه 8 ساله

بهادر احرامیان ، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، مازاد تولید فولاد را در کشور تایید می‌کند و می‌گوید: فولاد ایران هشت سال است که با مازاد عرضه در قیاس با دیگر تولیدکننده‌های جهان رو‌به‌روست، اما راهکار رویارویی با این مازاد صادرات است.

او در پاسخ به اینکه اگر در بازارهای جهانی تقاضا وجود داشت، با مازاد تولید در ایران و کاهش تولید فولاد در جهان رو‌به‌رو نبودیم، توضیح داد: در بازار جهانی همه محصول خود را عرضه می‌کنند و هر که قیمت بهتری بدهد محصولش به فروش می‌رسد. حالا هر قیمتی به هر حال بازار رقابتی است و قیمت کنونی فولاد ایران در بازارهای جهانی قیمت‌های مناسبی به نظر می‌رسد و تجارت فولاد سودده است.

تولید فولاد مثبت؛ صادرات منفی

گرچه تولیدکنندگان از سوددهی صادرات فولاد ایران می‌گویند، اما در همین حال آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور از صادرات محصولات فولادی حاکی از منفی بودن صادرات سال جاری نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

تولید و صادرات محصولات فولادی ایران در هفت ماه نخست سال جاری و درصد تغییر آنها در دو جدول زیر نشان داده شده است. همان گونه که جداول نشان می‌دهد، رشد تولید فولاد سال جاری در مقایسه با سال گذشته مثبت و رشد صادرات منفی است.

تولید فولاد

همچنین در حالی که شماری از تولیدکنندگان هیچ ایرادی به رویه جاری تولید فولاد در کشور وارد نمی‌دانند، رضا شهرستانی که تا سال پیش یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولاد بود و مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن، چندی پیش در گفت‌وگوهایی مجزا با تجارت‌نیوز مسائلی همچون سقوط قیمت فولاد ایران با رشد بی‌رویه تولید و ناهمخوانی میان تولید فولاد کشور و مصرف ذخایر سنگ آهن را گوشزد کرده بودند.

صادرات فولاد

برای مطالعه بیشتر خبر احتمال سقوط قیمت فولاد ایران با رشد بی رویه تولید را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.